Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Det här är tanken att det ska bli mitt första helmaltsöl. Den utgår från ett orginalrecept men jag har bytt ut lite saker utefter det jag har hemma. Tex bytt ut Crystal malt mot pilsnermalt och East golding humle mot challenger.

Med tanke på att Goldingshumlet har mindre alfasyrahalt så har jag kompenserat genom att ta mindre av Challengern som är lite "starkare". Jag har även räknat ner lite på mängden så jag ska kunna göra den i min 10 L kastrull. Är jag helt ute och cyklar eller tänker jag ganska rätt?

Tanken är att brygden ska bli 9,7 liter och få en alkoholhalt på ca 6% så att jag kan lagra den något år. Undrar lite hur mycket vatten jag bör ha till inmäskningen och till lakningen också. Tack på förhand, här kommer receptet jag knåpat ihop:

9,7 Liter
---------------

1725 gram Pale ale malt

26 gram Rostat korn

278 gram Svartmalt

94 gram Pilsnermalt

180 gram Vetemalt

14 gram Challenger (6,2%) 60 minuter

3 gram Challenger 30 minuter

2 gram Challenger 15 minuter

Jäst: Irish Ale

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Knappade in det i promash. Ser ut som ett bra recept. Du kommer nog inte få någon smak alls av pilsnermalten dock.

Du får dock tänka på att om du ska ha 9.7 Liter i jästkärl behöver du en större gryta än 10 liter för att kunna koka om du inte tillsätter vatten sen med tanke på hur mycket vätska som ångar bort under koket.

Jag brukar mäska in 1:3 Malt:vatten. Kg:liter. Sedan laka med så mycket som behövs för att få kokvolym plus 1:1 med malten för det är ungefär så mycket vätska som binds i malten.

I det här fallet skulle jag alltså mäska in med 6,9 liter och laka med 3,9 L + 2,3 L. (4,2 liter med andra ord). detta borde ge 10,8 liter som efter 60 minuters kok och en avdunstning på 10% per timme är 9,7 Liter.

Att koka en mindre mängd av vörten i en liten kastrull är dock ingen fara. Om du stormkokar den kan du dessutom få en viss karamellisering av vörten som kan ge ölen en ganska intresant mild karamellsmak.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Trevligt att höra!

Bra att ha något att utgå ifrån där. Ska copy-paste:a din formel där för framtida bruk att ha som en grund. Men 3,9+2,3 är ju 6,2, har jag missförstått nåt? Eller menar du att malten binder så det blir kvar 4,2?

Kan jag göra så att jag mäskar som du säger 1:3 och sedan laka ur tills mitt kokkärl är lagom fyllt, sedan när tillsätta det i jäskärlet och fylla på med vatten tills det är 9,7 liter? För så har jag gjort när jag bryggt på extrakt. Fyllt på i efterhand alltså?

Förstår att inget kommer kännas av pilsnermalten, behövde bara fylla ut med ngt istället för crystal som jag inte har hemma. Ingen erfarenhet av crystal, hur smakar den. Är det en mörk maltsort? Kanske kan ta bort lite pilsner i sådant fall och lägga till lite vetemalt exempelvis!?

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Crystal är en mörk karamelliserad maltsort. Det görs genom att man "stuvar" malten. Man låter den helt enkelt konverteras till maltsocker i kornet redan under mäskning och sedan höjer man temperaturen och karamelliserar sockret. Ger karamellsmak och färg.

Det är fullt möjligt att jag räknat helt uppåt väggarna. Borde ha lagt mig för länge sen.

Jag fick dock väldigt bra hjälp när jag postade mitt första helmalts recept för ett tag sen. Där lämnande någon påläst och vänlig en väldigt bra formel för just hur mycket man ska mäska in med och hur mycket man ska laka med.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Tjenare!
Här kommer en porter jag skall brygga snart. Hade inte tänkt mixtra med mitt vatten då jag inte vet riktigt hur det skulle ske. Jag bor i Göteborg så det vattnet får lov att duga.

