Torrhumla vid primning.

Brygger min fösta brygd en APA som nu stått och jäst i över 2 veckor. Hoppade över torrhumlingen. Men har ångrat mig lite. Kan man lägga i lite humle i "primningsvätskan" när den har gått ner lite i temp. Hade tre olika humlegivor i koket.

Tack på förhand

Ebbet

Sv: Torrhumla vid primning.

Gör ett humle-te med hjälp av en kaffepress vid 70-75C och tillsätt. Allternativt stöp humlen i sockerlagen vid samma temp om du inte har en kaffepress.

Du vill inte ha humle partiklar i flaskan.

Och om du inte har en kaffepress kan du ta en liter av ölen och värma upp till 75 grader och tillföra den humle du vill ha 0,5-1g/l färdig öl. Låt stå en halvtimme och sila av genom saftsil eller liknande. Det finns en viss risk för astringenta tanniner pga högt pH om man bara använder sockerlag eller vatten för sitt humleté. Detta är också en metod man med fördel kan använda på en öl som redan är torrhumlad för lite extra effekt och djup i humlekartaktären. Jag tänkte faktiskt göra precis detta på min senaste APA som jag tappar på flaska imorgon.

Sen är det ju inte för sent att torrhumla även om ölen jäst i två veckor.

Tack för tipset. Har precis fått för mig att kall krasha kan man torrhumla under denna processen eller blir det för svalt för humlen? Carboyen står redan i trädgårdsförrådet sedan en kvart.

ebbet

Nämen varför krångla? Torrhumla nu i normal temp 15- 20 grader i tre dagar. Kallkrascha sen och tappa om tillsammans med sockerlag till nytt kärl och flaska sedan.