Salter i vatten respektive vört

En grej jag har funderat på: Vilket scenario är det rätta?

a) Saltprofilen i vörten är densamma som i mäsk/lakvattnet.
b) En del salt binder till malten i mäsken så att vörten är något saltfattigare än mäsk/lakvattnet.
c) Draven håller kvar vatten men inte salt så att vörten är något saltrikare än mäsk/lakvattnet.

2 Senast ändrad av Bluesbryggaren (2013-02-05 11:46:10)

Sv: Salter i vatten respektive vört

Egentligen inget skulle jag säga. Du får med bonussalter som lakas ur malten smile därför har vörten högre salthalter

När man vattenbehandlar siktar man på ett bryggvatten mer än en slutlig vattenprofil.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Alternativ d, alltså. :-)

Anledningen till att jag frågar är att jag har ett extremt mjukt vatten så det verkar som om jag måste tillsätta salt för att jästen ska få sitt. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska räkna för att slippa justera lakvattnet och bara ösa i saltet i mäsken (ja, jag jag ska se till att få pH rätt). Ett exempel för att göra det tydligare:

För enkelhetens skull låtsas vi att jag använder helt kalciumfritt vatten. Jag har 5 kilo malt och siktar på 20 liter vört. Jag mäskar in med 14 liter vatten där jag har tillsatt något kalciumsalt och får ut 10 liter first runnings (vad heter det på svenska?). Sen satslakar jag med ytterligare 10 liter vatten som jag inte har justerat.

Min vana trogen ställer jag upp ett par alternativ:

a) Mäskvattnet har 100 ppm Ca. I vörten bidrar mäskvattnet med (nästan) hälften av vattnet. Detta motsvarar att jag använder ett vatten med 50 ppm Ca.
b) Sammanlagt 24 liter vatten rinner genom malten. Om 10 av dem är Ca-fria och allt ska motsvara 50 ppm får jag (14/24)*X=50, dvs X=85. Jag måste alltså ha 85 ppm Ca i mäskvattnet.

Vilket är det rätta alternativet som jag inte har tänkt på den här gången?

Hej!
Fumlar själv med vattenbehandling trots usla kemikunskaper.
Har också tänkt som kollegan skriver högre upp i tråden:
"När man vattenbehandlar siktar man på ett bryggvatten mer än en slutlig vattenprofil."
Det känns, åtminstone för mig, som väldigt naturligt att allt vatten som används
ska ha den vattenprofil som man bestämt sig för.

Om jag ska vattenbehandla så bereder jag hela tilltänkta volymen
plus en marginal på 10-20% som det första jag gör i bryggprocessen.
Sen kan jag mäska in och laka bäst jag vill, och jag vet att vattnet räcker.

Kolla upp dina utgångsvärden och mata in dem i ett ändamålsenligt program
som sedan kan kalkylera vilka mängder av olika salter du behöver tillsätta.

http://www.jimsbeerkit.co.uk/water/water.html        ...hoppsan där kom visst ett program ;-))

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

6 Senast ändrad av Andreas Andersson (2013-02-05 22:18:38)

Raasken skrev:

"När man vattenbehandlar siktar man på ett bryggvatten mer än en slutlig vattenprofil."

Greppar det och frågan som kvarstår är hur jag ska räkna för att vörtens saltprofil ska bli som om jag hade använt ett visst vatten (alt a), b) eller hypotetiska c) ovan). Anledningen till att jag blandar in vörten i det hela är att skälet till mina salttillsatser inte är mäsk-pH utan jästhälsa.

Raasken skrev:

Om jag ska vattenbehandla så bereder jag hela tilltänkta volymen...

Så hade jag velat göra men jag har inte stora nog kärl att värma vatten i. Därför måste jag nu behandla mäsk- och lakvatten för sig, vilket jag helst skulle vilja slippa. Jag skulle iofs kunna värma vatten i omgångar och mellanlagra i en jäshink, behandla och sedan värma igen, [gnäll]men det tar sån tid.[/gnäll]

Raasken skrev:

Kolla upp dina utgångsvärden...

7 mg/l Ca, 3 mg/l Mg osv. Mjuuukt!

Har du kollat på kalkylarken på den här sidan? Det finns kryssrutor för om man behandlar bara mäskvattnet eller både mäskvatten och lakvatten.
http://www.ezwatercalculator.com/

//Henrik

Hej igen!

Säg till om jag nu förenklar eller feltolkar ditt problem ;-)

Bereda 25 lit bryggvatten som jag ser det:
Skaffa en vanlig 30 lit jäshink, fyll upp så mycket brygg-vatten som behövs totalt, plus din marginal.
Beräkna via kalkylprogram vilka "salter" och mänger av dessa som behövs. Utgå från dina startvärden.

Tag nu, från hinken, ut så mycket vatten som ditt största kok-kärl rymmer.
Tillsätt dina uppmätta mänder "salter" i kokkärlet och rör om under den pågående uppvämningen.
När tillsatserna är lösta så häll tillbaka vattnet från kok-kärlet tillbaka till spannen och rör om.

Som tidigare sagts så är jag en skitdålig kemist, men jag tror att denna metoden ger dig ett mera förutsägbart
"saltinnehåll" jfr med att göra komplexa beräkningar som varken du eller jag verkar behärska.