Malt:                                 Humle: (inte bestämt mängd än)
1.5 kg pale ale malt                       Northen brewer som bitter
0.2 kg crystal                                Challanger som smak och arom
0.2 kg svartmalt
0.2 kg rökmalt                   Jäst: Irich ale
0.2 kg vete

Jag är novis på hembryggning, bryggde ett par öl för några år sedan men tänker nu börja igen. Så jag utgick faktiskt från receptet ovan men tänkte klämma in en egen touch.
Vad tror ni, borde bli rätt kraftig smak och jag har lite funderingar på att tillföra lite maltodextrin för att få fram lite mer sötma men är osäker på hur sött det blir från början.
Mitt mål är att sikta mot Carnegie hållet fast med en mer humle karaktär, lär väll missa rätt stort då jag inte har en aning om deras recept... smile
Det skall bli runt 10 liter öl.

Sedan har jag lite allmänna funderingar. Är det befogat att räkna så exakt med malten och vattnet? Jag hade tänkt att mäska med rätt lite vatten och tillsätta vatten till lakningen till rätt OG innan kokningen. Om man gör på detta sättet så spelar inte några gram hit eller dt så stor roll för det värdet och smaken tror jag inte det påverkar heller, eller?.
Av alla de två öl jag tidigare bryggt vet jag att det blev ganska oexakt och att man mer eller mindre fick improvisera fram rätt mängd vatten under gång, antagligen har det att göra med utbytet kanske?
Jag kanske är ute och snurrar och borde lägga mer tid åt formler och beräkningar eller vad säger ni lite mer erfarna bryggare?

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

6 Senast ändrad av jan_johansen (2006-01-27 08:45:26)

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Dett recept ser bra ut, men om det ska vara en porter ville jag dock ersätta svartmalten med chokladmalt, eller dra ner på mängden av svartmalt. Jag skulle dock inte heller använda smakhumle till en porter eller stout, men det är en smaksak. Du behövar inte köpa dextrin. Mäska vid 68-69 grader istället, ha en tjock mäsk - typ 2 liter vatten per kilo malt, och mäska inte för länge - typ en timme. Ju tjockare mäsk, och kortare mäskningstid + högre temperatur = lägre forjäsningsgrad. Då borde du få en bra restsötma. Lycka till:-)

/Jan

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Snabbt räknat ser receptet bra ut, jag har inga synpunkter på svartmalten. Håller med jag om att du inte behöver smakhumle till en porter, men det är i allra högsta grad en smakfråga.

Men ett viktigt tips kan vara att inte tricksa med att få rätt OG innan koket, det värdet är inte tillförlitligt. Laka tills du har 15 liter sötvört, koka ihop till 8-9 liter och späd sedan upp till rätt styrka.

Håller med Jan om att du kan skippa dextrinet, bättre att justera i mäskningen i stället.

Think globally. Drink locally.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Om det är sötma du vill åt, skulle jag börja med att försöka hitte en lämplig jäststam med låg utjäsning och optimera recepter kring den.

Det blir inte riktigt samma som låg förjäsbarhet + torr jäst även om FG är samma. Eftersom resterna av det förjäsbara sockret är sötare än dextriner.

/Fredrik

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

tack för det lilla inlägget, fredrik! jag hade faktiskt undrat över hur sötman i maltosen skiljer sig från sötman i dextrinerna. men utifrån mina egna erfarenheter kan jag säga att det är precis det jag börjat komma fram till. och det är faktiskt större skillnad än jag först hade gissat, åtminstone när man ger ölet lite tid att mogna.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Maltosen ska jäsa ut under alla omständigheter om allt är normalt, men det blir en del annat socker kvar, fräst trisackariden maltotriose. Det är inte i närheten så sött som strösocker men ändå sötare är dextriner.

Jag tycker själv den skillnaden är rätt slående. Jämför man en hög utjäsare som tex nottingham, med en låg utjäsare som windsor, så har iallafall jag tyckt att windsor i allmänhet blir sötare även om FG är samma alltså. Ofta tycker jag det blir för sött. Beror på vilken öltyp det är.

