Sv: Delar till bryggverksbyggen

Extatiskt Rasande skrev:

så det kanske är bäst jag avhåller mig från hemmakopplingar...

Nä, men isf får jag väl hitta någon som kan hjälpa mig....

Du behöver inte koppla själv mer än du gör med termostaten för att få en PID-kontrollenhet. Auberins som nämns här säljer även färdiga "Plug-and-Play-controllers", särskilt avsedda till styra bl.a. "våta" processer.

ex.  http://www.auberins.com/index.php?main_ … ucts_id=42

Aha... Jag har just skalat upp lite och håller på och utvärderar om jag kan använda termostaten till att styra eller om jag måste skaffa mig en PID. Tack för länken. Dock måste jag ha en grunka som klarar 16A.

Förhoppningen är att termostaten ska klara att hålla temperaturen tillräckligt stabil.

28 Senast ändrad av svensson.lu (2013-01-30 13:34:45)

Det finns ju gott om billiga 1/4" Pt100 så du skulle ju kunna köpa en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/3-4-X-1-4-BSPT- … 4aa0989455
Såg dock att det var BSPT men det kan kanske gå ändå om man gängar om givaren om de nu råkar vara NPT

Eller så skaffar du en 3/4" klämmkoppling med en passande givare.

svensson.lu skrev:

Det finns ju gott om billiga 1/4" Pt100 så du skulle ju kunna köpa en sådan här:
http://www.ebay.com/itm/3-4-X-1-4-BSPT- … 4aa0989455
Såg dock att det var BSPT men det kan kanske gå ändå om man gängar om givaren om de nu råkar vara NPT

Eller så skaffar du en 3/4" klämmkoppling med en passande givare.

Ja, vi får se. Det verkar i alla fall svårt att hitta en passande del utan övergångar eller förminskningar. Klämringskoppling har jag också bara sett i max 1/2":

http://www.energibutiken.se/sv/diverse/ … g-6mm.html

Någon som vet om det finns induktionsplattor som man kan styra via någon trigg-ingång via PID eller som är helt "dumma" som en elpatron och kan kopplas via halvledarrelä?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

31 Senast ändrad av Björn Petersson (2013-02-11 02:28:14)

Dompan skrev:

Någon som vet om det finns induktionsplattor som man kan styra via någon trigg-ingång via PID eller som är helt "dumma" som en elpatron och kan kopplas via halvledarrelä?

Det här berördes i något av våra forum tidigare men efter vad jag minns blev det aldrig riktigt klart om det gick eller inte. Någon anförde att om man kopplade ett termostat direkt på sladden på plattan så fick man "börja om från början" varenda gång den externa termostaten hade stängt av.

M.a.o. verkar det som att man måste gå in i "apparaturen" och på något sätt koppla bort/förbi den interna termostaten som alla induktionsplattor verkar ha.  Någon platta som bjuder på möjligheten att koppla in extern styrning på något sätt har jag inte sett.

32 Senast ändrad av Dompan (2013-02-11 10:59:13)

Misstänkte att det var som du säger. Hade hoppats att hag hade fel. smile

Tyvärr är dagens plattor försedda med en massa styrelektronik som ställer till det. Det går säkert att koppa förbi om man lyckas få tag på en ritning.

Hittade en skrift om en styrkrets som tagits fram för induktionsplattor som ger lite insikt hur systemet fungerar. Men det blir ett skapligt utvecklingsprojekt att få till detta..

http://www.holtek.com.tw/english/tech/a … a0101e.pdf

Dompan skrev:

Misstänkte att det var som du säger. Hade hoppats att hag hade fel. smile

Tyvärr är dagens plattor försedda med en massa styrelektronik som ställer till det. Det går säkert att koppa förbi om man lyckas få tag på en ritning.

Hittade en skrift om en styrkrets som tagits fram för induktionsplattor som ger lite insikt hur systemet fungerar. Men det blir ett skapligt utvecklingsprojekt att få till detta..

http://www.holtek.com.tw/english/tech/a … a0101e.pdf

Jag vet inte hur det står till med din skoltyska, i det tyska bryggarforumet har detta också diskuterats. Vad jag förstår går de in i potentiometern och bryter där. Jag har inte läst allt, men några har nog förstört sin elektronik för att de inte förstod vad de höll på med, men i princip så går det. (I alla fall på Hendi-plattorna.)

http://hobbybrauer.de/modules.php?name= … erdate=ASC

Skoltyskan är tyvärr inget vidare. Hittade en annan site där man går på djupet med det hela. Dock är det så att det kan skilja sig åt väsentligt från fabrikat till fabrikat vad man måste koppla förbi för att det ska funka:

http://openschemes.com/2011/04/28/manua … n-cooktop/

Jag kämpade mig igenom det här med en sedan länge oanvänd skoltyska, lite förstod jag väl med ordboken i hand. Som sagt - tyska hembryggarna hade naturligt nog fastnat för en induktionsplatta där den enda kontrollen av effekten var en ratt för på och av samt steglös effekt (inga touchkontroller med olika temperaturer, timers etc. bla,bla).

