Kranar, ölkopplingar, rengöring och utbyte av slang mm.

Hallo!

Jag har börjat märka felsmaker på mina öl efter att de stått på fat ett par veckor. Samma öl i flaska smakar utmärkt i flera månader så jag utgår ifrån att det har och göra med själva fatanläggningen.
Jag brukar rengöra öl-ledningarna/kranarna med PBW och starsan mellan varje nytt fat men det verkar som att det inte räcker.

Uppsättningen är ett par dm ölslang samt 1.5m restriktorslang kopplade med John Gues kopplingar. Även fasta kranar i kylskåpsdörren.

Kommer nu att beställa och byta ut ledningarna samt plocka isär kranarna och dränka dem i PBW inför nästa byte men hur gör ni?

Sv: Kranar, ölkopplingar, rengöring och utbyte av slang mm.

Hur fyller du dina fat? Skulle ölet plaska ned kommer det syre i ölet. Jag har slang hela vägen till botten av fatet och fyller det med koldioxid för att undvika oxidering. Hålla ett fat rent är i min mening ganska enkelt och det låter som du sköter ditt efter konstens regler. Du kan ju även sanera din hävert extra också och ev byta ut gummislangen om det sitter en elaking intryckt i en reva där.

Jo helt rätt! Jag fyller mina fat med kolsyra innan jag tappar upp. Häverten använder jag till mina flaskor också men ja den ska bort helt och hållet inom snar framtid. Däremot så är mina fat begagnade och en tanke som slog mig nu är att det kanske kan fastna något skit i gummipackningarna? Dessa rengörs juh visserligen också men det känns som att det kan vara svårt att rengöra i sprickorna.

Får ta och beställa nya packningar.

Jag brukar då och då även skruva av och ta isär ventilerna på faten samt dra ur stigarrören. Sedan lämplig och nogrann rengöring och desinficering i alla skrymslen (borttagen ventil och sputnik går lätt att koka). Byter då även ibland packningen på stigarröret och "sputniken".

Hur förvarar du faten? Det kan ju vara så att man inte har plats för fat i kyl (men för flaskor) och att faten därför står varmt. Då går ju de processer som försämrar ölet snabbare.

Vad är det för felsmaker?

Faten står kallt om de är fyllda, plockar även isär stigarrör/ventiler vid varje byte förutom på ett av panikfaten jag köpte som har ett för trångt utrymme för att komma åt och skruva av kopplingarna sad Behöver införskaffa en ringnyckel först.

Felsmakerna är svåra att beskriva men det är inte surt eller fränt. Bara jävligt illa. Funderade ett tag på om det kunde komma från regulatorn allternativt kolsyreflaskan. Inte rengöringsmedel eller kokade grönsaker men mer oljit kanske. Helt odrickbart efter ett par månader. Men som tidigare sagt så klarar sig flaskorna utmärkt så det måste vara något med systemet.

Om du använder brandsläckare kan det vara olja från den alternativt ifrån stället du fyller på kolsyran om det inte är livsmedelsklassad kolsyra.

Dom kan ha smörjt nån nippel eller kran och du har fått in olja i systemet.

Du kan även koka packningarna.

Hur ofta rengör du ölslangarna och kranarna? Det är lätt att få infektion i dem, de bör tas isär och rengöras minst en gång i veckan. Köp också ordentligt med slang så du kan byta om nånting börjar växa i dem.

fresta skrev:

Du kan även koka packningarna.

Hur ofta rengör du ölslangarna och kranarna? Det är lätt att få infektion i dem, de bör tas isär och rengöras minst en gång i veckan. Köp också ordentligt med slang så du kan byta om nånting börjar växa i dem.

Jo det är det jag har gjort nu, slang kostar inte särskillt mycket men har saknat JG verktygen fram tills nu.  Börjar väll inse att det kanske är så helt enkelt att jag måste planera mina bryggningar mer och ha en kran mer eller mindre konstant aktiv med en pale/ipa och bara använda de andra faten till kall-lagring och bara koppla på dessa vid behov samt rengöra dessa direkt efter användning.

Vid bortkoppling av faten så spills juh lite öl ut över kopplingen på fatet. Jag brukar spraya starsan på detta och torka bort med hushållspapper. funkar detta?

Ja, precis så brukar jag göra. Ett enkelt trick som kanske är självklart men tog ett tag för mig att komma på: snurra en bit papper kring fatkopplingen innan du drar av kranen för att samla upp eventuellt spill.

Shit! måste bara dela med mig hur DUM jag känner mig just nu.

Kör som sagt med sytråd och JG kopplingar och har köpt på mig så jag kan byta ut alla slangar ett par gånger. Saknade JG verktygen men har nu fått hem dem. Kopplade loss ölkranen och ölkopplingen som jag lade i PBW= tid 3 min. Försöker sedan koppla loss slangarna mha verktygen men de J-vla JG kopplingarna vägrar släppa slangen efter över 30 min (och 3 frågor från frugan om jag verkligen måste göra detta nu) så gör jag vad alla vi från IT åldern gör när vi får problem, googlar. Visst finns det en video på hur man kopplar ihop/loss. 3 sekunder in i videon så fattar jag vad jag gör för fel och känner mig riktigt korkad när man bara ska trycka IN kopplingen för att få loss slangen! Som jag har suttit med verktygen som numer är deformerade och försökt bända upp "låset".
trycker in "låset" för hand och får loss den första slangen, skrattar lite halvgalet för mig själv och inser att jag inte är så teknisk som jag ibland får för mig...

