sladdbarn skrev:BlackSwan skrev:Tror nog inte att en IR-termometer skulle fungera så bra här. Du behöver veta vilken emissivitet som ytan du mäter på har (dvs. hur mycket av ljuset kommer från ytan och hur mycket är speglat).
Precis, kommer inte att fungera så bra.
Idag la en av mina stektermometrar av. (Inget konstigt, det händer då och då pga fukt. Brukar få igång dem igen genom att låta dem värmas i ugn så att givaren torkar ut ordentligt.) Jag kom att tänka på den här tråden eftersom att jag har en IR-termometer som jag inte har kunnat använda mot vätska eller metall...
OBS ETT TIPS:
....fick en snilleblixt och satte en liten bit maskeringstejp på grytan. Voilà, det fungerade perfekt. Parallellmätte med min fungerande stektermometer i grytan och de visade lika. Jag mätte väldigt nära tejpen, ca 1mm.
Mina stektermometrar brukar inte lägga av när jag använder dem i mäskhinken, de lägger av när jag hänger ned dem i grytan så för mig var denna upptäckt en stor grej. Tillsammans med min nya plattvärmeväxlare kommer detta innebära mindre slabb och allmänt strul i framtida bryggningar.