Vatten hjälp?!

Hej bryggarvänner!
Har fått siffror på mitt vatten på Orust (gammel grävd brunn).
Vattnet är mycket mjukt. Hårdhet 1,6 tyska grader (dH*).
Går det att åstadkomma en torr frisk humlebomb i apa/ipa stil på detta?

Ph: 6,9
Ca: 5,7
Mg: 3,6
So4: 11
Na: 12
Cl: 16
Hc03: 20

Vad bör tillsättas? Jag brygger BIAB med 20l i "inmäskvolym".
Enorm tacksamhet tillskänkes...
Adam

Sv: Vatten hjälp?!

Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc

15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat

uppskattat pH 8,33

kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.

Björn Petersson skrev:

Den här salttillsatsen till 20 liter vatten ska få ditt vatten att "imitera" vattnet i Burton on Trent som har ett hårt och sulfatrikt vatten vilket accentuerar beskan och bör ge ett torrt och "crispigt" öl - en populär modell för IPA:s etc

15g kalciumsulfat
11g magnesiumsulfat
1g kalciumklorid
4g kalciumkarbonat

uppskattat pH 8,33

kalciumkarbonatet och kalciumsulfatet bör tillsättas i mäsken när maltet finns där.

STORT TACK! :-)

Kan man köra i allt samtidigt, eller bör det andra lösas i vattnet innan malten?

slussenporsche skrev:
Björn Petersson skrev:

.

Kan man köra i allt samtidigt, eller bör det andra lösas i vattnet innan malten?

Ja, det kan du. Det där handlade bara om att kalciumsulfatet och -karbonatet är svårlösliga i enbart vatten. Du skulle därför inte slänga i dessa båda i bara vattnet först. När malten kommit i blir det "surare" och även de här löser sig.

Björn Petersson skrev:
slussenporsche skrev:
Björn Petersson skrev:

.

Ja, det kan du. Det där handlade bara om att kalciumsulfatet och -karbonatet är svårlösliga i enbart vatten. Du skulle därför inte slänga i dessa båda i bara vattnet först. När malten kommit i blir det "surare" och även de här löser sig.

Strålande!

Nu kan jag. Köra igen. Tack!
A

Hej. Nu är mina grejer på väg från Humle!
Jag har läst här att vad gäller "Kalciumklorid 33%" skall man ta:
det uträknade måttet (i mitt fall 1g) x 2,3 för att få en bra dosering.
Har inte använt sulfater, karbonat, klorid etc förut, så jag undrar:

Nån som vet volymen på 2,3 g vätska? T ex i kryddmått/tesked/matsked...
Nån som vet volymen på sulfat/karbonat? Typ 1g/5g = x/x

Har inte så finkalibrig våg...

Mvh A