Sv: Bryggdag
Fan sluta brygg era jävlar, jag har abstinens för tusan!!! Ligger på soffan får inte lyfta mer än ett par kilo.
Belgisk IPA, antar att det är det bästa av två världar du vill kombinera? Vad jag fattar det som så är det en lite maltigare starkare belgare typ en trippel som du humlar som en amerikansk IPA. Kan tänka mig att man kan få till det rätt trevligt. Många verkar gilla att experimentera med sassion, men jag anser att en sassion ofta redan är rätt komplex och fulländad i sig själv så det kan ofta bli ett regält bakslag när man experimenterar för mycket.
Jag vet inte om jag är överförtjust i belgisk öl, men jag gillar att bryta av lite mot det vanliga ibland. Belgisk jäst ger ju helt klart unika och komplexa öl. Jag valde ett lite lägre OG än för en trippel och mindre socker för den delen också, jag vill gärna kunna dricka mer än ett par stycken på raken. Sist jag bryggde en BIPA hamna den på 9,0% men kändes som 6,0 snarare. Ölen blev riktigt trevlig men med lite för lite beska, den hade dock mycket bättre lagringsegenskaper än en traditionell IPA pga den belgiska karaktären som fick den att hela tiden utvecklas till sista flaskan var uppdrucken. Denna gång blir det även lite mer tropisk frukt än citrus är det tänkt.
PS: Det luktar fenomenalt trevligt ur jäsröret, sött parfymigt blandat med frukt, yummy!