ÖLfat och kyl

Jag är på väg att köpa en fatöls anläggning. tänkte köpa grund utrustningen ett fat, slang, kopplingar och picnik kran.

gas servis killen på jobbet kom förbi och berättade att han hade en regulator på lagret som var ny (modell som de slutat använda) och troligen någon gas tub jag kunde få.

Tankarna att köpa fat har gått fram och tillbaka i några månader och nu med halva priset borta så är beslutet nära.

Men problemet jag brottas med är utrymmet. Jag har ingen plats med ett kylskåp. så frågan är om man måste ha ett kylskåp för att få ett ok system med fat.

När jag dricker öl vill jag ha den mellan 16-18c och det är vad min bod håller på sommaren så inget problem där.

Men kommer jag få problem med koldioxid nivån? För mycket skum? Hållbarheten?

Skulle också vilja ha en beergun men där får jag nog problem har jag förstått sad

Sv: ÖLfat och kyl

Tips. Köp en kylväska med elkylning. Ett gäng partyfat, en flexitap, kran, kopplingar mm. Borra ett litet hål i kylväskan för restriktorslangen (sytråd) med en tappkran på. Jag ett sånt system bland annat, är skitsmidigt. Men kolla först så du kan stänga locket på kylväskan med fat i och flexitap innan du köper den. Är ju bara att ställa undan i garderoben när du inte ska ha den. Och ta fram när det passar.

Jag har två partyfat med beer king. Enligt mig var beer king tappen en bit plastigt skräp!
Jag fick "slita" sönder den för givar ratten var fel inställd (blev inget tryck fast jag maxade)

Dagen efter var all koldioxid borta sad den läkte vid tätningen som sitter på fatet....

fexitapen värkar vara bättre och jag gillar din ide! Det kommer nog bli alternativet om jag inte kan ha connyfat.

Skrev lite fel innan, jag har egentligen inget problem med utrymmet, har två bodar på gården med mycket utrymme men ingen el i dem.

Så gasdriven kyl är ett alternativ men för dyra/små för min plånbok/smak =P

Ligger bodarna för långt bort för att dra en diskret förlängningssladd?

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

reggaefisken skrev:

Jag har två partyfat med beer king. Enligt mig var beer king tappen en bit plastigt skräp!
Skrev lite fel innan, jag har egentligen inget problem med utrymmet, har två bodar på gården med mycket utrymme men ingen el i dem.

Så gasdriven kyl är ett alternativ men för dyra/små för min plånbok/smak =P

Spänn en stålvajer och häng upp kabeln i den, går hyfsat enkelt.

I så fall blir det lättare att gräva ner en kabel. Ca 100m till närmaste boden och det öppen gårdsplan dit...

Gillar att ni hjälper med ideer, men bara för att vara bitter =P (är inte bitter)
Så är frågan om det går att ha cornelis fat utan kyl och vilka problem som kommer uppstå utan kyl...

Tack för hjälpen smile

Utan kyl är det tänkbart att du får problem som:

- Instabilitet i ölet -> Ölet håller sämre på grund av temperaturskiftningar och högatemperaturer. (källa: brewstrong podcast live Q&A 30/11-09)
- Kolsyra löser sig sämre i varm vätska -> Du kommer att ha svårigheter med att kolsyra ditt öl till rätt nivå.
- Serveringsvårigheter -> Ifall vätskan är varm/varmare kommer den binda kolsyra sämre och i detta fall kommer ditt öl skumma mer.
- Serveringssvårigheter no. 2 -> (Ifall du vill ha din öl ljummen kan du bortse från denna punkt) Att få passande serveringstemperatur är enklare med kyl än att matcha dina brygder efter rådande klimat.

Argument för kyl:
- De är billiga på blocket, det finns nya kylar för under 500 kr. (de drar alltså inte lika mycket ström som de frekvent bortskänkta 80-talskylarna)
- Med en termostat kan du jäsa dina öl mer kontrollerat, ink. underjästa stammar.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag tror största problemet kommer vara att du kommer behöva ett högre tryck pga varmare öl vilket kommer resultera i mer skum.
Det borde gå att lösa med lång sytråd, gissning kan vara att du behöver runt 4-6 meter sytråd.

Hur lång sytråd du behöver beror på temperatur och hur mycket kolsyra som finns i ölet. Dvs beroende på temperatur i din bod samt hur mycket du valt att kolsyra din öl så kommer du behöva olika lång sytråd.

Det kanske går att få till någorlunda men det kan nog vara bra med en alternativ plan såsom att dra ström och sätta in ett kylskåp.

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Tack för snabba svar smile
Då var det som jag kunde gissa, men det är i alla fall inte omöjligt.
Då får det bli fat då och sen planera i hur jag ska lösa med ström problemet när det börjar bli varmt ute....

Hej!

Hur var det nu ?
Finns det inte olika temperatur-klasser på kylar?
Menar alltså om de skall stå kallare eller varmare än normal rumstemp.
Kanske läge att kolla en runda extra.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Jo det stämmer nog att det finns kylar som lämpar sig bättre till visa miljöer.
Men vet många som har vanliga kylar i tex garaget och liknande så det ska nog inte vara några problem.

Raasken skrev:

Hej!

Hur var det nu ?
Finns det inte olika temperatur-klasser på kylar?
Menar alltså om de skall stå kallare eller varmare än normal rumstemp.
Kanske läge att kolla en runda extra.

Mvh Raasken

Du får gärna gå in lite mer ingående på detta för mig okända ämne!

Jag kan absolut inte detta men om jag inte minns fel så blev det problem med att ha kylar i ex. garage efter att de slutade med freon.

Google lite snabbt och hittade lite information om Samsungs kylskåp som klarar intervallet 10-43 grader.
Citat från Samsung "så om du inte har värme i ditt garage och temperaturen kan sjunka lägre än +10 grader borde du inte ställa in skåpet i garaget."

Ta't lugnt, ta en hembryggd

Hade en ny (men billig) kyl ute på verandan en höst när vi renoverade köket. Den dog en kall natt! Tror det var ca 5-6 grader...

Har mina kylar i garaget. Men har de i ett isolerat utrymme med element.

Bör väl funka med en kyl ute i kylan. Vilken som helst. Bara om det är kallare än temspannet så bör den väl stängas av. Då kopplar man på en värmekälla i form av tex avskärmad glödlampa (går inte längre då dom slutar sälja denna typen av lampor) som går på termostaten i stället för att hålla kylen varm i minusgrader

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

scaryeyes skrev:

Bör väl funka med en kyl ute i kylan. Vilken som helst. Bara om det är kallare än temspannet så bör den väl stängas av. Då kopplar man på en värmekälla i form av tex avskärmad glödlampa (går inte längre då dom slutar sälja denna typen av lampor) som går på termostaten i stället för att hålla kylen varm i minusgrader

Ikea säljer lampor som har sockel och transformator som kör G4 halogenlampor på 10-20W, det kanske är ett alternativ? http://m.ikea.com/se/sv/catalog/products/art/30115783/