Sen har jag iakttagit att om jag tappar upp vatten på kvällen före bryggning, tillsätter "salter"
och rör om ett par gånger under kvällens lopp så är behovet av värme väldigt litet dagen efter,
det har liksom löst sig ändå.

Hoppas någon av de mera kompetenta kemisterna här på forum kan hjälpa till
att dementera eller bekräfta det ovan anförda.
Kanske t o m tipsa om en annan lösning.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Plyschbjörn skrev:

Har du kollat på kalkylarken på den här sidan? Det finns kryssrutor för om man behandlar bara mäskvattnet eller både mäskvatten och lakvatten.
http://www.ezwatercalculator.com/

//Henrik

Perfekt, tack! Ska titta på det.

Raasken skrev:

Bereda 25 lit bryggvatten som jag ser det:
Skaffa en vanlig 30 lit jäshink, fyll upp så mycket brygg-vatten som behövs totalt, plus din marginal.
Beräkna via kalkylprogram vilka "salter" och mänger av dessa som behövs. Utgå från dina startvärden.

Tag nu, från hinken, ut så mycket vatten som ditt största kok-kärl rymmer.
Tillsätt dina uppmätta mänder "salter" i kokkärlet och rör om under den pågående uppvämningen.
När tillsatserna är lösta så häll tillbaka vattnet från kok-kärlet tillbaka till spannen och rör om.

Jag får nog köra så som standardmetod. Förutsägbarhet är trevligt.

För några dagar sedan var jag i ett läge (och det var då jag började fundera på det här) då jag bara hade tillgång till CaSO4 och MgSO4 och ville balansera upp min ganska normala alkalinitet mot mitt låga saltinnehåll till ett bra mäsk-pH för en pilsner. Problemet var att om jag gjorde det fullt ut fick jag alldeles för mycket sulfater i vörten och funderade jag på om det gick att spä ut salterna med lakvattnet. Eftersom jag inte lyckades tänka ut hur jag skulle räkna så höftade jag (lite i underkant) och hamnade på ett pH som var i högsta laget.

Raasken skrev:

Sen har jag iakttagit att om jag tappar upp vatten på kvällen före bryggning, tillsätter "salter"
och rör om ett par gånger under kvällens lopp så är behovet av värme väldigt litet dagen efter,
det har liksom löst sig ändå.

Det beror på att (den typen av) kemiska reaktioner inte framkallas utan accelereras av högre temperaturer.

11 Senast ändrad av Bluesbryggaren (2013-02-06 16:52:21)

Jag måste erkänna att jag inte förstår riktigt vad som är ditt mål med själva vattenbehandlingen.

Om syftet bara är att ha med salter i vörten/jäsningen kan du ju tillsätta under koket; då utgår du bara från mängden vört du beräknas ha i jäshinken och tillsätter efter det. Om du redan har koll på pH under mäskningen kan det ju vara en bra idé, då slipper du kompensera för ev tillsatt salt.

Om det bara är jäsningen du är orolig för kanske det är bättre att tillsätta jästnäring?

Mvh!

Mitt mål är inte lika mycket praktiskt som teoretiskt. Jag vill förstå vart salterna tar vägen i processen: Hur mycket som stannar i draven respektive följer med ut i vörten, samt hur man räknar på det hela. Det är kul att räkna :-)

Om jag ska tillsätta i koket måste jag ju likväl veta om saltprofilen i vörten skiljer sig från den i vattnet.

Andreas Andersson skrev:

Mitt mål är inte lika mycket praktiskt som teoretiskt. Jag vill förstå vart salterna tar vägen i processen: Hur mycket som stannar i draven respektive följer med ut i vörten, samt hur man räknar på det hela. Det är kul att räkna :-)

Om jag ska tillsätta i koket måste jag ju likväl veta om saltprofilen i vörten skiljer sig från den i vattnet.

Det har du helt rätt i. Det skiljer sig, men tyvärr måste du göra en analys på mäsken för att vara säker på hur det skiljer sig. Det var ju faktiskt en väldigt rolig idé big_smile Jag kan försöka göra en sulfat, klorid samt ICP (för att få koncentration av metallhalter) på min mäsk och mitt vatten för att jämföra. Det får nog tyvärr vänta till sommaren när det blir lite mindre att göra!

Det har sina privilegier att jobba på ett analyslaboratorie wink

Andreas Andersson skrev:

Mitt mål är inte lika mycket praktiskt som teoretiskt. .

HmHmm...
Bra att veta till en annan gång,
mitt mål är att bidra med evt. kunskap och hjälp till de som verkligen behöver det. :-(

Raasken

Vanliga Halsningar fr.

Kalcium faller iaf ut som oxalat och fosfat så den halten kommer att minska.

Raasken skrev:
Andreas Andersson skrev:

Mitt mål är inte lika mycket praktiskt som teoretiskt. .

HmHmm...
Bra att veta till en annan gång,
mitt mål är att bidra med evt. kunskap och hjälp till de som verkligen behöver det. :-(

Raasken

Well... Jag behöver det.

Det jag syftade på med "teoretiskt" var vart salterna tar vägen och hur man räknar på det i detalj. Det är sällan praktiskt att vara så precis och jag kommer att använda din föreslagna metod rakt av. Jag glömde tacka. Tack!