Lite svårt att mäta temperaturer när man inte kommer åt vätskan. Men har en mätprobe i ett alublock och det håller konstant 47°. Innan steg det en bit över 50°. Efter kylarna håller vattnet avsevärt lägre temp. Kanske 35°.
Men hade ett pelter element som var kasst. Det var varmt på båda sidor. Då kan man ju kyla hur länge som helst och det bara motverkar. Men har bytt lite fläktar till kylarna och även satt en fläkt inne i skåpet.
Men jag skulle nog rekommendera att använda 6 st peltiers till denna storleken av skåp.
Innan jag bytte peltier elementet och satte fläkt inne i skåpet så tog det typ 4 dagar att kyla ner 2 fulla fat från 26° till 17°. Det är mellan 25 och 26° inne nu. Men sen jag fixade det sista så sjönk tempen i skåpet till 11° på 6 timmar och ytterligare 2° under natten.
Tydligen är detta inget för arbetare. Man måste nog vara lite påläst för att klara ett sånt projekt. Inom rimlig tidsram och plånbok..... Men jag är övertygad om att här finns ingenjörer på forumet som kan bygga nåt liknande med mycket bättre resultat. Vill se lite såna projekt!
Ska bli intressant att se hur detta beter sig när jag sätter in kalla fat. Då skulle jag tro att det håller tempen utan problem. Det är ju samma princip som kylboxar. Brukar ju även vara svårt att kyla ner nåt i såna.
Men nu är jag mycket nöjd med resultatet.
Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house