Sv: Bryggdag
Witbier kokas.
Det blir experiment med trad WIT, pomerans,koriander,mm, men med Kölsch jäst... Tror det kan funka bra ihop.
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag
Sidor Tillbaka 1 … 30 31 32 33 34 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Witbier kokas.
Det blir experiment med trad WIT, pomerans,koriander,mm, men med Kölsch jäst... Tror det kan funka bra ihop.
Split batch, "single hop" (Rakau som bitterhumle i båda) på Rakau och Waimea i en strong pale ale. Vid 20min kvar hälls hälften av vörten i en jäshink för no-chill med Waimeahumlen. Resten kokas vidare. Jäst blir Nottingham med extra enzym för rejäl humleprofil i ölet.
Saison på kokning,
skall prova den med sweetie skal.
Håller på med en brun porter och ska snart dra upp påsen.
I den är det bara 40 gram fuggles som bitter humle och ingenting på slutet så det passar väll bra med no-chill.
Frühling Wiezen - för jag hoppas våren kommer snart.
Ska snart laka ur mäsken.
Idag bryggs det Shwarzbier med ekg och nugget. ganska mycket rostade toner av rostat korn och chokladmalt.
en modifierad variand av Black lodge som var med på SM förra året.
När katten är borta... Är hemma med junior (10 mån) och hundarna så någon stor bryggning var det inte tal om idag. Så jag tog helt enkelt lite inspiration från Det Lilla Köksbryggeriet eftersom jag ändå hade alla prylar hemma. Blev nog en IPA av det hela, glömde mäta OG och missade lite i Beersmith, skit samma hahaha...
Som vanligt fler bilder på http://www.gustavlindh.com/blog/

Idag blev det en Old ale på Maris Otter, Crystal, Special B och en gnutta chokladmalt. OG på 1.092 ska förhoppningsvis jäsa ut bra med wlp007-slurry. Sen blir det sekundär på välrostad ek av eget fabrikat.
Under kvällens bryggning blev det 25 liter barley wine och 12 liter folkale från tredje lakningen. Hade nog blivit mer folkale om jag haft fler stora kastruller.
Precis mäskat in en weissbier försöker göra något som ska likna en Erdinger dunkel.
Salle
Kokat 10 liter IPA på lite grejor som fanns hemma. Mäskade 60 minuter istället för 90, kopparspiralen hade sprungit läck (troligen efter att ha stått i förrådet med vatten kvar) så det blev ca en liter oplanerad spädning av den färdiga vörten, som blev 1.055 istället för planerade 1.060. Trösten är att det färdiga ölet troligen kommer att bli bra ändå.
Gjorde läsk idag på Rooibos-te citronsyra och lite citronskal. Kolsyradei sodastreamern, ungarna tyckte det var gott.
Idag blev det en Old ale på Maris Otter, Crystal, Special B och en gnutta chokladmalt. OG på 1.092 ska förhoppningsvis jäsa ut bra med wlp007-slurry. Sen blir det sekundär på välrostad ek av eget fabrikat.
Låter som en riktigt törstsläckare! ![]()
Jag ska också brygga en Old Ale, men på påskdagen. Den liknar Anders recept men minus Special B. Humle är EKG. Jag lägger den på Buorbonfat så får vi se hur funkigt det blir...
Och apråpå funkigt så var det flaskning hemma i mitt kök idag. Det var ett tag sedan jag flaskade hela batcher och kolsyrejäste så jag har nog tappat lite rutin. När allt är klart och jag ska städa undan hittar jag flasksköljaren, framtagen, men fortfarande i sin kartong. Jag hade glömt desinfecera... Man får hoppas att själva diskningen räcker långt. En tröst är att det redan var brett i det ölet...
IPA med Cascade och Amarillo.
Lite orolig för vad Amarillon (2011) ska bidra med, så det blir 0min giva och kort torrhumling med den.
Spontanbryggning idag, 50/50 med Pilsnermalt och Münchermalt, några skvättar brownmalt samt karamellmalt. Kryddas med Challenger, saaz och Hersbrucker. Får jäsas med Nottingham i rumstemperatur. Får bli vad det blir, är ganska kul att göra lite skåptömmningar ibland
Idag har jag kokat 40 liter IPA med rejäl dos humle. Jag har gått över till humlepellets men har ju en del kottar kvar så de fick gå i en humlepåse först som bittergiva. Sen pressade jag skiten ur påsarna, ja jag gjorde det. Vad ska ni göra åt det då?
