Belgian Dark Brown Ale

Hej.

Jag skall göra en Dark Brown Ale till helgen och är lite brydd över jästanvändningen eftersom det är 2 sorter inblandade.

Abbey Ale WLP530 (Smackpack)
Champagne Yeast WLP715 (Provrör)

Jag är lite fundersam om båda jästerna skall tillsättas samtidigt och om det eventuellt skall göras förkultur till champagnejästen.
Och skall champagnejäst ha socker eller malt som för-rätt om man förkultiverar ?

Mvh. Micke,

2 Senast ändrad av Andreas Andersson (2013-02-05 11:13:34)

Sv: Belgian Dark Brown Ale

Ska båda tillsättas samtidigt enligt receptet? Vilken stil är det frågan om? Lättare att hjälpa om du postar hela receptet eller en länk till det.

Ska du jäsa maltos med champangejästen ska du förkultivera den med maltos.

Vad vill du att champagnejästen ska göra?
Ifall du matar den med socker kommer den äta socker och ifall du matar den med malt kommer den äta maltsocker.

Jag säger, mata den med malt.

Den jäst du pitchar först kommer ge mest karaktär till ölet. Så jag säger WLP530.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Då man läser hela receptet så skall Champagnejästen in efter 4:e dagen.

Men här är recptet (engelska)

Belguim Brown

Type: All Grain
Date: 4/7/2003
Batch Size: 5.00 gal
Brewer: Doug
Boil Size: 6.50 gal    Asst Brewer:
Boil Time: 60 min    Equipment: Brew Pot (6+gal) and Igloo/Gott Cooler (5 Gal)
Taste Rating(out of 50): 50.0    Brewhouse Efficiency: 60.00
Taste Notes: This beer is one of my favorites. Very fruity and a little sweet. If you added spice to it, it would make a fabulous Christmas beer. Everyone askes me to keep making this.
Lyles Golden syrup is similiar to corn syrup, but not exactly. Lyles has a much n

Ingredients

Amount    Item    Type    % or IBU
1.00 lb    Lyles Golden Syrup (8.0 SRM)    Adjunct    4.88 %
15.00 lb    Pale Malt (2 Row) UK (3.0 SRM)    Grain    73.17 %
1.50 lb    Brown Malt (65.0 SRM)    Grain    7.32 %
1.00 lb    Special B Malt (180.0 SRM)    Grain    4.88 %
1.00 oz    Bramling Cross [5.00 %] (75 min)    Hops    14.4 IBU
1.00 oz    Bramling Cross [5.00 %] (30 min)    Hops    10.6 IBU
1.00 oz    Bramling Cross [5.00 %] (5 min)    Hops    2.7 IBU
1.00 oz    Coriander Seed (Boil 5.0 min)    Misc   
1.00 oz    Crystalized Ginger (Boil 5.0 min)    Misc   
2.00 lb    Candi Sugar, Amber (75.0 SRM)    Sugar    9.76 %
1 Pkgs    Abbey Ale (White Labs #WLP530)    Yeast-Ale   
1 Pkgs    Champagne Yeast (White Labs #WLP715)    Yeast-Champagne   

Beer Profile

Est Original Gravity: 1.093 SG
Measured Original Gravity: 1.091 SG
Est Final Gravity: 1.021 SG    Measured Final Gravity: 1.024 SG
Estimated Alcohol by Vol: 9.36 %    Actual Alcohol by Vol: 8.79 %
Bitterness: 27.7 IBU    Calories: 425 cal/pint
Est Color: 34.2 SRM    Color:
Color

Mash Profile

Mash Name: Single Infusion, Full Body    Total Grain Weight: 18.50 lb
Sparge Water: 0.88 gal    Grain Temperature: 72.0 F
Sparge Temperature: 168.0 F    TunTemperature: 72.0 F
Adjust Temp for Equipment: FALSE    Mash PH: 5.4 PH

Single Infusion, Full Body
Step Time    Name    Description    Step Temp
45 min    Mash In    Add 23.13 qt of water at 170.5 F    158.0 F
10 min    Mash Out    Add 9.25 qt of water at 196.6 F    168.0 F

Mash Notes: Simple single infusion mash for use with most modern well modified grains (about 95% of the time).
Carbonation and Storage

Carbonation Type: Dried Malt Extract    Volumes of CO2: 2.4
Pressure/Weight: 5.3 oz    Carbonation Used: -1 cup
Keg/Bottling Temperature: 60.0 F    Age for: 84.0 days
Storage Temperature: 52.0 F    

Notes

1/2 c. Lyles - 1oz. corriander - 1 oz. ginger go in boil for 20 minutes
Add champagne yeast 4 days after fermentation starts
Simmer the Belgian sugar in a quart of water to dissolve, then add to boil. This helps to keep it from burning to bottom of kettle!