Jasså det finns verktyg till JG-kopplingarna, har jag aldrig behövt. Låter som en onödig pryl. smile

Byt även ut slangen mellan regulator och fatkopplingen ibland. En i vän kretsen hade samma problem som du beskriver och det visade sej efter ett par förstörda öl att det fanns en liten påväxt av mögel eller något annat gegg i kolsyreslangen.

megen skrev:

Jasså det finns verktyg till JG-kopplingarna, har jag aldrig behövt. Låter som en onödig pryl. smile

Jorå så att... wink
https://encrypted-tbn1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSSFI5PlLHViaUidYU5xnSuHqoxlRi-LnEPRv6CSl4xMv2WJzJ4

Problemet med fat och tappkranar är att de blir stillastående periodvis.
Ibland hinner skit växa från tappkranen vidare i slangen och ner i fatet...

Kranar som används frekvent (dagligen) bör rengöras var 2-3 vecka enligt branchen. 
Men varje vecka är helt klart bättre om man tar ölet och sina gäster på allvar.

Om kranarna används 2-3 ggr/veckan skulle jag koppla loss fatkoplingen mellan upptappningarna. Iom att man ändå ska rycka co2 från faten mellan gångerna så är det en bra rutin att vänja sig till.

Till vardags kan det vara bättre att köra picnic-kranar och förvara dessa i kylskåpet o köra tappkranarna när vännerna kommer över en Fredagskväll.

Tappkranen är näsborren och fatet lungan wink

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

En viktig grej är att trots allt eventuellt strul inte glömma bort att klappa sig själv på axeln och konstatera att man har fatöl hemma.

www.bryggradio.com

Thomas Fransson skrev:

En viktig grej är att trots allt eventuellt strul inte glömma bort att klappa sig själv på axeln och konstatera att man har fatöl hemma.

Helt sant! Och väldigt lätt att glömma bort... wink

Har en annan fråga men väljer att inte skapa en ny tråd då den anknyter till amnät.

Jag har fått ett helt oanvänd dock något äldre perlick torn med två tappkranar i. På bakstycket på kranarna finns det en anslutning för slang.
En vanlig öl-slang har rätt diameter men kan inte anslutas på ett bra sätt. Förmodligen behövs någon form snabbkoppling på slangen för att passa på kranen.
Har inte möjlighet att ladda upp någon bild just nu men:

På bakstycket finns alltså "hålet" för slangen. I "hålet" sitter en grå plastkoppling (hona) som inte är helt fixerad utan går att snurra på. Min uppfattning är att denna kommer täta då en slang med rätt hane kan appliceras. Någon som vet hur det borde vara och vilken koppling som skall användas?

Låter som ngn form av john guestkoppling kanske. Utan att sett bild eller så
http://www.bracton.com/wp-content/uploads/2012/12/johnguest-sample.jpg

Du kan skarva ihop övergångar mellan olika slangdiametrar med hjälp av sådana också.
Bäst är att gå ner i tjocklek mot kranen.
Humlegården har tagit in en hel del john guest nu. Om det är sådana kopplingar står det vilken storlek på den yttre roterbara delen.
Små siffror men dom brukar vara där om man tittar noga

www.bryggradio.com

Då verkar det som det är en john guest.. Misstänker att ölslangen kopplas in på hondelen. Eller finns det en handel att koppla in i honan?

Två varianter, antingen trycker du in slangen direkt om den passar.
Alternativ två, kör en tube to hose enligt bilden ovan. räfflad sida slang, slät in i bakstycket.
Storlek får du unddrsöka på kranarna så det blir rätt slang och kopplingar.

www.bryggradio.com

21 Senast ändrad av Björn Petersson (2013-02-20 20:28:11)

Du behöver ingen särskild handel, bara att se till att du har rätt typ och dimension på slangen. Humlegården kallar den här lite styvare typen av slang för PE-slang. Det handlar om tum-mått. 3/8 tum (c:a 9,5mm) i ytterdiameter på slangen brukar vara en vanlig dimension i det här sammanhanget (med JG-koppling på ingången till kranen).

Det finns dock en "handel" som kallas "reducer" på bilden i ett föregående inlägg som kan ha samma mått på "stammen" som hålet i hondelen men en mindre diameter på sin egen "hondel". Med den kan man använda en tunnare slang av samma typ. En annan typ av "handel" består av en "stam" i ena änden och en slangnippel i den andra. Med den kan man också använda en mjukare slang.

tackar för hjälpen!

@ Jim[skutte]: Har du kommit åt problemet nu?

Thomas Fransson skrev:

Låter som ngn form av john guestkoppling kanske. Utan att sett bild eller så
http://www.bracton.com/wp-content/uploa … sample.jpg

Du kan skarva ihop övergångar mellan olika slangdiametrar med hjälp av sådana också.
Bäst är att gå ner i tjocklek mot kranen.
Humlegården har tagit in en hel del john guest nu. Om det är sådana kopplingar står det vilken storlek på den yttre roterbara delen.
Små siffror men dom brukar vara där om man tittar noga

Jahadu!!?
Det var ju inget litet utbud av JG-kopplingar. Finns det nån beskrivning för vilket ändamål var och en är till för?

Det mesta ang. JG-kopplingar finns hos dem själva: http://www.johnguest.com

Ta't lugnt, ta en hembryggd