Fatfråga

Jag funderar på att skaffa ett fat som ett experiment för att jämföra smakutvecklingen.

Jag har dock en fråga till er som har fat.

Var i fatet tas ölen när man har fatet stående upprätt på ett plant underlag? I botten? isåfall hur långt från botten? Eller tas det under ytan mha någon flottör? som flyter på vätskeytan?

/Fredrik

2 Senast ändrad av Kalle (2006-05-02 09:18:48)

Sv: Fatfråga

På de flesta fat är botten avrundad och röret går ner på sidan och vinklas sedan mot centrum helt nära botten. Du får då upp allt så när som några centiliter. Det innebär att man måste vänta tills man har ett fast sediment i botten om man vill ha upp ett klart öl. I början kommer dock sedimentet några centimenter runt röret upp och det får man hälla ut. Själv har jag satt en 2 cm lång "kopp" på röret så att man får något som liknar vanliga hävertar. Då är man inte så berorende av att sedimentet blivit fast, det räcker med att grumligheten ligger under koppens öppning. Man förlorar ett par deciliter men det kan det vara värt.

Det finns inget som hindrar att man gör en flottör och ansluter till röret med en mjuk slang eller liknande.
Det fanns något som kallades roto-keg för ett antal år sedan som byggde på den principen.
Tyvärr var den gjord i plast vilket gjorde att den inte höll så bra för övertryck.
Jag har för mig att den var mest till för "Real Ale" som håller ett ganska lågt kolsyretryck.

Istället för "kopp" kan man korta av röret som går ner till botten.
Hur mycket sediment och liknande man får i fatet beror också på hur länge man haft ölet på sekundär i annat fat.
Det går också att tappa över från ett fat till ett annat om man vill undvika bottensatsen.

Tackar så mycket för svaren!

/Fredrik