Kolsyra i flaskan

Hur kan man göra och vad behöver man för att få lite bättre koll på kolsyremängden i flaskan? Jag har precis avsmakat en stout där jag har haft för lite socker i skulle jag tro för kolsyran skulle ha behövt varit något högre. Hur påverkar luftmängden i flaskan kolsyrehalten. Lite, mycket luft kvar ger mer, mindre kolsyra eller påverkar det inte alls?

Primär: Inget
Sekundär: Inget
I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Sv: Kolsyra i flaskan

Jag kan inte förklara exakt hur jag vet att jag kommer att få den rätta kolsyramängden hos mig, utan det är kommit med erfarringen. Jag vet inte du låtar dina öl stå och mogna kallt innan du buteljera, men den möjlighet har jag inte, utan det får stå i rumstemperatur tills jag buteljera. Då har jag utan kanske teoretiska kunskapar utvecklat ett system som ger tillfrädställande resultat i praksis (learning by doing). Nu ska det sägeas att de öltyper jag nu kommer nämna inte är alla sorter som jag bryggar, men mer för att visa åt vilket håll (inom de olika stilerna) jag hittar rätt karbonäring: Jag tänkar så här:

Sydengelska sorter av ale, Porter/Stout, Barley Wine (både engelsk och amerikansk), Scotsch/Scottish: 4 gram socker per liter
Lageröl (alla sorter), Amerikansk Ale/Nord engelska ales: 5 gram socker pr liter
Belgisk Stout: 6 gram Socker
Belgisk Pale Ale, Weizenbock: 7 gram socker
Weissbier/witbier, abbey ale, sommarales/förfriskande ales: 8 gram socker pr liter   osv osv osv osv

Jag ska inte ange några ciffror på hur mycket kolsyre som finns, men jag har sett att det hållar i praksis mitt system.

Luftmängden tror jag knappast påverkar kolsyra - det finns andre som vet mycket mer om. Jag vill dock säga att man ska fylla på och lämna ca. 3 cm - för mycket luft kan få ölet att oxidera har jag hört, men ska inte bekräfta det. I allafall¨kör jag ca. 2-3 cm från toppen av flaskan och det funkar utmärkt:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

uffe_i_falköping skrev:

Hur påverkar luftmängden i flaskan kolsyrehalten. Lite, mycket luft kvar ger mer, mindre kolsyra eller påverkar det inte alls?

Jag primar inte själv, men rent teoretiskt och även med stöd av experiment som några amerikanska bryggare har gjort för länge sedan så bör det inverka ungefär såhär:

Har du INTE luft alls, dvs helt överfullt, då ökar risken för att flaskan exploderar under en temperaturhöjning eftersom kompressionsutrymmet minskar, dessutom om det är helt fullt så kan faktiskt själva vätska expandera en aning också, och den är inte lika kompressibel som gasen - så helt överfullt är inte att rekommendera av denna anledning.

Men bortsett från fallet helt överfull, så kan mängden luft i flaskhalsen pigga upp den trötta jästen en aning, vilket gör att du förvisso inte får mer slutligt kolsyra men det kan gå aningens fortare innan den blir kolsyras så att säga. Så syret i luftfickan kan troligen pigga upp jästen en aning och göra att den jäser ut primingsockret lite snabbare.

Men med reservation för dessa två punkter bör man väl försöka minimera luftfickan för att inte riskera smakfel. Och vilken luftmängd som är bästa "kompromissen" vet jag ej, då jag inte primar själv.

/Fredrik

Det bästa resultatet fås om man lämnar c:a 2,5 cm i halsen.
Dvs samma volym som du hittar i köpta flaskor.
De flesta flaskfyllare lämnar denna volym när man fyllt upp flaskan och drar ut flaskfyllaren.

För mycket volym ger för mycket syre och försämrat öl, dessutom blir det lite öl i flaskan smile
För lite volym ger oftast att ölet blir dåligt kolsyrat!
Anledningen till det kan man spekulera i.
För högt tryck är dock tveksamt.
Jästen kan jäsa under rätt höga tryck.

Håller med Kenneth, att det inte beror på trycket. Det vore rent av ganska ologiskt.

Jag är dock övertygad om att anledningen är precis densamma som varför man ibland kan få dålig och/eller långsam utjäsning av vörten om inte jästen blivit adekvat syresätt i början av jäsningen. Syret göra befintlig jäst piggare, eftersom i slutet på en jäsning är deras cellmembran i dålig kvalitet, och det enda som krävs för att återställa kvaliteten är syre. Precis samma sak som händer i början på jäsningen när man syresätter sin vört.

