Vilken dimention på rör är lämligast till vad?

Jag funderar på vilken dimention på rör jag skall använda till mitt bryggverk och vart någon stans de passar bäst.
1/2 tum 3/4 tum 1tum m.m eller vad lämpar sig bäst för att pumpa runt vätskor utan att det blir för smått och tar för lång tid eller för stort och probem för pump att cirkulera eller för högt tryck vs för lågt.. Någon som har  erfarenhet eller vad funkar i era bryggverk?

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Sv: Vilken dimention på rör är lämligast till vad?

Hur stora volymer har du tänkt dig? Du kanske ska kolla på vad som är lättast att ansluta till pumpar och kranar.
Själv har jag ett bryggverk för 40-60L och jag använder nästan bara silikonslang med 1/2" innerdiameter till allt och det funkar bra. Skulle jag få för mig att dra rör istället så skulle jag nog välja något liknande i dimension. Att dra slang istället har nästan varit en förutsättning för det är ett sytem i ständig ombyggnad.

Kärlen ligger på en volym av 160-170 Liter och jag tänkte koppla allt med rostfria rör + TC-kopplingar.

Jag skulle säga möjligtvis 3/4" TC med 1-1.5" fläns eller kanske hellre 1" TC.
1/2" är iaf för litet. Innerdiametern på 3/4 är ca 15mm och 1" runt 21mm. Du får räkna lite på volymsförlusterna i röret.

http://www.stiflow.com/hosefit_sani_intro1.gif
http://www.stiflow.com/hosefit_sani_intro2.gif

En sak till - du kan ju alltid svetsa dit en 1.5" muff på dina kärl. Sedan kan du ju byta rördiameter där det inte skulle passa. 1/2 och 3/4 klämman är lite fjuttig i mina ögon och har du plats kan du ju lika väl använda 1 och 1.5 flänsstorlek och sedan sätta vilket rör du vill.

Det får nog bli 3/4" med 1" fläns, det käns mest vettigt. Kan nog bli så att jag sätter 1" ut från kärlen och möter med 3/4". Får hoppas att montörerna på jobbet gör mycket fel och kaserar det jag behöver nu innan dom lägger ner avdelning jag jobbar på. Det som blir över när jag är klar kommer jag nog kränga här på forumet.

Öl brukar underlätta kassering av utrustning. Det är makalöst vad lite öl kan göra folk skarpögda för defekter wink
Glöm inte att posta lite bilder sen från bygget!

Skall bli!

Nu blev det så att jag ornade ett gäng 300 liters kärl och planerna blir att jag drar igång ett litet bryggeri med en bekant. Skall man satsa på 1" rör istället då? Blev uppsagd från jobbet så nu måste jag sysselsätta mig och ölbryggning kändes som det bästa allternativet. När skall dom föresten ordna så att man kan ladda upp bilder på forumet? Det blir ett mycket roligare forum om man kan ladda upp bilder på sina projekt.

10 Senast ändrad av oso1978 (2013-07-24 17:42:51)

http://1.bp.blogspot.com/-f3inR1Sjp1Q/Ue_1XtqtChI/AAAAAAAAACI/Hwu0MikfOPo/s400/rsz_20130625_160135%5B1%5D.jpg Så här ser mitt och min vän Ralfs blivande bryggeri ut. Vi har ordnat bryggutrymme och ett gäng (7st) Syrafasta rostfria kärl. Jag skall ordna fler bilder men det här med att länka är bökigt önskar att humlebladets funktion att ladda upp bilder skulle fungera. Nu får jag skapa en blogg lägga upp bilder och sedan länka och skriva om det på detta forum. Skärpning humlegården/ humlebladet och Kram på er!

Varför TC-kopplingar? De är dyra, svåra att få tag på och används knappt på europeiska bryggerier.

Jag har hur många som helst liggande jag byggde tidigare destillationsanläggningar till läkemedelsindustrin och där slängdes mängder med sådant för att det blev över i saldo eller det var felbeställt eller tex att de tjärvade lite i gängorna, m.m.