jag får också en viss sötma, men när det inte passade så bra vid pors-lagaren beror det främst på att jag råkade använde för mycket pors och mäskade ganska stabilt vid 65-66 grader.
Jag tror knappast jag fått någon vildjäst - jag är mycket mycket noggran med hygienen, och jag aldrigt märkt någon bismak. Kanske jag användar för mycket jäst i förhållande till volumen???
Jag brukar oftast ha en temp som pendlar lite fram och tillbaka mellan 65 och 70 och i vissa perioder hållar jag den i längre tid vid 69 - precis för att ge fylldighet och sötma.
Men jag tycker själv att det är konstigt - det går inte att neka. Men glad är jag att jag till min Yul-ale använde både ljus karamel, crystal och chokladmalt - då kommer åtminstone en viss fyldighet och sötma/fylldighet. Tror faktiskt knappast man behövar någon förkultur alls med bara 10 liter vört - då kanske det blir mer vanligt. Jag provar nästa gång i allafall (fast till både porslager och ljus lager använde jag ingen förkultur). Jag har en kompis i Köpenhamn som sägar att med XL-påserna använder de inte förkultur fast de bryggar 25 liter och faktisk har ibland höga OG (Barley Wine på 1093 t.ex). Så kanske det kunde vara lösningen på mitt problem. Fast så arg är jag inte, men man vill ju ha det perfekt:-)
Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.
ALBA GU BRATH