Dela upp bryggning

Med barn, jobb och allt annat som tar tid så ser jag det som omöjligt att brygga en vardag och det blir alldeles för lite bryggningar.

Har läst och fått lite inspiration från Raaskens tråd om att mäska över natten. Enda nackdelen som jag funnit med denna lösning efter att ha läst på en del på homebrewtalk är att smaken på ölen blir lite annorlunda, svårt att sätta fingret på vad det är enligt det trådar jag läste. En del föreslog att mäsken kan surna något under natten eftersom man endast når 67C.

Ett upplägg skulle kunna se ut så här:

Dag 1:
Ta fram all utrustning, mät upp allt malt och värm vatten till 100C i en isolerad kittel.

Dag 2:
Justera temp om det behövs.
Mäska
Koka upp vört till 100C
Töm och diska mäskkärl.

Dag 3:
Kokning av vört
Kylning
Disk

Med detta upplägg så borde tiden varje dag vara väldigt liten och man borde enkelt hinna med godnattsagor, kvällsmat osv.

Tror ni det kommer funka?
Tips och ideér uppskattas!

/Mikael

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Dela upp bryggning

Tänkte lite samma häromdagen just med att kunna brygga enkelt en vardag (fast utan DME/LME då).
För min del är det inte själva tiden utspridd på 4-5 timmar som är något problem utan hur lång tid vissa moment tar och
hur mycket man måste övervaka processen. Följande moment t.ex: mala/recirkulera/laka ur/väga humlepåsar/vakta uppkok/skumma av

Med min setup idag tar det nog 6 timmar om jag inte förberett något dagen innan.
Brukar för mig innebära start 06.00 och klar efter lunch så inte halva helgen går åt till SWMBOs glädje smile
Såg på den här och blev lite inspirerad: http://www.youtube.com/watch?v=o6WVul6IEKk
Jake säger i filmen att han brygger på 2-3 timmar med minimal passning av grejerna, låter nästan fööör snabbt haha..

Ett upplägg skulle kunna se ut såhär:
Kör mindre batcher och BIAB. Ha allt malt/uppvägt/framplockat, även vatten till spisen enligt din variant.
Inmäskning (5 min), ta bort påsen efter en timmes mäskning, sätt på värmen och i med bitterhumlen (10 min) samtidigt.
Med stor kastrull behöver man inte vakta uppkoket så hårt.
Kör utan pilsnermalt o minska koktiden till 60 min.
Kylningen måste inte "röras om" med kylspiralen utan låt den stå själv en halvtimme.
Skippa whirlpool och kör rätt ner i tunnan utan saftsil.
Diska dagen efter.

Tror det finns ett gäng bryggare här på forumen som kör liknande bryggmetoder med gott resultat.
Angående sur mäsk så kan jag intyga att det ibland luktar surt i mitt mäskkärl med drav som fått stå över natt (för att jag inte orkat gå ut i snön till komposten mitt i natten smile
Dock luktar det inte alltid surt vilket är lite egendomligt...

Sv: Dela upp bryggning

Jag brukar som du köra igång runt 6-7 på morgonen för att vara klar till lunch. Dock så blir det många gånger jag inte kan brygga för att barn skall köras osv.

Håller med dig om momenten men tror dock inte min setup är så farlig.

Dag: Framtagning av utrustning samt vägning av malt: ca 35 min
Dag2: Mäska/Cikulera samt uppkok till 100C: ca 2,5 timmar, 20 min jobb
Dag3. Kokning samt kylning och disk: 2 timmar, 30 min jobb

Har 50L gryta och tänkte göra 26L batch så jag behöver inte oroa mig för överkokning osv.
Tiderna kan ju variera beroende på typ av öl etc. Kan nog vara bra att hålla sig borta från öltyper/malt som kräver mer kokning.

Har testat BIAB men övergav det efter två batcher som fick felsmaker. Jag skyller inte allt på BIAB men efter att ha fått ca 60L öl som inte var enligt förväntningarna så la jag ner BIAB.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Dela upp bryggning

Det finns ett enkelt sätt att ta reda på om det går, testa och posta resultatet här smile
Känns lite läskigt dock att vörten står från 100 ner till kanske 85 i ett dygn. Bakterier dör ju vid andra uppkoket men hur mycket smakförändring ger det hela? tycker mig minnas att jag läst om någon som lakar ut dubbelt vad hans kastrull klarar att koka och kokar i två omgångar utspritt på två dagar. En sån bryggare borde definitivt märka om det är skillnad på dag1-flaskorna och dag2-flaskorna.