För att inte få en för dryg/tjock öl med högt FG när du använder en jäst med låg utjäsningen brukar jag försöka justera upp förjäsbarheten på vörten.

Nu är det lättare sagt än gjort när man designar ett mäskschema, men iallafall på design stadiet brukar jag alltid utgå ifrån jästen. Om man vill ha ett visst FG, och använder en högutjäsande jäst, behöver man någon lägre förjäsbarhetsvärde på vörten än om man har en lågutjäsande.

/Fredrik

11 Senast ändrad av JohanD (2006-01-27 20:41:21)

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Blir att brygga själv i morgon på Svenska Hembryggare dagen, då min inbjudne gäst ligger i flunsan... och inte blir det en Porter, utan en English Pale Ale

Som det ser ut i ProMash:

Batch Size (L):          25.00    Wort Size (L):    25.00
Total Grain (Kg):         6.00
Anticipated OG:          1.057    Plato:            14.00
Anticipated SRM:          10.3
Anticipated IBU:          35.0
Brewhouse Efficiency:       75 %
Wort Boil Time:             60    Minutes

Grain/Extract/Sugar

   %     Amount     Name                          Origin        Potential SRM
-----------------------------------------------------------------------------
83.3     5.00 kg.  Pale Ale Malt (2 Row) Weyerma Germany        1.039      3
16.7     1.00 kg.  Amber Malt                    Great Britain  1.032     35

Potential represented as SG per pound per gallon.


Hops

   Amount     Name                              Form    Alpha  IBU  Boil Time
-----------------------------------------------------------------------------
25.00 g.     Hallertau Northern Brewer         Whole    8.50  24.6  60 min.
40.00 g.     Goldings - E.K.                   Plug     4.80   7.6  20 min.
30.00 g.     Goldings - E.K.                   Plug     4.80   2.8  5 min.


Yeast
-----

DCL Yeast S-33 SafBrew Specialty Ale

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Låter intressant med ditt recept, hoppas du får en lyckad öl smile
Har själv inte kommit igång med min bryggning och har ändrat lite i receptet, är inte hemma så har inte allt klart för mig, men jag tror att det var så att jag hittade chokladmalt hemma så har bytt ut pilsnermalten mot chokladmalt, kanske blir lite mkt mörka smaker. Vad vet jag, aldrig gjort helmaltsöl förut. Men vi får se. Funderar på att ha i lite rivet apelsinskal i slutet av kokningen också.

Eller kanske sparar det, ja det gör jag nog. Vill göra en ale med apelsinskal och honung i. Det får bli nästa projekt efter Challengern! Ska bli kul, möjligheterna är oändliga!

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Har fört över brygden till sekundären nu och smakade på densitetsprovet och det var riktigt smarrigt. Därför tänkte jag klistra in det omgjorda receptet som det är gjort efter. Då jag fick hälften av volymen jag räknat med så kan den som vill brygga detta dubbla mängden humle, för det gjorde verkligen ingen skada, tvärtom i alla fall i mitt tycke. Här kommer receptet:

9,7 Liter

1725 gram Pale ale malt

30 gram Rostat korn

288 gram Svartmalt

60 gram Chokladmalt

200 gram Vetemalt

14 gram Challenger (6,2%) 60 minuter

3 gram Challenger 30 minuter

2 gram Challenger 15 minuter

Jäst: Irish Ale

Försockringsrast: 120 minuter 67 grader

Utmäskning: 15 minuter 79 grader

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Ser smaskigt ut, jag kan tänka mig att testa det i en framtida bryggning!

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

JohanD skrev:

Ser smaskigt ut, jag kan tänka mig att testa det i en framtida bryggning!

Trevligt! Blir ju lite stolt då det är första helmalstbrygden och allt. Den vart helt kolsvart, såg inte igenom provet ens med stark lampa bakom och även fast alkoholhalten då låg över 5 % så kändes den inte.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Tjenare!
Har nu testat min porter jag bryggde enligt receptet här innan.
Den smakar inte alls åt carnegie hållet men blev himmla speciell. Ganska lätt och inte kraftig smak med en klar eftersmak av salmiak! tycker det är lite underligt men den är god! rätt sträv eftersmak dessutom. Jag ville ha en humle karaktär på ölet men den är minimal. Riktigt fint skum dessutom!

