Sv: Liten Fatkyl

Tror jag har besegrat mitt skåp.
Det håller 10-12° nu när det är 26° i rummet. När mina nya fläktar kommer blir kylningen bättre och förhoppningsvis effektiviteten.
Men som det är nu kan jag utan vidare dricka öl från tappen. Vilket provade i natt.......
Nu ska kaklet skäras till och fästas.
http://forumbilder.se/images/c0201235056PM84b9.jpg

http://forumbilder.se/images/c6201235252PM02c0.jpg

Bryggverk 3.02, planerar för version 3.11
Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher
I have 50 prototypes of various whatevers around the house

Nice nice.

Mycket snyggt! Kommer ha den som förebild när jag bygger framöver. Återkom gärna om hur mycket ljud som fläktarna ger.

29 Senast ändrad av scaryeyes (2012-07-05 01:41:16)

Pumpen låter mest. Sikta på en pump som ger 1 kubik i timmen på 24V och kör den på mellan 6 och 12 volt. Kör på fläktar som gör minst 3000v/min
Överdimensionera allt vansinnigt mycket. Kör på 8 sthcken termoelement.

Bryggverk 200L. 300L mjöktank gasol och cylinderkonisk trycktank med kylslinga för 200L batcher

Klart att det är coolt att bygga med vad man har hemma, men hade det inte varit bättre att sätta en kylfläns med fläkt bakom varje element och skippa vattenkylningen?

Ooooh snygg, den skulle jag få ha framme hemma tillochmed!

Det var meningen från början. Men då hade jag behövt så stora kylflänsar. Och det hittade jag inte.
Sen trodde jag att kyleffekten skulle bli bättre så här.

Du har väkt en liten tanke i mig, så det kanske blir nått mindre system i framtiden.
Om du har lust, skulle du kunna mäta lite temperaturer på vad du har i blocken resp flänsen?

Ja det kan jag göra. Men väntar tills jag fått riktiga fläktar.
En annan tanke. Hur effektivt blir det med dubbla peltier element? Alltså ett utanpå som kyler det innersta och sen vattenkylning på det yttersta.
Jag har beställt 2 element till som en kompis ska labba med lite.

35 Senast ändrad av scaryeyes (2012-07-21 10:32:10)

Lite svårt att mäta temperaturer när man inte kommer åt vätskan. Men har en mätprobe i ett alublock och det håller konstant 47°. Innan steg det en bit över 50°. Efter kylarna håller vattnet avsevärt lägre temp. Kanske 35°.
Men hade ett pelter element som var kasst. Det var varmt på båda sidor. Då kan man ju kyla hur länge som helst och det bara motverkar. Men har bytt lite fläktar till kylarna och även satt en fläkt inne i skåpet.
Men jag skulle nog rekommendera att använda 6 st peltiers till denna storleken av skåp.

Innan jag bytte peltier elementet och satte fläkt inne i skåpet så tog det typ 4 dagar att kyla ner 2 fulla fat från 26° till 17°. Det är mellan 25 och 26° inne nu. Men sen jag fixade det sista så sjönk tempen i skåpet till 11° på 6 timmar och ytterligare 2° under natten.

Tydligen är detta inget för arbetare. Man måste nog vara lite påläst för att klara ett sånt projekt. Inom rimlig tidsram och plånbok..... Men jag är övertygad om att här finns ingenjörer på forumet som kan bygga nåt liknande med mycket bättre resultat. Vill se lite såna projekt!

Ska bli intressant att se hur detta beter sig när jag sätter in kalla fat. Då skulle jag tro att det håller tempen utan problem. Det är ju samma princip som kylboxar. Brukar ju även vara svårt att kyla ner nåt i såna.
Men nu är jag mycket nöjd med resultatet.

36 Senast ändrad av scaryeyes (2012-07-21 18:10:48)

Klart. Nästan... Kommer koppla in lite brytare och grejjer och även byta det ena nätaggregatet som jag har lånat. Ska bli ett modernt där åxå som är tyst.

Nu har jag extremt lätt tillgänglig öl, alltså måste jag börja brygga oftare. Tempen ligger alltjämt på 9° i skåpet, men det klarar jag mej på helt ok. Nu lutar jag mej tillbaka och tar en pilsner, eller schwartzbier. Detta är mycket trevligt!

(drip tray a la ikea matlåda.....)

http://forumbilder.se/images/9b1201270431Pfc6d.jpg

37

Snyggt ,Mange!!
Då väntar man bara på inbjudan så kylen blir riktigt invigd......

mb skrev:

Snyggt ,Mange!!
Då väntar man bara på inbjudan så kylen blir riktigt invigd......

Ja nu är det dax! Har redan tjuvstartade, vem hade kunnat gissa det??

Thomas Fransson skrev:

Inspirerande bygge Scary, tackr för att du delar med dig och illustrerar så ingående!
Hoppas på att kunna titta förbi på en kyld lager en vacker dag.

Ja nu är det ju fixat med kylningen. Bara att titta förbi vetja!

Uppdatering

Kan meddela att tempen ligger på 6° i skåpet nu. Blev skillnad från 10° dom varmaste kvällarna till 7° bara genom att ha tvärdrag i huset. Detta är mycket intressant kan jag tala om.

Hur har det gått med din ölkyl, funkar den fortfarande bra?

Jag har precis fått hem några peltierelement som jag tänkte testa. Jag gjorde en liten snabbtest på jobbet idag med ett nätaggregat som är maxat till 2.5A men det var tillräckligt för att göra den varma sidan varmare än vad som är behagligt att vidröra.

Tanken är att ha dem som kylning till min jästank om det funkar bra sen. Jag ska rundvalsa en 10mm aluminiumplåt efter radien på tanken och sedan planfräsa baksidan för själva elementet. Kylningen får i ett första skede bli nån form av cpukylare med fläkt.