Sv: Bryggdag

megen skrev:

Fan sluta brygg era jävlar, jag har abstinens för tusan!!! Ligger på soffan får inte lyfta mer än ett par kilo.

Belgisk IPA, antar att det är det bästa av två världar du vill kombinera? Vad jag fattar det som så är det en lite maltigare starkare belgare typ en trippel som du humlar som en amerikansk IPA. Kan tänka mig att man kan få till det rätt trevligt. Många verkar gilla att experimentera med sassion, men jag anser att en sassion ofta redan är rätt komplex och fulländad i sig själv så det kan ofta bli ett regält bakslag när man experimenterar för mycket.

Jag vet inte om jag är överförtjust i belgisk öl, men jag gillar att bryta av lite mot det vanliga ibland. Belgisk jäst ger ju helt klart unika och komplexa öl. Jag valde ett lite lägre OG än för en trippel och mindre socker för den delen också, jag vill gärna kunna dricka mer än ett par stycken på raken. Sist jag bryggde en BIPA hamna den på 9,0% men kändes som 6,0 snarare. Ölen blev riktigt trevlig men med lite för lite beska, den hade dock mycket bättre lagringsegenskaper än en traditionell IPA pga den belgiska karaktären som fick den att hela tiden utvecklas till sista flaskan var uppdrucken. Denna gång blir det även lite mer tropisk frukt än citrus är det tänkt.
PS: Det luktar fenomenalt trevligt ur jäsröret, sött parfymigt blandat med frukt, yummy!

Låter ju som sagt jäkligt intressant. Måste testa nåt liknande sen.

Mr 3787 gisk till sprutattack genom jäsröret igår kväll, tur att den stod i badrummet! Från att puttrat ytterst försiktigt till explosion över en dag. Kul med lite action, tråkigt med städning.

Idag bryggs det en Nice Weiss, vad vore livet utan weissbier? Lätt att brygga och lätt att dricka, denna ska till SM!

Haha hur många bryggningar blir det för dig en normal månad? Tio st?

megen skrev:

Det är ganska intensivt nu pga SM, annars blir det väl i snitt 2ggr i månaden under höst, vinter, vår och kanske några totalt på hela sommaren.

Mäskar snart in för bryggning av en Belgian Golden Strong Ale. En riktigt go förkylning har precis brutit ut så jag får väl bada i handsprit mellan varje moment och hålla andan efter koket tills att jäshinken är undanställd...  :~(

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Weinkeller skrev:
megen skrev:

Det är ganska intensivt nu pga SM, annars blir det väl i snitt 2ggr i månaden under höst, vinter, vår och kanske några totalt på hela sommaren.

Fint. Jag hade tänkt att satsa hårt inför SM, men pga flera anledningar blir det svårt. Men något bidrag ska man väl fixa. Kommet du ha nåt till folkets val också?

Impstout på kylning, siktar på OG 1,102.

mankang: hur många kg malt per liter mäsk/kokvolym eller kör du någon dem/lme/socker??

megen skrev:

Fint. Jag hade tänkt att satsa hårt inför SM, men pga flera anledningar blir det svårt. Men något bidrag ska man väl fixa. Kommet du ha nåt till folkets val också?

Troligen inte, jag har större lust att botanisera och diskutera andras brygder än mina egna.

Lindh skrev:

mankang: hur många kg malt per liter mäsk/kokvolym eller kör du någon dem/lme/socker??

9,25 kg malt i 26l vatten BIAB, rätt tjockt men funkar.

Lyfte ur påsen ur grytan efter 90min och i en jäshink och hällde på 7l 80-gradigt vatten och väntade en kvart, fick sedan ut 10l vört till då grytan bara innehöll 16l efter påslyftet.

Kokade 26l som jag sedan hade i 0,35kg DME och 0,3kg strösocker på slutet. Hamnade på OG 1,100 men en halvliter extra vört, dvs 20,5l.

762

Idag kombinerade jag föräldraledigheten med att brygga lite. Blev en English light mild, men eftersom jag fokuserade på dottern glömde jag jästnäring och protafloc i slutet av koket. Det blir nog bra iaf. :-)

Bryggeriet går på höggtryck, igår blev det en svart DIPA.

mankang skrev:

Bryggeriet går på höggtryck, igår blev det en svart DIPA.