Ratten var kopplat till en potentiometer som gav 0- 5 Volt (analogt alltså). En förbindelse där knipsades helt enkelt av och ersattes med ett relä som kunde slås på och av med yttre styrning. Kompletterades också med en strömställare så att även den "ordinarie" funktionen kunde användas alternativt. Det verkade mest handla om "vanliga" reläer. Men 5-voltströmmen måste väl då styra andra kretsar etc. i själva induktionssystemet.

Någon hade som jag fattade det ersatt potentiometern med en microprocessor mm som istället reglerade styrströmmen med PWM (pulsviddsmodulering kallas det väl).

Någon som vet om det finns dykrör att köpa som går bra att använda till UT-200 sonden? Går det öht att göra så?

Känner igen de flesta prylarna som det skrivs om här i denna tråd från mitt jobb PT100 givare, termopockets m.m. Vet inte själv riktigt vad jag behöver och hur jag skall knåpa ihop mitt 160liters bryggverk. Har börjat samla på mig massa prylar på måfå som jag tror mig behöva till mitt bryggverk, känner mig som en tjuv när jag drar mina pallar med grejor jag köpt loss genom fabriken folk tror nog att jag knycker. wink

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Funderar på att uppgradera till RIMS på sikt. De där MARCH-pumparna som säljs, hur mycket låter dom? Står man ut med att ha en sådan tuffande i köket under mäskning eller får man psykbryt då och hoppar från balkongen?

Piddar och styelektronik i all ära men det svåraste att fåtag på är väl ändå bra kärl i rätt storlek när man har passerat 25-50l. Finns det några bra tips för det? Göra själv? Sen bra alternativ till standard induktionshällar som oftast ligger mellan 1800-2200 W? Det tar en jäkla tid att värma 50l vatten till 70 C.

Blocket är mitt enda tips. Men det gäller att kolla ofta över tid. På blocket har jag hittat 2 av mina kärl, en aluminiumkittel på 100l (300kr) och en kokare på 70l med 9kw patron, falskbotten och tappkran, i rostfritt (1500kr).

jonven01 skrev:

Sen bra alternativ till standard induktionshällar som oftast ligger mellan 1800-2200 W? Det tar en jäkla tid att värma 50l vatten till 70 C.

När det gäller induktionshällar så är den induktionshäll som nämndes ovan (Hendi-plattorna i den "tyska" diskussionen) på 3500W.

Tips på billig pump till ditt bryggverk: http://www.solarproject.co.uk/page2.html

Finns med olika pumpeffekt. Tyst och billig.

Tänkte nog skaffa den till mitt kommande rims/herms-bygge

precis beställt en, 11l/min 330:- inkl frakt.

jim [skutte] skrev:

precis beställt en, 11l/min 330:- inkl frakt.

Coolt! Berätta gärna vad du tycker om den när du testat den!

Hur tänkte du när du valde 11L/min?  (Vad ska du ha pumpen till?)

Vad gäller just rims så tänker mig att man måste ha en ganska begränsat flöde (2L/min?) för att inte maltbädden ska sätta sig så att flödet stannar helt. Men detta kanske går att åtgärda genom att sätta en kulventil på utflödet från pumpen.

exakt min tanke, tänkte uppgradera min utrustning inom väldig snar framtid och då bygga ett herms system. men jag har problem redan idag med de 15-20l vatten som jag mäskar in med så tänkte att det kunde vara skönt att ha den lite kraftigare för vattentransporten?
Jula pumpen har 5l/min och Humles march 22l/min så 11l/min är den gyllne mellanvägen?

dessutom "bara" ca 30 kr skillnad hehe.

Däremot så undrar jag lite hur man får till det med koppar/rostfria kolven i ett herms bygge? Alltså själva ut/in kopplingarna. Duktig svetsare har jag men jag behöver veta delar osv.

Låter som ett vettigt resonemang vad gäller flödeshastigheten på pumpen. Hänger inte med på vad den koppar/rostfria kolven är för något i sammanhanget? Menar du värmeväxlaren som vörten ska cirkulera igenom och bli uppvärmd i ?

japp, har kollat lite på klämringskopplingar men det är bara i mässing och jag vill har rostfritt helst.

jim [skutte] skrev:

japp, har kollat lite på klämringskopplingar men det är bara i mässing och jag vill har rostfritt helst.

Jag hade förmånen att få spendera förra veckan på tjänsteresa i Australien. Där köpte jag en sådan här:

http://www.homebru.com.au/index.php?mai … ts_id=1092

- plus värmeelement, 2.2kW, samt thermowell för tempgivare och rostfria quick connectors.

Om du känner en duktig svetsare och inte har jättebråttom kan jag ta en massa bilder och måtta lite?

Är det någon som har hittat en PID-kontroller med display och inbyggd timer som lämpar sig väl för stegmäskning? Dvs man ska enkelt kunna programmera in upp till 4 raster och bestämma hur lång tid varje rast skall vara.

Har hittar BCS-460 Brewery Control System på Brewers Hardware, men då är det webinterface som gäller..

50 Senast ändrad av cwahlin (2013-04-03 15:29:35)

Går pumpen från Solar Project att reglera flödet på som March-pumpen? Skulle vara trevligt med en pump så man slipper lyfta och hälla så mycket... £26 är ju nästan gratis!

Edit: Eller regleras pumpens hastighet via spänning (såg att de olika flödena på pump skiljde i volt)?

/Calle W