Brygga veteöl med extrakt

Jag tänkte försöka att brygga en veteöl men har planerat att ta genvägen med
vetemaltextrakt. Pilsnermalten har jag dock tänkt mäska. Behöver jag då en
syrarast och en proteinrast eller kan jag köra med enkel mäskning? (Bara en
temperatur)

Stämmer det att 1 kg vetemaltextrakt motsvarar 1,7 kg vetemalt.

I något av recepten på SHBFs sida (en belgisk wit tror jag att det var) stod
det att man har i vetemjöl. Mäskar man vetemjöl precis som vanligt. Varför
använder man vetemjöl, vilken effekt är man ute efter?

/Uffe

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Brygga veteöl med extrakt

Du bör tänka på att vetemalts extraktet innehåller en hel del pilsnermalt. De brukar vara gjorda för att man ska kunna göra en veteöl på enbart extrakt. Så om du räknar extraktet som 100% vete får du ca 50% mindre vetemalt i ölet än vad du tror att du får.

I witbier är det omältat vete man använder. Vetemjöl är också omältat vete och ger samma resultat. Smak och viss disighet misstänker jag är det man får uta utav det.

Om jag då vill använda lite vetemjöl (jag känner en bonde som odlar spältvete och skulle vilja överraska honom med öl bryggd på hans vete) är det "bara" att pyttsa i mäsken och mäska som vanligt? Hur ligger det till med de olika rasterna?

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

4 Senast ändrad av JohanD (2006-04-19 05:21:59)

uffe_i_falköping skrev:

Om jag då vill använda lite vetemjöl (jag känner en bonde som odlar spältvete och skulle vilja överraska honom med öl bryggd på hans vete) är det "bara" att pyttsa i mäsken och mäska som vanligt? Hur ligger det till med de olika rasterna?

I denna tråden finns lite information om vete/vetemjöl http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=608

Jag brukar ta mjölet och röra ut i lite kallt vatten, i med en droppe mjölksyra om det behövs. Sedan slänger jag bara en näve pilsnermalt. Sen kör jag upp till 40 grader bara 5-10 minuter, sen värmer jag allt till 75-80 grader eller så, och rör om. Se till att ha vatten så att det blir rätt konsistents på det. Låtsas att du gör en vitsås. Inga klumpar vill du ha.

Sen tillsätter jag denna välling direkt i mäsken. Jag skulle inte göra någon ytterligare proteinrast uröver detta... skulle det bli lite dis i en veteöl så är det ju nästan som det ska. Själv tycker jag skummet är viktigare.

Någon proteinrast på pilsnermalten lär knappast behövs. Allra minst i en veteöl.

Se bara till att inte ha för tjock mäsk och förväll stärkelesen i närvaro av liten näve pilsnermalt i förväg så har jag aldrig haft problem med lite mjöl.

/Fredrik

I min senaste öl tillsatts jag 100g vetemjöl och 250g mjöl av skalat korn, dessa gjorde jag en välling på och slänga i resten av mäsken (som var mest pilsnermalt med också lite karamellmalter). Jag gör det för att se hur det påverkar skummet. Och inte bara mängden skum utan också texturen.

Jag kollade igenom på mitt schema och jag tog dess 350 g mjöl i lite vatten och droppe mjölksyra och en näve pilsnermalt, upphettade till 50C i 10 minuter och sedan slutförde jag snabbt vällingen vid 75-80C. Totalt 1.5 liter vatten hade jag. Sen i med detta i mäsken.

/Fredrik

Fredrik skrev:

Jag kollade igenom på mitt schema och jag tog dess 350 g mjöl i lite vatten och droppe mjölksyra och en näve pilsnermalt, upphettade till 50C i 10 minuter och sedan slutförde jag snabbt vällingen vid 75-80C. Totalt 1.5 liter vatten hade jag. Sen i med detta i mäsken.

/Fredrik

Hur stor batch öl var det du tog 100 g vetemjöl till?