Ok. Antagligen används champangejästen för att jäsa ut den höga mäsktemperaturen till trots. Efter några dagar har belgojästen hunnit fixa fram en rätt schysst esterprofil och då får champangejästen ta över och tugga ner ölen till FG.

Personligen tror jag det blir lika bra om man sänker mäsktempen till 67-68 C, skippar champangejästen och gör en fet förkultur. För att ytterligare driva ner FG kan man tillsätta socker och sirap i jäskärlet (koka först. Varning! Kan vara svårt att få det att blanda sig om man har för tjock sockerlag) när ca 3/4 av jäsningen har passerat och/eller höja jästempen ett par grader vid samma tidpunkt. (Jag hittar inget om jästemperatur, men jag menar typ 20 C ett par dygn och sedan 22 C.)

Jag tror inte champagnejäst äter fler sockerarter än den andra jästen. Däremot kanske den klarar högre alkoholhalter och därigenom överlever hela jäsningen. Men jag kanske har fel...

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag rekomenderar dig starkt att INTE tillsätta champagnejästen i början av jäsningen eftersom den med stor sannolikhet kommer att döda den andra jästen. Föresten verkar det konstigt att tilsätta den efter just fyra dagar också (som i receptet).

Många vinjäster har en förmåga att producera ett protein som dödar svagare jäster och champagnejäst brukar ofta ses på den absoluta toppen av pyramiden. Vinjäst delas in i tre grupper, info kopierat från lalvinyeast;
"1. Competitive positive, which is a yeast strain that produces a competitive factor protein and is immune to this protein produced by other strains.
2. Competitive neutral, which is a yeast strain that does not produce a competitive factor protein and is immune to the competitive factor proteins produced by other yeast.
3. Competitive sensitive, which is a yeast strain that does not produce a competitive factor protein and is sensitive to the competitive factor proteins from other strains."

Whitelabs är som vanligt dåliga på att ge information om deras produkter och vad jag vet finns ingen info om vilken kategori deras respektive vinjäststam tillhör! Än mindre deras öljäster.

Eftersom jästen normalt sett börjar med att äta enklare sockerarter för att sedan gå över till mer komplexa och vinjäst ofta har problem med att äta mer komplexa sockerarter så finns det en risk att du kommer att få en öl med hög restsötma om du tillsätter en killer jäst innan jäsningen är färdig, och om du tillsätter den när den är färdig så är frågan till vilken nytta?

Mellanvägen som jag skulle valt är att först jäsa ut helmaltsvörten fullständigt med öljästen och sedan tillsätta aktiv champagnejäst tillsammans med candi sockret. Men ha då i åtanke att champagne jäst generellt har en rätt neutral smak så mycket arbete för lite resultat? Fast frågan är ju vad som finns i provröret du har..

8 Senast ändrad av Andreas Andersson (2013-02-06 12:25:38)

Sebastian Berg skrev:

Jag tror inte champagnejäst äter fler sockerarter än den andra jästen. Däremot kanske den klarar högre alkoholhalter och därigenom överlever hela jäsningen. Men jag kanske har fel...

Kanske inte, men den äter den inte mer av samma sockerarter? Har fått för mig att champangejäst är väldigt renjäsande?

F.ö. borde den belgiska lätt klara 10-11% på egen hand.

Champagnejästen brukar ju användas vid öljäsning, oftast i ett senare skede när den ordinarie jästen inte "orkar" mera på grund av alkoholhalten/högt OG, ex. barley wine. Belgarna brukar ha sockret med från början men vill man vara mera säker på en bra utjäsning vid riktigt högt OG så är det förståndigt att tillsätta sockret senare.

Jag har på detta sätt jäst ner från OG 1107 till 1019 på fem dagar och det landade så småningom på 1016. Sockret tillsattes efter två dagar, lade sig som en "kaka" på botten men var "uppäten " två dagar senare utan omskakning. Ingen champagne jäst eller senare jästtillskott men en rejäl jästgiva av Wyeast Scottish plus några påsar Danstar Nottingham.

OG innan sockertillsatsen var 1083 och "verkligt" OG fick kalkyleras fram.

Ett tips är att dela upp ölen på två jäskärl och jäsa dem med varsin jäst. Du skulle sedan även kunna blanda en liten del efter färdig primärjäsning vilket resulterar i tre lite olika öl istället för en.