Som vanligt finns det massor med bilder och mer svammel från dagens bryggning på på http://www.gustavlindh.com/blog/

Idag blev det legobryggning till min kära bror och hans sambo. En öl att ha på deras torp i sommar är uppdraget. En lättare skåprensar APA blev receptet. Jag tänker mig en ljus alkoholsvagare öl där humlen inte tillåts dominera helt över den lätt nötiga malten som ska ha drag av karamellsötma och vetesyrlighet. Rejäl kolsyra och fluffigt skum med friska humletoner av citrus, tropisk frukt och druva. Torr avslutning med en medium kropp och lättare munkänsla. Här kommer receptet, blir det som jag vill tro?
Recipe: Torpölen
Style: Pale ale (APA)
TYPE: All Grain
Batch Size: 23 L
Boil Size: 28 L
Estimated OG: 1,046 SG
Estimated FG: 1,012 SG
Estimated Alcohol by Vol: 4,47 %
Estimated Color: 12,9 EBC
Estimated IBU: 38,4 IBU
Brewhouse Efficiency: 72,50 %
Boil Time: 75 Minutes
Malt:
Amount Item Type % or IBU
3,50 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 74,47 %
0,50 kg Carablond 20 (45,3 EBC) Grain 10,64 %
0,50 kg Viking Wheat Malt (5,0 EBC) Grain 10,64 %
0,20 kg Viking Enzym Malt (5,9 EBC) Grain 4,26 %
Humle:
Amount Item Type % or IBU
58,00 gm Crystal, 2010 [2,80 %] (60 min) Hops 17,9 IBU
16,00 gm Simcoe 2011 [14,20 %] (15 min) Hops 11,2 IBU
29,00 gm Spalter Select, 2011 [5,90 %] (15min) Hops 9,4 IBU
10,00 gm Citra 2011 [13,70 %] (0 min) (Aroma Hop-SHops -
10,00 gm Riwaka [6,10 %] (0 min) (Aroma Hop-Steep)Hops -
10,00 gm Nelson Sauvin, 2011 (art. 470231) [12,60 %Hops -
20,00 gm Simcoe 2011 [14,20 %] (0 min) (Aroma Hop-Hops -
Mängd humle: 153,00 gram
Bitterness Ratio: 0,837 (IBU/FG)
Jäst:
1 Pkgs American Ale II (Wyeast Labs #1272) Yeast-Ale
Övrigt:
0,50 ml Protafloc (Boil 15,0 min)
0,50 tsp Wyeast Yeast Nutrient (Boil 15,0 min)
2,00 gm Epsom Salt (MgSO4) (Mash 60,0 min)
8,00 gm Calcium Chloride (Mash 60,0 min)
10,00 gm Gypsum (Calcium Sulfate) (Mash 60,0 min)
14,00 ml Lactic Acid (Mash 60,0 min)
Mäskning:
Total Grain Weight: 4,70 kg
BIAB
Step Time Name Description Step Temp
0 min Inmäskning Add 30,00 L of water at 62,4 C 60,0 C
75 min Försockring Heat to 68,0 C over 25 min 68,0 C
10 min Step Heat to 75,0 C over 10 min 75,0 C
Jäsning:
12 dagar vid 18,0 C
2 dagar vid 10,0 C
0 dagar vid 20,0 C
Flaskjäsning: Bottle with sugar: -7,5g/l
Vad fyller enzymmalten för funktion?
Jag brukar ha i lite då jag kör BIAB med så mycket vatten, inte nödvändig men säkerställer en hyfsad effektivitet.
Alternativet är att späda efter mäskningen. Jag trodde enzymmalten var en del av skåpsrensningen först men inser att det var mest humleskåpet som rensades. Är inte 7,5g socker/l väldigt mycket?
Alternativet är att späda efter mäskningen. Jag trodde enzymmalten var en del av skåpsrensningen först men inser att det var mest humleskåpet som rensades. Är inte 7,5g socker/l väldigt mycket?
9g är mer ! Skämt åsido. Jag brukar köra ca 6g/l men tänkte mig lite högre kolsyrenivå i denna. Jag tror inte ölen kokar över av den lilla höjningen. Angående spädning efter mäskning så är jag ytterst bekväm antar jag, men visst går det göra så...
Udda bryggning idag - APA på sahti-malt och högalfahumle sent i koket.
Ringde viking malt i finland och frågade vad det egentligen är i sahti-malt men det var visst hemligt!
Sidor Tillbaka 1 … 30 31 32 33 34 … 54 Vidare
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Inget av ovanstående... → Bryggdag