Är det inte detsamma som en Bipa  smile

Bryggde en Vienna/Amarillo SMASH med belgisk jäst och flaskade två satser ESB, den ena underpitchad (stannade på 1.012) och den andra topcroppad från den första (stannade på 1.014).
Antar att jag råkade mäska den första lite för lågt då det var samma recept för båda satserna bortsett från att det saknades 50 (av 500) gram kornflingor till den andra satsen vilket kompenserades med 50 gram pale ale malt.

Bryggdag igår. En engelsk golden ale. Måste nog klämma in en till idag så jag kan börja fylla min nya ölkyl. smile

Bryggde i dag med nytt större mäsk-/lakkärl och med Vikingmalt för första gången. Nåt gick åt skogen, för effektiviteten blev fruktansvärt låg (ner mot 50 %). Har svårt att se att det skulle bero på den större mäsken, men kan Vikings pale malt (krossad av Maltmagnus) verkligen vara _så_ mycket sämre än Weyermanns?

Nåja, dipan blev en ipa med lite tricksande. Det kan vi leva med.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Foodhead 1 skrev:

Bryggde i dag med nytt större mäsk-/lakkärl och med Vikingmalt för första gången. Nåt gick åt skogen, för effektiviteten blev fruktansvärt låg (ner mot 50 %). Har svårt att se att det skulle bero på den större mäsken, men kan Vikings pale malt (krossad av Maltmagnus) verkligen vara _så_ mycket sämre än Weyermanns?

Nåja, dipan blev en ipa med lite tricksande. Det kan vi leva med.

Jag har inte märkt någon skillnad mellan de två, det kan skilja ett par procent i såna fall vilket är svårt att avgöra med hänsyn till alla andra parametrar.
Problemet är nog snarare utrustningsrelaterat då det är första gången med nytt mäsk/lak kärl. Tex kan det bero på ojämn mäsktemp, kanalbildning, pH-värdet och mer bunden vört i maltresterna för att nämna några.

Bryggde en Pale Ale igår med två sorters jäst (US04 och US05 i två olika hinkar). Gick bra men utan humlepåse kör jag inte igen. Får nog köra piprensare genom tappen för att få bort sista humlen. Bloggat om bryggningen har jag också gjort för den som skulle vara intresserad av mer text och bilder. Hoppas någon av de två ölen får följa med till SM...

http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130307_004.jpghttp://www.gustavlindh.com/blog/photos/130307_020.jpg

Ikväll är det Dark Mild som gäller.

Hej Lindh, funkar riddarhjälmen lika bra fortfarande;)?

Kul att se din blogg, bildkvalitet och intresse för bryggningen hålla högnivå.

Kul att se nytt blogginlägg, Lindh! Har väntat på det smile Imorgon ska det bryggas en ny gruit ale och håller nu på att förbereda allt så att det bara är att tuta igång direkt imorgon. Kamerans batteri är på laddning så det ska filmas också. Får se om jag hinner klippa ihop i helgen, annars så kommer det nog upp ganska snart.

www.youtube.com/fjordsbrewery

773 Senast ändrad av Ale Bundy (2013-03-10 14:48:03)

Snart 20min givan på en IPA med Riwaka och Nelson.
http://alebundy.files.wordpress.com/2013/03/20130310-144603.jpg

Hahaha, riddarhjälmen funkar finfint! Kul att ni uppskattar bloggen. Jag var påväg att sluta där ett tag men sen började det komma lite mail från bryggare som gillar den så jag ska bättra mig smile. Tog en massa bilder på BeerExpo som jag ska lägga upp snart. Hade en mycket intressant diskussion med Stefan på Mohawk och Matte på Stallhagens bryggeri om 15minuters-givan som jag ska redogöra för på bloggen så håll ut...

775 Senast ändrad av Lindh (2013-03-12 08:47:02)

Jag vet att det här är fel tråd men nu har jag ju på'at det här så då måste jag ju leverera. Bildreportage från Linköping BeerExpo finns på min blogg http://www.gustavlindh.com/blog
Ska bara posta om bryggningar här framöver...

http://www.gustavlindh.com/blog/photos/130309_025.jpg
Stefan "Mohawk" Gustavsson häller upp inför provningen...