Att luften skulle göra jästen piggare och att det i vissa fall (inte alltid) kan göra att kolsyrningen kan gå (beror på, har man bra jäst från början är troligen skillnaden minimal, eller iallafall utan praktisk betydelse) lite snabbare tvivlar jag inte personligen på.
Däremot är det väl ytterst tvekamt om det skulle bli godare. Om längre kolsyrningstid är priset för bättre smak så är det ju inte mycket att bråka om.
Har man bara liten gasficka så lär de inte sprängas iallafall, det är klart. BT säger några ml, och det låter väl rimligt. Man kan räkna lite på det får man se:
Problemet är naturligtvis temperaturvariationer. Har man inga temperaturvariationer finns inte heller det minsta problem med för liten gasficka.. men om temperaturen varierar säg från 10 grader till 30 grader efter man satt på korken, vad händer då?
Två saker:
1) Dels expanderar ölen. Uppskattningsvis så expanderar ölen 0.4% mellan 10C och 30C. Det innebär en expansion från 2 ml för 500ml flaskor.
Är det då mindre än 2 ml så kommer antingen korken flyga av, eller så smäller flaskan! Anledningen är att ölen inte är inkompressibel och då blir genast ett enormt tryck i flaskan.
Så några ml bör man alltså ha iallafall, helt i enlighet med artikeln som Kjell hänvisar till.
2) Det andra som händer är att koldioxid trycket i gasfickan ökar. Detta har dock minimalt med volymen att göra. Utan tryckökningen från 10 till 30 grader (kanske drygt en atmosfär) har man oavsett hur mycket eller lite gas man har.
Så rent explosionsmässigt, så är då några få ml, tillräckligt.
Men om man därutöver ändå tycker att det är gott med lite luft i flaskan, så kan det väl på vara hänt, eller att man tycker att det går snabbare att kolsyra och inte känner någon skillnad.
Jag har ingen större uppfattning om dem biten dock eftersom jag bara primade i början, de två första satserna jag gjorde.
Så om man vill ha lite marginal för att klarna en eventuell temperaturtopp under transport i en varm bil tex utan att sprängas, och att man fyller sina flaskor vid 10C. Låg oss säga att man då vill ha 5 ml luft i flaskan. Hur många cm är det?
Jag har ingen flaska här men gissningsvis borde det röra sig om kanske ca 0.6 cm, eller så. Har man mindre än det, så skulle iallafall jag tro att om man värmer flaskan tillräckligt mycket så KAN den sprängas om man tar den ur kylen och ställer den i solen.
Med 2.5 cm är man då med råge på den säkra sidan.
/Fredrik