IR Termometer

Någon som har erfarenhet av IR termometer?

- Fördelar nackdelar
- Användningsområde (vore ju bra att ta temp utan rengöring av diverse delar)
- Prisläge för att få tillräckligt bra utrustning (hittar ju termometrar från 300 - flera tusen...)
- Annat värt att tänka på

//Peter

2 Senast ändrad av Lindh (2013-03-15 16:16:43)

Sv: IR Termometer

Jag har tänkt samma tanken men det är väldigt sällan du har behov av att mäta temperaturen på ytan (som ofta är en hel del lägre), utan du vill ner någon decimeter i både vattenvärmning, mäskbädd och när du kylen vörten. Jag har en grym termometer som jag är mycket nöjd med, räknar med att ha den i många år framöver eftersom det är standardgivare (k) på den och det är den som går sönder för alla med stektermometrar etc. Min kostar runt femhundringen och finns hos Kjell o Co. Den har två kanaler (du kan köra två samtidigt) och mäter med en decimal (även om jag sällan kör med det). Den har ett skal med fot som går att fästa som på bilden nedan på kastrull/mäskkärl. Noggrannhet på 0.1 grader och kalibrerbar vilket är smidigt med dubbla kanaler. Mäter exakt på ca 1 sekund. Och ja, jag är lite smått kär i den också hahahah:

http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130307_008.jpg

Tyvärr inget svar angående IR-temp utan snarare en fråga till Gustav...;
Angående din termometer från Kjell... Kör du med de medföljande trådgivarna eller har du skaffat något spetsgivare?

Tror nog inte att en IR-termometer skulle fungera så bra här. Du behöver veta vilken emissivitet som ytan du mäter på har (dvs. hur mycket av ljuset kommer från ytan och hur mycket är speglat).

Oj, sorry Nazdarovje för sent svar. Jag kör med trådgivarna även om jag köpte spetsgivaren till. Det känns som om vörten skulle kunna leta sig in i skaftet på spetsgivaren så den kommer jag använda som kött-termometer i framtiden. Med trådgivaren kan jag köra ner sensordelen 30 cm ner i mäskbädden när jag mäskar för att se tempen där nere. Det skulle jag inte gjort med spetsen...

BlackSwan skrev:

Tror nog inte att en IR-termometer skulle fungera så bra här. Du behöver veta vilken emissivitet som ytan du mäter på har (dvs. hur mycket av ljuset kommer från ytan och hur mycket är speglat).

Precis, kommer inte att fungera så bra.

Blev en sådan tvåkanalig termometer från Kjell i helgen. Funkar ju bra. Snabb och tydlig. Nu måste jag bara ha en bra lösning på hur jag monterar givaren på ett bra sätt efter plattvärmeväxlaren.

sladdbarn skrev:
BlackSwan skrev:

Precis, kommer inte att fungera så bra.

Idag la en av mina stektermometrar av. (Inget konstigt, det händer då och då pga fukt. Brukar få igång dem igen genom att låta dem värmas i ugn så att givaren torkar ut ordentligt.) Jag kom att tänka på den här tråden eftersom att jag har en IR-termometer som jag inte har kunnat använda mot vätska eller metall...

OBS ETT TIPS:
....fick en snilleblixt och satte en liten bit maskeringstejp på grytan. Voilà, det fungerade perfekt. Parallellmätte med min fungerande stektermometer i grytan och de visade lika. Jag mätte väldigt nära tejpen, ca 1mm.

Mina stektermometrar brukar inte lägga av när jag använder dem i mäskhinken, de lägger av när jag hänger ned dem i grytan så för mig var denna upptäckt en stor grej. Tillsammans med min nya plattvärmeväxlare kommer detta innebära mindre slabb och allmänt strul i framtida bryggningar.

Vi brukar också använda tejp för att kunna mäta på blanka föremål när jag jobbar. Har du samma temp utanpå grytan som i vätskan?

sladdbarn skrev:

Vi brukar också använda tejp för att kunna mäta på blanka föremål när jag jobbar. Har du samma temp utanpå grytan som i vätskan?

Jag hade proben från stektermometern hängande på grytkanten ner i vätskan och tejpen till IR-mätpunkten vid kranen. De visade nästan identiskt från 65-90, vilket blev mitt testintervall.