Bjöd en polare på ölet och han tyckte det var intressant smak tills den eviga frågan om % dök upp. Jag svarade 5 eller strax däröver. Helt plötsligt steg den i hans ögon med: "det var inte illa du!"
Antar att ni fått liknande reaktioner men man blir lite matt när man lagt ner lite energi och framförallt själ när man gått och väntat på resultatet och blivit nervös...

Det var min 3:e öl och det blir bara bättre och bättre och roligare och roligare!!
Lycka till att imponera på era vänner i framtiden!

Bättre att ha någonting att glömma än inget att minnas!

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

assvinn skrev:

Bjöd en polare på ölet och han tyckte det var intressant smak tills den eviga frågan om % dök upp. Jag svarade 5 eller strax däröver. Helt plötsligt steg den i hans ögon med: "det var inte illa du!"
Antar att ni fått liknande reaktioner men man blir lite matt när man lagt ner lite energi och framförallt själ när man gått och väntat på resultatet och blivit nervös...

Precis! av någon anledning så har de flesta svårt att fatta att det finns mer dimensioner på öl an bara alkoholhalten.

Min senaste brygd på 6+% är nog det starkaste jag någonsin bryggt, oftast föredrar jag "session" öl på runt 4% och sakta men säkert börjar jag få min omgivning att förstå att det inte behöver vara starkt för att vara ett bra öl...

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Svenssons vanligaste frågor om hembryggt öl.
Fråga 1: Hur starkt är det?
Fråga 2: Hur mycket kostar det?
Fråga 3: Hur starkt öl kan man göra?
Fråga 4: Är det lagligt att göra starköl?
Fråga 5: Hur mycket socker har du i?

Fast det vanligaste är nog:
- Hembryggt? Du menar väl hembränt, höhö

Man blir rätt trött på det efter några gånger

19 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-24 22:18:48)

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Kenneth - kunde inte ha sagt det bättre själv, meeeeen "det är ju procenterna det handlar om";-) (NOT!) Men - ja - jag kännar igen det där - fråga om procenter förän frågan om det blir gott. Skrämmande!

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Håller med helt och fullt. När folk frågar hur starkt det är svarar jag alltid "ingen aning", trots att jag vet ganska väl. Om bara människor kunde komma över detta med alkoholstyrka och faktiskt smaka på ölen en enda gång!

Men då hade väl "stor stark"-krogarna på Avenyn med ens förlorat alla sina gäster...

Think globally. Drink locally.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

min topplista är som följer:

1. men går det dricka då?
2. hur starkt blir det då?
3. är det verkligen lagligt?

tragiskt att se att man inte är ensam att få dessa frågor stup i kvarten... och att vi är ett så traditionsfattigt land på området.

22

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Jag håller med om att frågorna är jobbiga, men "hur starkt är det" är en ganska viktig fråga.
Genom den får man reda på om det är ett öl man bara tar ett glas av och njuter av nästan som wiskey, eller om det är en matöl aka allaround öl som man kan dricka mängder av bara för det är varmt ute eller man är törstig. Man vet då vad man kan vänta sig och ställa in sig därefter för att ta vara på smaken på rätt sätt.
Givet, nu är det juh inte därför de flesta frågar. De undrar nog hur mycket man måste dricka för att bli knök. Men det behöver inte alltid varas så.

Annars är juh pris, drickbart? och alkoholhalt grundpelarna i folks intresse runt vad det är förflaska man gett dom. Tyverr.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Sv: Jag ska kalla den Challenger Stout, vad tror ni?

Jag tycker ju själv det är intressant med alkoholstyrkan då jag kan veta om det är värt att spara några år eller om det ska drickas inom ett halvår eller så. Men som sagt, det är ju oftast inte därför folk frågar.