extrema utjäsningar

Hmmmm - jag börjar undrar om jag är en trollkarl eller finns det andra här, där som jag bryggar små mängdar (10 liter) som också haft extrema utjäsngar? Exempler:

Ljungale: OG 1055 - FG 1005 (Belgian Abbey Ale Jäst)
Pors-lager: OG 1040 - FG 1000 (California Lager Jäst)
Ljus Lager: OG 1040 - FG 1003 (California Lager Jäst)
Yul-Ale - OG 1063 - FG 1000 (Skotsk Ale Jäst)

Det är ganska vilt att det nästan är reglen, men tyvärr är det sant och jo - ingen kolsyra, rätt temp. och allt det. Börjar bli fundersam.......

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: extrema utjäsningar

Hur smakar det?
Är det annorlunda smak än väntat också?
Har du kollat med annan mätare?

Det smakar faktiskt inte dumt med så lågt FG - mindre sött självklart men vid vissa ölsorter passar det nästan bättre - t.ex med min ljusa lager - den ar riktigt mumsig. I denna här kommer det att finnas en viss sötma ändå eftersom den är kryddad med bla lakritsrot, och jag tror faktiskt att det kan blir riktigt gott. Men vid Pors-lagaren och ljungalen kunde man dock önska sig lite mer sötma (pors kan vara otroligt besk iblandt)

Man kan säga att det självklart blir mindre fylldigt, men man får ju tack och lov också ojäsbara sockerarter med under mäskningen som ger det en viss fylldighet och även sötma.

Japp - jag har två stycken hydrometer så det stämmar!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

låter väldigt underligt att vanlig jäst skulle komma ner så långt. Vem vet. du kanske fått någon välsmakande vildjäst i din utrustning.

Själv är jag besviken för att min 1.100 OG barley wine jäste ner till 1.016 vilket ändå bara är 84% (1056 ale jäst står 80% som övre grad men jag hade i lite socker)

Men om du vill ha mer sötma får du väl mäska vid en högre temperatur helt enkelt.

jag får också en viss sötma, men när det inte passade så bra vid pors-lagaren beror det främst på att jag råkade använde för mycket pors och mäskade ganska stabilt vid 65-66 grader.

Jag tror knappast jag fått någon vildjäst - jag är mycket mycket noggran med hygienen, och jag aldrigt märkt någon bismak. Kanske jag användar för mycket jäst i förhållande till volumen???

Jag brukar oftast ha en temp som pendlar lite fram och tillbaka mellan 65 och 70 och i vissa perioder hållar jag den i längre tid vid 69 - precis för att ge fylldighet och sötma.

Men jag tycker själv att det är konstigt - det går inte att neka. Men glad är jag att jag till min Yul-ale använde både ljus karamel, crystal och chokladmalt - då kommer åtminstone en viss fyldighet och sötma/fylldighet. Tror faktiskt knappast man behövar någon förkultur alls med bara 10 liter vört - då kanske det blir mer vanligt. Jag provar nästa gång i allafall (fast till både porslager och ljus lager använde jag ingen förkultur). Jag har en kompis i Köpenhamn som sägar att med XL-påserna använder de inte förkultur fast de bryggar 25 liter och faktisk har ibland höga OG (Barley Wine på 1093 t.ex). Så kanske det kunde vara lösningen på mitt problem. Fast så arg är jag inte, men man vill ju ha det perfekt:-)

ALBA GU BRATH

6 Senast ändrad av Lund (2005-02-23 22:06:10)

En öl med FG på 1.000 eller nära borde iofs inte ha någon sötma alls. Alla sockerarter påverkar ju SG värdet oavsett om de går att jäsa eller inte.

Blir inte riktigt klok på det. Verkar mest väldigt underligt. Fast så länge det smakar gott är allt väl ändå.

Dessutom så om du har tillräkligt mycket jäst så kommer du inte få bättre utjäsning om du har mer. Bara snabbare. Mängden sockerarter jästen inte kan äta är ju desamma även med mer jäst.

Tro mig Lund - du är inte den enda på detta forum som tycker det är underligt....... Men det är sant och inte ett danskt salutrick:-)

ALBA GU BRATH

Om dina mätningar verkligen stämmer, verkar du ha en verkligt förjäsbarhet av ditt extrakt på 75-81%, detta är extremt och jag undrar hur ditt mäskschema ser ut?

Mina öl ligger kring ~55-70

Hur lång jästid har du från 1.063 till 1.000? Vissa bakterier och udda jäster som kan jäsa ut dextriner tror jag jäser dem väldigt långsamt. Typ brettanomyces. Kanske har du sådana saker i din jäst, men det borde kännas på smaken också.

Annars tror jag att dena förklaringen, såvida du har mätt rätt, är att ditt mäskschema? Mäter din termometer rätt? var mäter du tempen? i botten eller i mitten? hur värmer du?

/Fredrik

Jag tror jag har lösningen. Det kan bero att en lång mäskning. Det är allmän känt att i Skotland mäskar de i lång tid vid högre temp. Enligt New Brewing Lager kommer lång mäskning medföra att flera högra sockerarter kommer brytas ned och därigenom får vörten en högra förjäsningsgrad. Det som bara verkar konstigt är att min ljusa lager och yul-ale (provsmakade igår för att kolla om flaskjäsningen har börjat) ändå är fylldiga, så jag har ändå fått tillräcklig med dextrin i vörten.

Annars primärjäsade ölen 5 dager och sekundärjäsade i 6 dagar.

ALBA GU BRATH

Man kan räkna ut restextraktet och 1.063 -> 1.000 skulle ge ett restextrakt(proteiner+dextriner) på ca RE=2.9P. Som jämförelse skulle 1.063 -> 1.013 ge RE=5.6P.

Hur mycket humle hade du i den ölen? Jag skulle kunna tänka mig att om den är lågt humlad kanske det skulle vara ok? Skulle vara intressant att se receptet. Jag upplever att förutom sötman så balanseras även beskan av viskositeten, på nåt sätt verkar de som om en mer trögflytande vätska dämpar smärtupplevelsen på tungan?

Hur länge mäskar du?

/Fredrik

Som en annan referesnt, för att få inget restextrakt alls dvs RE = 0 skulle 1.063 behöva jäsas ut till 0.987

Alkoholen sänker ju FG, så 1.063 -> 1.000 har ca 50% mer restextrakt än tex 1.040 -> 1.000.

/Fredrik

Din torraste öl ovan borde kanske ha varit Pors-lager, stämmer det?

/Fredrik

jag använde 15 gram Carscade (30 minuter), 20 Gram Styrian Goldings (1,7% alfa) (5 minuter) och 15 Gram Grankvistor (12 minuter). Just den här ölen som har skotsk (autentisk och inte engelsk präglat) ale som bas är mäskat länge: 30 minuter protein, 3 timmer socker och 15 minuter utmäskning. Det är inte ovanlig med skotsk ale ska jag säga på direkten eftersom det ju är en lång och ganska extrem mäskning. Vissa är mäskat i 6-7 timmer!!!! Andra skotska ale är det tvärtom - vanlig mäskning med efterföljande lång kok. Jag kan säga att vissa Bocköl (bla Aas Bock som räcknas som en av de bästa - även att Aas vanligvis gör dåligt öl) också är mäsket i 6-7 timmer. Det stämmar att den torraste ölen var porslager. Den var ok, men alldeles för besk.

ALBA GU BRATH