Mikroskop

Hej

Just nu har Makab erbjudande på ett mikroskop med 30x förstoring. Räcker det till om man vill spana in sina små kompisar, jästcellerna?

Micke Granath

Sv: Mikroskop

Hej!

Om x30 är totala förstoringen räcker det inte. Men tänk på att att totala förstoringen är produkten av okular, objektiv. Ibland anges dess värdet separat.

Vilken modell är det? har någon länk?

/Fredrik

Jag hittar inte mikroskopet på deras hemsida men så här ser det ut.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/mikro.jpg

Micke Granath

Det där mikroskopet ser mer ut att vara lämpat för att tittat på lite större saker, och det ser dessutom ut att ha fix förstoring - bara ett objektiv. Jag skulle inte rekommendera det där, det är trots allt 800 kronor.

Mitt mikroskop använder jag enligt följande: När jag ska räkna totalt antal celler, använder jag normalt x160 förstoring och när jag vill färga celler och vill räkna döda/levande celler använder jag ca x640 gånger förstoring.

Då ger okularet ca 16 gångers förstoring, och jag växlar mellan x10-objektivet eller x40-objektivet för att få total 16x10 = 160 eller 16x40 = 640

Men om du köper ett mikroskop skulle jag försöka se till att du får minst x400 gånger förstoring. Är kvaliteten bra, synfältet bredd nog i övrigt bör det räcka gott.

Mitt mikroskop har x1024 gånger max, men på max förstoring är det inte riktigt bra bild, så jag kör i praktiken aldrig högre än x640 för jag ser ingen bättre för det.

Ibland kör jag även på lägre förstoring för att titta på andra saker, överblick över flockar etc.

/Fredrik