1 Senast ändrad av Dosé (2013-02-22 11:34:38)

Ytterligare en premiär bryggare som vill ha feedback på sitt recept

Tjenare.
Jag har läst här under en period och kommer nu med mitt första inlägg. Jag ska till helgen brygga min första sats öl efter att otåligt väntat på diverse leveranser av utrustning. Jag tänkte att det vore kul att dela med mig av mitt recept här. Eftersom jag är nybörjare och en aning osäker på mig själv så är jag väldigt lättpåverkad av tips från lite mer erfarna bryggare som det uppenbarligen florerar av här i forumet. En öl som jag skulle bli glad att hamna i närheten av är Nils Oscars Hop yard, det är en favorit. Ser nu att det finns två värden på vart alkoholhalten kommer landa. Då hoppas jag på 'estimated' hmmm?

Boil Size: 29,01 l 
Boil Time: 60 min
End of Boil Volume 24,74
Final Bottling Volume: 17,16 

5,00 kg Pale Malt (2 Row) UK (5,9 EBC) Grain 1 90,9 %
0,50 kg Carared (39,4 EBC) Grain 2 9,1 %
20,00 g Amarillo Gold [10,90 %] - Boil 60,0 min Hop 3 21,4 IBUs
10,00 g Simcoe [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop 4 14,0 IBUs
30,00 g Cascade [9,40 %] - Boil 20,0 min Hop 5 16,7 IBUs
30,00 g Cascade [9,40 %] - Boil 10,0 min Hop 6 11,0 IBUs
40,00 g Cascade [9,40 %] - Boil 5,0 min Hop 7 7,3 IBUs
1,0 pkg California Ale (White Labs #WLP001) [35,49 ml] Yeast 8 -
50,00 g Amarillo Gold [10,90 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 9 0,0 IBUs
50,00 g Simcoe [11,90 %] - Dry Hop 5,0 Days Hop 10 0,0 IBUs

Est Original Gravity: 1,059
SG Measured Original Gravity: 1,046 SG
Est Final Gravity: 1,012 SG
Measured Final Gravity: 1,010 SG
Estimated Alcohol by Vol: 6,2 % Actual Alcohol by Vol: 4,7 %
Bitterness: 70,5 IBUs Calories: 427,1 kcal/l
Est Color: 13,0 EBC

Hur som helst. Vore glad för lite feedback.

Tack på förhand
Dosé

Sv: Ytterligare en premiär bryggare som vill ha feedback på sitt recept

Ser väl bra ut, vad har du tänkt för mäsk temperatur?
Själv gillar jag den jästen riktigt bra, ren och snygg urjäsning vid ca 19 grader där jag brukar hamna.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Rent spontant känner jag att du krånglar till det med humlen. Kollar jag på ditt recept verkar du vilja ha en fräsch citrussmak. Jag har slutat med 15 olika humlegivor vid var tredje minut. Jag har upptäckt att det ändå i princip r torrhumlingen som ger den fräscha citrussmaken.

67 grader tror jag är tanken. Jag kommer jäsa vid 21 grader, borde gå bra om man ska tro specifikationerna

Det är väl lätt att man vill lite mycket när man aldrig gjort det förut. Vore ju tråkigt om det blev en smak- och aromfattig bira tänker jag.
Vad gäller bitterheten på ölen så är ju siffrorna just nu bara siffror för mig. Har inget att relatera mina 70 IBU till..

Man brukar väl räkna sån ca alkoholen x10 = vettigt IBU att landa runt i en IPA. Men sen beror ju sånt på tycker och smak, sen påverkas ju den upplevda bitterheten i ölet beroende på vatten, malt och jästen oxå. Vissa påstår att om man humlar i mäsken så får man inte lika kärv bitterhet även om den teoretiska bitterheten är den samma osv.
Även jag har börjat spara ner på antalet givor vad det gäller humlen, kör max 3 givor, en vid kokets start, eventuellt en giva med 15min kvar av koket och en vid flameout/0min. Sen torrhumlar jag friskt efter det, men först efter att jäsningen lugnat ner sig. Annars driver kolsyran ut humlearomen ur ölen och då gör de ingen nytta ändå. Så vitt jag förstått det så har man fått ut maximalt av en torrhumling redan efter 24 timmar, av den anledningen brukar jag torrhumla 24h före kallkrasch, alltså efter att ölet jäst ut helt. för att så mycket humle som möjligt ska bevaras i ölet till de att jag flaskar. Sen finns det folk som förespråkar torrhumling i flera steg och tycker att det är det ultimata.

Jag tycker ändå det ser ut som ett bra första recept och man kan bara lära sig av att pröva och se vad som händer, jag smakar, känner, tittar, luktar på allt i alla steg nästan av ren nyfikenhet. Min personliga åsikt är väl att Hop yard inte är så extremcitrusig i sig, personligen skulle jag nog hållt ner torrhumlingen till 3g humle per liter.

Vad det gäller din fråga om alkoholen där i början så är det dom estimerade värdena du ska titta på, du fyller själv i Measured OG och Measured FG efter dom resultat du får under bryggningen och på så sätt kommer du få ditt värde på Actual Alcohol.

Det finns inget som är helt exakt och fungerar precis samma hela tiden va de gäller bryggning, man får anpassa sig efter dom förutsättningar man har hemma, inte säkert att det som funkar för mig funkar för dig osv. Lycka till med premiärbryggningen, jag hoppas jag inte svamlat på för mycket och gjort dig förvirrad