Sv: beergun, är det nåt att ha?

megen skrev:
Extatiskt Rasande skrev:

Jag köpte aldrig någon beergun utan kör med ispiration från detta forum med 2 meter sytråd, picnickran och en stump ölslang instoppad i kranen, på stumpen sitter en gummiplopp som kan ge lite mottryck när det behövs. Det funkar alldeles utmärkt. Men jag skulle gärna haft förmågan att blåsa ur flaskan med kolsyra innan jag fyller, men det kan man kanske göra genom att sätta ett lämpligt munstycke på kolsyreslangen bara...

Jag brukar blåsa ur flaskor och partyfat med min sodastream, funkar väldigt bra.

Smart med sodastream skall jag börja med.

Sitter i tankar om att investera i fat och grejer, vilket oxå är anledningen till att jag hamnat i en lite äldre tråd.

Beergun har jag förstått funkar supersmidigt men som ballista sa här tidigare, om man kör med ett par meter sytråd så ölen hinner lugna ner sig. Jag har en bekant som använder sin BG regelbundet och han har nämnt de att innan dom kom på att ha sytråden så skummade de massvis, men sen ingenting. Dock kommer jag nog köra en egen mottrycksfyllare då ekonomin spelar in lite när man är fattig student.

För övrigt, om man vill bli kvitt syre i flaskan räcker de med en lätt knackning uppepå flaskan med valfritt lite hårdare föremål(efter att man fyllt den med kolsyrad öl såklart), skum bildas och pressar ut syret, att man kanske förlorar några milliliter kan man kanske leva med? så är det bara att smälla på kapsylen sen. Dock bör man väl ha någon bänkmodell när det kommer till kapsyleringsapparat i sånt fall. greta brukar va ganska jobbig att ha och göra med redan utan överskumning.

Kanske lite off topic, men jag kom att tänka på en sak. Kolsyra löser sig olika bra i vätska vid olika temp. så långt är jag med. Men kör man då oxå ett lägre serveringstryck ju kallare öl man har? På samma sätt som att man inte behöver ha samma tryck för att karbonisera sitt öl vid låg temp.

Nej, någon får rätta mig om jag har  fel.
Generellt sett så har du samma serveringstryck oberoende av temperatur. Serveringstrycket skall vara anpassat så att man får en jämn ström av öl utan för mycket skum.
Ett varmt fat kommer behöva ha högre tryck för att kolsyras korrekt, detta innebär att du behöver en längre sytråd jämfört med ett kallt fat för att få samma serveringstryck.
Alternativet blir att släppa på trycket i fatet för att få ett bra serveringstryck. Då behöver dock fatet fyllas igen efter servering för att kolsyran inte skall gå ur ölen.

Ta't lugnt, ta en hembryggd