koka om vörten?

om jag misstänker starkt att vörten blivit infekterad ( den har stått i ett dygn) kan man helt enkelt koka om den för att den ska bli steril... och sen tillsätta ny jäst?

någon som provat?

Im so HoppI

Sv: koka om vörten?

Det går säkerligen göra.
Tänk på att beskan kommer högre än planerat samt att sena humlegivor kommer förlora aromen och bli mer beska.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

okej... men hur länge ska man koka den andra gången då? räcker det med att den kommer upp i kok eller måste man koka en timme till? och angående humlen så borde det med adra ord räcka med en humlegiva på  5 minuter för arom???

Im so HoppI

Inte så värst länge skulle jag inte tro. Sålänge du inte typ fått i bakteriesporer så får du nog ihjäl bakterierna på ett par minuter. Du kanske till och med kan skippa att koka och pastörisera istället. Lycka till!

www.youtube.com/fjordsbrewery

Men vad är det för infektion som du märker av så här efter ett dygn? Hur gestaltar den sig? Du skriver "ny" jäst. Har du alltså redan pitchat jäst?

6 Senast ändrad av Kenneth (2013-02-05 15:26:47)

Nu kanske det är för sent.
Jag kan i alla fall bidra med lite egna erfarenhet på området.
För några år sedan satte jag en öl som inte kom igång med jäsningen ordentligt (troligen slarvat med förkultur och använt gammal trött jäst)
Efter 2-3 dagar bestämde jag mig för att koka om vörten och tillsätta ny jäst då jag såg att vörten blivit infekterad.
Resultatet blev inte alls bra, den var riktigt sur och rälig, troligen beroende på en mjölksyrebakterieinfektion som redan förstört vörten.
Jag tillsatte inte någon ny humle.

Hoppas det går bättre för dig.

Om infektionen redan tagit fart så kan den bidragit till smak, så som i kenneth's fall.
Om man nu skulle koka om skulle jag smakat på vörten och smakar den inte bra så är det nog lika bra o kasta den.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net