/Fredrik

6 Senast ändrad av jan_johansen (2006-04-24 09:10:47)

Som jag just sade - då finns det folk som vet mycket mer om trycket än jag gör (men det dock trevligt att veta att jag fyllar flaskorna i lagom mängd:-)!), men då är jag blivit klokare:-) Tackat vara Kenneth och den galna vetenskapsmannen;-) Hehehehehehehehe (nu hängar du på det namnet Fredrik så länge jag är den galna dansken;-)!!! - hoppas du tål min danska "personligt skämt" humor:-)!)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Ingen fara Jan smile

Jag tänkte på ursprungsfrågan igen... börjar man fundera över mängden luft etc.. så finns det likväl fler variabler på den nivån - mängden jäst tex.

Har man en högflockulerande jäst som blivit helt kristallklar innan man primar så finns ju även en liten risk att det drar ut på tiden och/eller blir ofullständig pga för lite jäst.

Jag har sett att en del som primar öl på fat, brukar tillsätta en avvägd ny jästgiva, mest för att kolsyrningsprocessen ska blir mer reproducerbar och inte variera så kraftigt från gång till gång beroende på en rad faktorer som hur mycket jäst man råkar ha kvar i lösning etc.

Den jästgiva som jag sett använts i samband med primning är faktiskt helt konsistent med den normala jästgivan om man bara observerar att jästgivan är relativt sockermängden.

På ett ungefär brukar primningsockret motsvara storleksordningen 5-10% av den totala mängden socker.

Så om man normalt tillsätter 12 miljarder celler/liter vört, så är kanske 1 miljard/liter en lämplig storleksordning på prime-givan.

Detta bör övrigt motsvara 1% av slutpopulationen jäst i jäsningen.

Om man vill kan man försöka bedöma jästkoncentratioen utifrån disigheten. Jag gjorde ett sådant spädningsförsök för en tid sedan men kommer inte ihåg i huvudet. Jag kan kolla om jag hittar resultatet senare. anledningen till att jag gjorde ett experiment var att jag ställde mig frågan: Hur många celler har man på ett ungefär i lösning när det är precis på gränsen att man kan se diset det direkt med blotta ögat?

/Fredrik

8 Senast ändrad av Lo (2006-04-24 10:38:29)

Ett litet klipp från mina noteringar, inte säker vart jag hittade orginalet dock.

4 gram socker = 6 Gram Spraymalt
5 gram socker = 7,6 Gram Spraymalt
6 gram socker = 9,2 Gram Spraymalt
7 gram socker = 10,7 Gram Spraymalt
8 gram socker = 12,3 Gram Spraymalt

Låg CO2 socker 3.77 gr/malt 5.99 gr
Medel CO2 socker 5,77 gr/malt 9,18 gr
Hög CO2 socker 7,78 gr/malt 12,37 gr
Allt för 1 liter.

Antal Gram socker x 1.53 = Antal gram Extract.
Antal Gram Extract / 1.53 = Antal gram socker.

Vin och vänskap smakar som bäst då de blivit gammla.

Användbar fakta

http://hem.passagen.se/amylase/index.htm

Längst ner under bryggteknik sen priming.

Jag tycker det är en bra sida för priming. Där ser du också hur mkt löst CO2 du har i ölet vid en viss temp efter jäsningen.

Här är lite bilder om cellkoncentrationer, jag hittar bara lite glesa bilder.

http://www.humle.se/punbb/images/upload/yeast_haze2.jpg

7 miljoner/ml är klart disigt.
0.2 miljoner/ml ser man knappt såvida man inte jämför sida vid sida och knappt då.

Gissningsvis från dessa bildar jag hittar så är gränser kring någon miljon/ml eller så när man börjar se ett dis.

/Fredrik

Alltså den högra är rent kranvatten, den vänstra och mittersta är jäst i suspension i kranvatten i koncentratioerna 7 miljoner/ml (7 miljarder/liter) samt 0.2 miljoner/ml.

/Fredrik

Jag tackar för alla bra svar. Jag har hittat inte mindre en två olika felkällor i min kröjsningsteknik (lärde mig ett nytt ord där, känns lite mera svenskt att skriva kröjsning).

Dels har jag troligen fyllt minsa öl för mycket. Detta gjorde jag med tanke på att syre ska vara skadligt för ölen i detta stadiet.

