Toppkroppa

Hej,

planerar att brygga två satser belgiskt öl de kommande dagarna, först  drygt tio liter og ca 1.050 och sedan en sats på ca 20 liter av ett öl med og ca 1.080. Tänkte jag skulle prova på att topcroppa jästen , något jag aldrig gjort tidigare när jag använt jäst flera gånger. Eftersom jag jäser i glasdamejeanne tänkte jag mig en variant med slang, den här ungefär:

http://4.bp.blogspot.com/-VW1rdDqC4qI/U … +flask.jpg

Verkar som att det krävs en ca 250-300 miljarder jästceller till det andra ölet. Kan man topcroppa bort så mycket jäst utan att den första jäsningen blir lidande? Och om någon provat metoden, hinner så mycket jäst rinna ut genom slangen innan jäsningen lugnar ner sig? Och när ska jag påbörja själva skörden, på en gång när jäsningen brakat igång?

Vore tacksam för svar.

Kristian

Sv: Toppkroppa

Du behöver inte ta alla miljoner celler, ta lite mindre och gör en förkultur på den.
Har inte heller topcropat men ska också testa det framåt våren när weizenbtygderna ska igång.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Det går utmärkt men jag har aldrig använt en liknande anordning utan tar direkt från ytan på en jäshink. Jäst finns det gott om i ölen när jästen nått högkreusen så det är inga problem att ta nästan alltihopa på ytan. Hur mycket jäst som lägger sig på ytan beror på vilken jäst som används. Trappist High Gravity tex kröjsar bananas!

Det är ett mycket effektivt sätt att återanvända jäst och jäsningen sätter igång omgående.

Tack för tipsen! Läste just på wyeasts hemsida att man skulle börja skörda när ölets densitet har minskat till 50% av og. Tror jag siktar på det och ser hur mycket jag får.

annars kan du ju bara pitcha nästa batch direkt på jästkakan i botten? ganska vanligt att folk gör ett svagare öl först som fungerar ungefär som en förkultur(fast god) och sen kör man en high gravity öl direkt efteråt. så länge du inte fått med massor av druv och grejer så borde de fungera hur bra som helst. lättare att sköta hygienen på det sättet oxå. Ska du croppa jästen från en betterbottle genom en blowoff tube så måste du ju tillförlita dig på att du får tillräcklig kreusning, alternativt fyller din BB så att det är oundvikligt att du pressar ut massa götta genom röret

Provade varianten med slang från damejeannen ner i en e-kolv. Det fungerade bra trots tunt skumlager, men det blev rätt lite jäst, en matsked eller två. Använde bottensatsen istället till det andra ölet och ställer in den topcroppade jästen i kylen för att kanske använda den framöver.