20-25 liter.

/Fredrik

Men det var ingen "veteöl" utan en belgare...

/Fredrik

Jag tänkte att göra lite av vart. Eftersom jag är ganska ny på området tänkte jag göra 20-25 liter som jag sedan ska dela upp i två. Den ena ska jag försöka jäsa med uppodlad Hoegaarden (om jag får igång den) och en färdigköpt veteöljäst. Allt för att försöka lära sig mera om jäst.

I princip är väl vetemjöl inte helt perfekt kanske, man skulle kunna tänka sig att nymald "hel vete" och helt korn är fräschare och möjligen ger bättre smak?? men jag har använt mjöl i små mängder i flera brydger och det har fungerat utmärkt, varken lakproblem eller några felsmaker som rimligen har med det att göra. Delvis eftersom jag ännu inte har någon bra maltkross så slipper jag krossa/mala så gör det min bryggardag avsevärt enklare. Så några dl mjöl är väldigt enkelt. Istället för omältat korn i små mängder köper jag sk kornmjöl "av skalat korn" på coop.

Lycka till!

/Fredrik

Istället för mjöl så är det enklare att använda sig av färdigkrossade korngryn resp vetekärnor.
Man hittar det i vanliga livsmedelsaffärer, ofta på "hälsokost" hyllan.
Mjöl har en tendens att klumpa och klistra ihop sig och göra att lakningen blir ett h-e.
Jag har använt vetemjöl en enda gång och kommer aldrig att göra det igen.
Det var dessutom inte mer än något hekto.

Man mäskar den omältade säden tillsammans med lite vanlig ljus basmalt.

På tal om att odla upp jäst från Hoegaardenflaskor så rekommenderar jag det varmt.
Det blir helt klart den bästa wit-bieren av den jästen.
Jag har provat på andra wit-bier jäster både från påse och andra flaskor men det blir inte riktigt lika bra i mitt tycke.

Det är snart dags att börja tänka på sommarveteölen, mums tongue

Kenneth, jag är nyfiken om du strödde mjölet direkt i mäsken då tillsammans med malten?

Det kan jag också föreställa mig ger problem.. just det har jag aldrig provat. Jag gör alltid rutinmässigt en välling, en tunn välling dessutom med en slatt pilsnermalt och jag har aldrig haft problem även om jag haft flera hekto.

/Fredrik

14 Senast ändrad av Kenneth (2006-04-20 06:56:24)

Troligen blandade jag i vetemöjlet i mäsken direkt eftersom jag alltid blandar ihop alla ingredienser från början och låter de vara med under hela mäskförloppet.
Som sagt jag rekommenderar krossad säd istället för mjöl.

Nu har det börjat bubbla i min jästodling från Hoegaarden och bryggardag närmar sig. Hur är det mes jäst och veteöl. Till ale så räcker en XL-påse till 25 liter medan man behöver mera jäst till en lager. Hur vet jag att jag kommer att ha tillräckligt med jäst till min veteöl? 5 liter ska jäsas med uppodlad Hoegaarden och 10 liter ska jäsas med BC3068 Weihenstephan Wheat veteöljäst. Är en hel påse för mycket jäst till 10 liter?

Är det någon som vet hur det ligger till med vetemaltextraktet? Är det hälften pilsnermalt i den?

Jästen bör inte vara något problem om den är färsk och pigg.
Veteöl jäses normalt runt 20 grader.
Om man ska vara riktigt säker ska man räkna de små kusarna. Fast då behövs ett mikroskåp.

Ang. vetemaltsextraktet så vet jag inte vad det innehåller...
Fråga säljaren av detsamma.

Nu har vi bryggt våra veteöl. Det verkar ha gått bra. Bubblar lite grand i kärlen nu, knappt 10 timmar senare. Så nu är det bara att vänta.

Hoegaarden har jag förstått att det tar tid att jäsa med. Hur är det med BC3068 Weihenstephan Wheat veteöljäst? Hur länge ska jag räkna med att lagra dom efter jäsningen?