Det andra är givetvis jästmängden. Väldigt försiktigt fyllde vi flaskorna med häverten och de första flaskorna blir alltid betydligt klarare öl (=mindre med jäst är min slutsats efter att ha sett Fredriks bilder)

Kan även tänka mig att sockret har fördelat sig olika efter som jag knappt har tordats röra om i jäshinken.

Ikväll ska jag tappa upp en bitter. Om en månad får jag veta om min anya lärdomar hjälper.

I flaska: En stout, en mörk lager, en Münchner Helles, en Arkivator, en engelsk brown ale

Hej
Ang eventuella problem vid "överfyllning" av flaskor så säger brewing techniqus så här:
"Third, the recent thinking on bottle headspace is that you don't need it - at least, not any appreciable amount. Filling them as much as you can, you will still have a few milliliters of headspace under your bottle caps, and that is plenty. It used to be thought that a certain minimum amount of headspace was needed, for various reasons, but I've seen a number of homebrews that were bottled with no headspace, and the brewers reported no problems."

DVS om man ska tro dem så är det ingen risk att överfylla.
Men personligen ser jag ingen anledning att inte ha "normal luft ficka" på ca 2cm"

Brewing techniques brukar vara pålitliga även om " jag känner några som brukar överfylla utan att få problem" inte känns så seriöst.

/Kjell

Nja...

Jag väljer nog att tro på luftfickans betydelse eftersom jag då har hittat något att ändra på.

15 Senast ändrad av Fredrik (2006-04-25 13:51:18)

Att luften skulle göra jästen piggare och att det i vissa fall (inte alltid) kan göra att kolsyrningen kan gå (beror på, har man bra jäst från början är troligen skillnaden minimal, eller iallafall utan praktisk betydelse) lite snabbare tvivlar jag inte personligen på.

Däremot är det väl ytterst tvekamt om det skulle bli godare. Om längre kolsyrningstid är priset för bättre smak så är det ju inte mycket att bråka om.

Har man bara liten gasficka så lär de inte sprängas iallafall, det är klart.  BT säger några ml, och det låter väl rimligt. Man kan räkna lite på det får man se:

Problemet är naturligtvis temperaturvariationer. Har man inga temperaturvariationer finns inte heller det minsta problem med för liten gasficka.. men om temperaturen varierar säg från 10 grader till 30 grader efter man satt på korken, vad händer då?

Två saker:

1) Dels expanderar ölen. Uppskattningsvis så expanderar ölen 0.4% mellan 10C och 30C. Det innebär en expansion från 2 ml för 500ml flaskor.

Är det då mindre än 2 ml så kommer antingen korken flyga av, eller så smäller flaskan! Anledningen är att ölen inte är inkompressibel och då blir genast ett enormt tryck i flaskan.

Så några ml bör man alltså ha iallafall, helt i enlighet med artikeln som Kjell hänvisar till.

2) Det andra som händer är att koldioxid trycket i gasfickan ökar. Detta har dock minimalt med volymen att göra. Utan tryckökningen från 10 till 30 grader (kanske drygt en atmosfär) har man oavsett hur mycket eller lite gas man har.

Så rent explosionsmässigt, så är då några få ml, tillräckligt.

Men om man därutöver ändå tycker att det är gott med lite luft i flaskan, så kan det väl på vara hänt, eller att man tycker att det går snabbare att kolsyra och inte känner någon skillnad.

Jag har ingen större uppfattning om dem biten dock eftersom jag bara primade i början, de två första satserna jag gjorde.

Så om man vill ha lite marginal för att klarna en eventuell temperaturtopp under transport i en varm bil tex utan att sprängas, och att man fyller sina flaskor vid 10C. Låg oss säga att man då vill ha 5 ml luft i flaskan. Hur många cm är det?

Jag har ingen flaska här men gissningsvis borde det röra sig om kanske ca 0.6 cm, eller så. Har man mindre än det, så skulle iallafall jag tro att om man värmer flaskan tillräckligt mycket så KAN den sprängas om man tar den ur kylen och ställer den i solen.

Med 2.5 cm är man då med råge på den säkra sidan.

/Fredrik

> Jag väljer nog att tro på luftfickans betydelse
> eftersom jag då har hittat något att ändra på.

Även om fickan kan ha betydelse, tror jag inte det är bästa sättet att åtgärda problemet på så att säga.

Om du ser till att ha bra jäst och en bra jäsning, och sedan ser till att få åtminstone lite svagt svag dis över i flaskan, så kan jag inte se att det inte bör fungera bra.

/Fredrik