Gängförvirring

Humlegården säljer corneliuskopplingar med gänga, både kula och bajonett, men där anges inte vilket gänga det är. Humlegården har även nipplar med mutter och John Guest-kopplingar med innergänga som sägs passa till gängade corneliuskopplingar. Där sägs att gängan är 1/4" FFL. På en bild vid John Guest visas en röd bajonettkoppling med en sådan på. Man kan då gissa att Humlegården menar att det är samma gänga på både kul-och bajonettkopplingar.

Jag har både kul- och bajonettkopplingar med gänga men det är inte samma gänga på dem. Kul- dito har jag köpt på olika ställen och bajonett-dito har jag haft länge. Jag har både nipplar och John Guest på kulorna (om det är samma John Guest som Humlegården kan jag dock inte svara på, John Guest har ju massa olika varianter) men bara nipplar på bajonetterna.

Candirect säger att gängan på kulorna är 7/16 "UNF och 1/2"BSF på bajonetterna som de säljer nu. Brouwland säger 1/4" (men inte vilken sort) på båda.

Går det att reda ut det här?

Sv: Gängförvirring

Hej!

7/16" UNF och 1/4" flare (MFL/FFL) är i princip samma gänga. Vi har valt att bara kalla dessa gängor 1/4" MFL/FFL

Våra gängade corneliuskopplingar, både kula och bajonett, har alltså 1/4" MFL-gänga. Nu har jag uppdaterat vår artikelinfo för att göra det mer tydligt.

Jag har också sett gamla gängade bajonettkopplingar med mycket grövre plastgänga, men det är inget som vi har sålt hos oss.

Sv: Gängförvirring

Malte Ekelin skrev:

Jag har också sett gamla gängade bajonettkopplingar med mycket grövre plastgänga, men det är inget som vi har sålt hos oss.

Det är nog de som jag har och kanske också de som Candirect ev. har - men - deras bild talar nog för att det ska vara samma som kulkopplingens - de kanske inte har uppdaterat.

Tack för informationen.