1 Senast ändrad av Dan H (2013-02-09 18:52:51)

Värmeväxlare i Herms system

Hej,

Har någon provat att cirkulera mäsk i en plattvärmeväxlare för att höja temperaturen vid stegmäskning?
Skulle det fungera eller är det risk att det stoppar?

Jag har byggt en HLT på 25l som styrs med en PID och den är tänkt att utrustas med en värmeväxlarspiral men så dök denna tanken upp.
Nackdelen är ju att det måste till två pumpar, men å andra sidan så borde väl en riktig värmeväxlare ha bättre "verkningsgrad" än en hemmabyggd spiral?

Mvh Dan

Sv: Värmeväxlare i Herms system

Något som jag faktiskt själv går och funderar på men ännu inte provat. Väntar med intresse på att någon med erfarenheter hör av sig. Jag tror nog att det skulle fungera utan stopp, åtminstone i min nuvarande anläggning brukar det inte vara något grövre grums vid recirkulationen vid mäskningen.

Hej,
såg detta klippet på en kille som använder värmeväxlare i ett HERMS system, han använder ett filter på mäsksidan innan det går in i värmeväxlaren så det inte kloggar igen men jag vet inte om det är nödvändigt.
https://www.youtube.com/watch?v=PNKcQoGZOpQ

Definitivt intressant, man får fixa lite fler ventiler och kopplingar så man kan använder växlaren först vid mäskningen till uppvärming och sedan koppla om till kallvatten när man ska kyla vörten på slutet. Jag är i startgroparna på att bygga ett eHERMS system så jag kommer titta närmare på att automatisera detta.

Dan H skrev:

Nackdelen är ju att det måste till två pumpar, men å andra sidan så borde väl en riktig värmeväxlare ha bättre "verkningsgrad" än en hemmabyggd spiral?

Mvh Dan

När jag byggde upp mitt HERMs fick jag en jättefin rostfri spiral av en numera inte så aktiv vän.
Problemet med den var den riktigt usla värmeöverföringen - HLTn var ca 10 grader över MT vid jämvikt vilket inte var praktiskt användbart. Sedan fick jag en liknande spiral av koppar och nu är skillnaden lite mer än 0.5 grader.
Jag tror att så länge man kan få tillräcklig värmeöverföring med en spiral så fins där ingen anledning till en värmeväxlare. Jag skulle själv vara sjukt rädd att recirkulera vörten genom den och jag skulle minst ha någon form av förbikoppling i början.

Dan H skrev:

Jag tror att så länge man kan få tillräcklig värmeöverföring med en spiral så fins där ingen anledning till en värmeväxlare. Jag skulle själv vara sjukt rädd att recirkulera vörten genom den och jag skulle minst ha någon form av förbikoppling i början.

Ja, efter att ha undersökt det mer så är jag tillbaka på att nog använda en kopparspiral ändå. Tänkte först att det hade varit fint att använda värmeväxlaren när den ändå fanns och en mindre grej men det kommer ändå till fler pumpar, ventiler, filter osv. så det är ändå enklast med en spiral som vanligt.