Skaffa dig en flaska Star San, det kommer underlätta bryggningen avsevärt. Handdesinfektion fungerar säkert ifall det är den lite vattnigare sorten.
Det är ingen fara att dricka ölet trots att det är infekterat. Det finns några fåtal saker som kan vara "farliga" men det är ovanligt och märks nog både på lukt och utseende.
Men synliga infektioner kan vara vita långa trådar i ölet eller att det har skapats ett pelicle (tunn hinna). Ifall det luktar riktigt surt eller vinägeraktigt kan även det vara tecken på infektion och oxidation.
Jag hade ett öl för några veckor sen som inte smakade direkt illa snarare ofräscht. Det skulle kunna jämföras med en dåligt förvarad stor stark eller som om man blandat lite mjölk i ölet. Jag har ingen aning vad det var för något men eftersom det inte försvann inom den tid jag tyckte det var värt att vänta hällde jag ut det. Ifall man inte är nöjd och känner att batchen är slöseri på tid tycker jag det är viktigt att kunna separera och börja om på nytt.
http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.