Sv: Dela upp bryggning

Japp, det får bli en test

Ta't lugnt, ta en hembryggd

6 Senast ändrad av megen (2013-02-21 16:30:17)

Sv: Dela upp bryggning

Hmm finns ett smidigare sätt mellan steg 1 och 2. Jag brygger i princip alltid på morgonen lediga vardagar. Såhär gör jag: Kvällen innan gör jag klart allting. Krossar malt, tar fram all utrustning, ja allt man kan göra kvällen innan. Men det bästa är min förberedelse av mäskvattnet. Jag mäter upp mäskvattnet i en jästunna, stoppar i en grilltändare, i vägguttaget sitter en multitermostat och en timer och i den anordning är grilltändaren inkopplad. Så har jag planerat att börja brygga kl 07:00 sätter jag timren ungefär 1,5 timme innan. Multitermostaten ät inställd på rätt temp, sensorn är såklart i vattnet. Sätter på ett lock så gott det går och tätar lite lätt med aluminiumfolie för att det inte ska dunsta bort för mycket vatten. Det första jag gör på morgonen är att mäska in. Sen kan man koka kaffe och vakna till. Och eftersom det mesta är iordningfixat från kvällen innan så kan man ändå ta det lungt med lite kaffe och nån macka.

Enklare beskrivning: multitermostaten gör så att strömmen går vidare till timern så länge vattnet är kallare än den tempen ställt den på. Timern tickar då på hela natten tills den 05:30 slår på strömmen till grilltändaren som börjar värma mäskvattnet.

7 Senast ändrad av Torstensson (2013-02-21 16:29:14)

Sv: Dela upp bryggning

Beroende på förutsättningarna så tror dock att resultatet kan bli ganska likt. Om jag värmer upp mäskvattnet till 100C dagen innan så borde tempen vara lagom tills det är dags att mäska.
Eftersom jag gör detta sist efter vägning av malt osv så skulle jag tro att jag når 100C vid 21-22 på kvällen.
20 timmar senare när jag kommer hem från jobbet så borde tempen på vattnet sjunkit med ungefär 25C till 75C vilket blir perfekt.

Funkar inte min idé så går jag nog på timer som du säger megen.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

8 Senast ändrad av megen (2013-02-21 17:18:21)

Sv: Dela upp bryggning

Skillnaden är ju att du måste vänta till det kokar, hoppas att tempen är rätt då du kommer hem. Kör du termosat + timer så är det BANG!!! Rätt på en gång. Snabbt går det också behöver inte vänta på uppkok kvällen innan.

Sv: Dela upp bryggning

Det är sant, jag testar och funkar det inte bra så kör jag din metod.
Om inte annat så är det ett utmärkt sett att trimma ner på tiden ytterligare.

Finns det någon billigare variant än UT-200 som funkar bra?
Har Perlick-tappar och fat på inköpslistan som inte ännu inte godkänts av regeringen, kan bli tajt med ytterligare en termostat för 500:- smile

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Dela upp bryggning

Kanske en sån här för 140:- kan vara något: http://viewitem.eim.ebay.se/Temperature … 51300/item
Så här monterar man ihop den: https://www.youtube.com/watch?v=30TvX1Z … ata_player

Sv: Dela upp bryggning

Tack, blir nog nästa inköp!

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Sv: Dela upp bryggning

Intressant tråd, jag känner igen detta med att det är svårt att få tid.
Jag har inte många bryggningar i ryggen, men brukar ligga på drygt 4 timmar från värmning av mäskvatten till pitch. Då kör jag biab och relativt små satser på 10-15 l.

För att kapa vattenvärmningstiden tänker jag framöver använda varmvatten från kranen, som jag läst att vissa gör, och att det inte ska vara några problem med.

Jag funderar också på att testa att mäska in och låta stå sådär två timmar, så att man hinner stoppa barnen i säng under tiden och bli klar lite tidigare på kvällen. För biab rekommenderas ofta 90 min, så en halvtimme-timme till kan väl inte vara till skada, eller har jag fel?

Sv: Dela upp bryggning

Anders H skrev:

Jag funderar också på att testa att mäska in och låta stå sådär två timmar, så att man hinner stoppa barnen i säng under tiden och bli klar lite tidigare på kvällen. För biab rekommenderas ofta 90 min, så en halvtimme-timme till kan väl inte vara till skada, eller har jag fel?

Nej det är helt ok att mäska längre än 90 min, "det är inte hjärnfysik utan BIAB" som min bryggarkompis alltid säger.

Sv: Dela upp bryggning

Fint motto!

Sv: Dela upp bryggning

Har nu testat och kan säga att allt funkade över förväntan, väldigt smidigt med lite tid varje dag.
Totalt sett så tog det längre tid jämfört med en vanlig bryggning. Megens tips med timer och termostat kan definitivt sänka tiden ytterligare.

Jag gjorde ett liknande recept som jag gjort tidigare på en pale ale för att se om det finns nackdelar med att dela upp bryggningen.
Det enda jag kunnat se än så länge är att vörten blev mycket grumligare än vanligt. Inga incidenter under bryggningen tyder på att det borde ha med uppdelningen att göra.

Bara att vänta några veckor för att se resultatet, jäsningen är i full blom wink

Ta't lugnt, ta en hembryggd