Räkna med 3-6 dagar eller så i primären. En vecka till två i sekundären och en 3-4 veckor efter priming. Sedan är det kanon, tycker jag i alla fall efter 2 försök med den jästen. Mvh /Bullen

För det är fart i den jästen får man säga. I morse 6.00 (efter åtta timmar) kom det 25 bubblor på 35 sekunder. Nu har den dämpats så det bubblar varannan sekund.

Det har pratats tidigare om att man lika gärna kan undvika omtappningen. Färgen på veteölen verkade något mörk tyckte vi. (Vet inte var färgen kommer ifrån för vi hade bara i pilsnermalt, vetemjöl av spelttyp och vetemaltextrakt) Kan ölen bli ljusare av att göra en omtappning?

Grumligheten från jäst och proteiner gör ofta att ölet ser mörkare ut än det är.
Spelt vet jag inte vilken färg det har/ger, inte heller vetemaltsextraktet.
Men vissa tyska wiessbier är inte så himla ljusa som en pilsner så det är nog inte så stort "fel".
Förutom malten så påverkas färgen av koket, mäskningen, humlet(!) och oxidationen av ölet.

Det viktigaste är att ölet är gott, färgen är väl inte så viktig?

Den senaste veteölen jag gjorde vart bra mkt mörkare än den tidigare. I den sista gjorde jag dekoktion och jag tror det var "boven i dramat" om än ingen dålig bov smile

22 Senast ändrad av uffe_i_falköping (2006-06-05 12:36:58)

Kenneth skrev:

Spelt vet jag inte vilken färg det har/ger, inte heller vetemaltsextraktet.
Men vissa tyska wiessbier är inte så himla ljusa som en pilsner så det är nog inte så stort "fel".
Förutom malten så påverkas färgen av koket, mäskningen, humlet(!) och oxidationen av ölet.

Det viktigaste är att ölet är gott, färgen är väl inte så viktig?

Nja, färgen är väldigt viktig för mig när jag brygger öl. Inte bara att jag vill kunna ha kontroll på det hela utan även estetiskt. Rätt färg för att vara "rätt" öl.

Lite ljusnade ölen under tiden men liknar mest en dunkel i färgen. Hur som helst smakade det bra när jag tappade upp på flaska.

Hur länge bör man vänta innan man provsmakar. Min bitters brukar jag hålla mig fyra veckor efter upptappning. Räcker det med veteölen eller behöver den mera tid?

Veteölen brukar "toppa" rätt snabbt.
Ett par veckor på fat o flaska brukar räcka bra.

Vad det gäller färgen som jag var fundersam på så tog jag mig idag äntligen tid att kontrollera färgen på vetemaltextraktet och till min stora förvåning var det väldigt mörkt. Så min "missfärgning" kommer def. där ifrån

Igår testade vi våra veteöl. Goda som skam. Helt klart de mest lyckade ölen hittils i min bryggarkarriär. Lyckan är enorm. Men ni känner ju givetvis igen känslan...

Hur som helst så trodde jag att det skulle bli större skillnad på dom. Det var samma vört som jag för lärdoms skull jäste i två omgångar. Den ena med BC3068 Weihenstephan Wheat från Humlegården och den andra omgången med uppodlad jäst från en Hoegaarden.

Jag bjöd nio vänner att smaka och alla hade vänligheten att tycka att dom var bra. (Dom blindtestades ihop med Franziskaner och Erdinger) 2 timmar efteråt fick man smaka en av dom igen och skulle då säga vilken det var. Eller så var planen innan provsmakningen. Många av oss hittade ingen eller enormt lite skillnad på dom så det var ingen mening att försöka.

Min fråga nu blir. Borde det inte bli riktigt stor skillnad mellan öl jästa med två olika jästsorter? Både jäste i samma temperatur men Hoegaarden fick/behövde jäsa två veckor längre.