Hur använda tillsatserna?

Hej. Jag har väldigt mjukt vatten hemma med följd att mina ale framträder som ( i mitt tycke ) sötsliskiga.
Har fått en rekommendation på detta strålandé forum:

Björn Petersson skrev:

Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc
15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat
uppskattat pH 8,33
kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.

Jag har inhandlat samtliga tillsatser hos er nu, men undrar:
1g kalciumklorid - hur mycket är det? Ett kryddmått? ((Köpte flytande 33%))
Bonusfråga: hur mycket är 4g kalciumkarbonat? En tesked?
Bonusfråga 2: hur nogrann måste man vara? Med humle t ex är det ju inte jättenoga (för mig) om det blir 15g eller 18g. ...vet ej hur exakt min våg är...
Mvh adam

2 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-04-14 21:53:58)

Sv: Hur använda tillsatserna?

Väg varje salt ett par gånger om du är osäker på vågen. 
Salterna inkl flytande häller du i mäskvattnet innan inmäsk.

Skulle också vilja inflika ett utropstecken ang burtonprofilen som i mitt och många andras tycke är aningen extrem.

behåll balansen i grova drag o lägg Ca @ 110-120 och so4 @ 200-350. Mgso4 tycker jag man kan vara sparsam med ca 10-15 är ok. Extrema mängder kan resultera i diarre.

Använd beer smith eller brewers friend för att enkelt räkna ut mängderna.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Thomas Fransson skrev:

Väg varje salt ett par gånger om du är osäker på vågen. 
Salterna inkl flytande häller du i mäskvattnet innan inmäsk.

Skulle också vilja inflika ett utropstecken ang burtonprofilen som i mitt och många andras tycke är aningen extrem.

behåll balansen i grova drag o lägg Ca @ 110-120 och so4 @ 200-350. Mgso4 tycker jag man kan vara sparsam med ca 10-15 är ok. Extrema mängder kan resultera i diarre.

Använd beer smith eller brewers friend för att enkelt räkna ut mängderna.

Tack. Men det flytande då? 33%? Har läst nånstans att 1g = 2,3g flytande 33%???
Vem vet detta?
Mvh Adam

Här finns lite mer information kring 33% kalciumklorid http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5227
Jag själv har alltid utgått från antal önskade gram * 2,3 när jag tillsätter flytande kalciumklorid 33%.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net