Sv: Bryggdag

Gör min allra första bryggning idag. Brew in a bag, med pale ale-malt, amarillo-humle och Safale US-05 jäst. Kör en liten sats på 12 liter vatten, 2 kg malt och 100 g humle. Råkade tyvärr krossa min hydrometer precis, så vad det blir för OG och FG lär bli svårt att ta reda på nu. Kommer skriva om det på min blog senare, www.nauska.se/bryggeri

Nybörjarbryggare som bloggar på http://www.nauska.se/bryggeri

Spar en deciliter i kylen, tills du har ny hydrometer. smile

Lycka till!

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Det hade jag ju kunnat göra, men nu är det för sent smile Öl blir det, även om man inte kan mäta! Nu står den på jäsning iaf, så får vi se om några veckor hur det gick.

Nybörjarbryggare som bloggar på http://www.nauska.se/bryggeri

40 liter pale ale ska snart lakas ur kylväskan

Salle

Härlig bryggdag!
En Strong Pale Ale humlad med Mouteka, Simcoe, Cascade och EKG står redan och jäser med American Ale 2 jästen. På spisen står en Rököl, typ bamberg men kanske med lite mildare rökkaraktär, och är snart färdigmäskad. Bara Spalter select i koket och underjäsning väntar denna i ölkällaren.

Båda ölen bryggda med BIAB-metoden med samma utrustning, det går undan och man hinner med mycket när man vaknar med tuppen en lördag.

731 Senast ändrad av Lindh (2013-02-10 11:47:13)

40 liter HefeWeizen i hink före kl 12. Stegmäskad! En av fördelarna med att vara småbarnsförälder är de tidiga morgnarna, eller?
Fick en "stuck sparge" pga att jag är en idiot. Tänker inte ens berätta vad jag gjorde för fel men det kommer inte hända igen.
Avslutar med denna: http://www.youtube.com/watch?v=Js7yQJ1s3-M

Haha! Vilket fint youtubeklipp, gillar zoomingen av bilden som verkar vara på repeat och den muntra musiken.

Ingen bryggdag denna helg.. dock har jag spetsat mina IPA-flaskor med hydrerad torrjäst då det verkar gå troll i kolsyrejäsningen nuförtiden.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

I helgen blev det en rågIPA och nu står en Altbier på spisen. Eller troligare Modern Light Brown Porter eftersom det 4% chokladmalt i.

Demain sera une Saison avec cinq grains.
l'orge, le seigle, le blé, le sarrasin, l'épeautre

En Saison med korn, råg, vete, bovete och spelt enligt Google Translate smile

Cela ressemble à une bière intéressant

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Dompan skrev:

En Saison med korn, råg, vete, bovete och spelt enligt Google Translate smile

Cela ressemble à une bière intéressant

Stämmer bra det.
Men F*N kommer nog inte göra om det på ett tag, det blev väldigt mycket varmdrav som blev som klister som satte igen bottenfiltret, fick kyla på gammalt sätt (i en snödriva).

Det bryggs för fullt på förmiddagen här. En ölstil som jag tycker är ganska svår att lyckas med men som jag tycker är extremt trevlig att dricka, Belgisk IPA.
Satsar på en starkare belgisk blond som maltbas men dubblar beskan och humlar ungefär lika rikligt som i en APA för att hamna i en balanserad bitter IPA med jästkaraktär. NB, Citra, Nelson, Mouteka och Saaz används i koket.

Här har snart kvartalets barley wine kokat klart (2,5h). Inspirationen till receptet är Fullers Golden Pride så det blev kletande med polenta också.

Weinkeller skrev:

Det bryggs för fullt på förmiddagen här. En ölstil som jag tycker är ganska svår att lyckas med men som jag tycker är extremt trevlig att dricka, Belgisk IPA.

Vilken jäst?

Wyeast Trappist High Gravity, kanske inte den mest idealiska för ändamålet men jag gillar karaktären den ger i dubblar och tripplar jag bryggt tidigare. Den är ganska komplex och kan ta lite tid på sig att mogna vilket kanske inte är helt förenligt med en IPA, men men.

Fick ett ryck och håller just på att mäska en Best/special bitter, jag menar varför inte brygga när man ändå tagit köket i besittning?

741 Senast ändrad av megen (2013-02-16 15:25:10)

Fan sluta brygg era jävlar, jag har abstinens för tusan!!! Ligger på soffan får inte lyfta mer än ett par kilo.

Belgisk IPA, antar att det är det bästa av två världar du vill kombinera? Vad jag fattar det som så är det en lite maltigare starkare belgare typ en trippel som du humlar som en amerikansk IPA. Kan tänka mig att man kan få till det rätt trevligt. Många verkar gilla att experimentera med sassion, men jag anser att en sassion ofta redan är rätt komplex och fulländad i sig själv så det kan ofta bli ett regält bakslag när man experimenterar för mycket.

Första brygden i det nya bryggverket idag.
En APA på PA-malt, vienna och ljus karamell med magnum, Cascade och Riwaka.

Ikeas stekskydd gjorde inte riktigt sitt jobb som falkbotten..
Mjölet satt igen dom fina maskorna, så fick röra i mäsken konstant. Stopp hela tiden. Kunde inte höja tempen som jag ville, och lakningen gick åt helvete smile
Fick dock ut 20l vört på 1.050 , så nu har jag pitchat jästen, så får vi hoppas att det blir öl av det ändå!

Fan jag måste brygga idag. Har flyttat å inte bryggt på mer än en månad. Den här veckan är pojken hos sin mamma så det är väll bara att tuta å köra.

Tristan skrev:

Men F*N kommer nog inte göra om det på ett tag, det blev väldigt mycket varmdrav som blev som klister som satte igen bottenfiltret, fick kyla på gammalt sätt (i en snödriva).

Snö isolerar och kyler inte speciellt bra.

nils-alf skrev:

Fan jag måste brygga idag. Har flyttat å inte bryggt på mer än en månad. Den här veckan är pojken hos sin mamma så det är väll bara att tuta å köra.

Är aldrig för tidigt att börja lära sig brygga, min sexåring vill alltid vara med när jag brygger. Hon får lägga i humlen och så gillar hon kapsyleringen. Jag har stora planer på att hon ska få lära sig diska flaskor. wink

binx skrev:
Tristan skrev:

Snö isolerar och kyler inte speciellt bra.

Jo jag vet, jag kör med PPV, min gamla kylspiral har jag lånat ut, så när man står med ett igensatt filter i kokkärlet så finns det inte så mycket att göra förutom kylan utanför dörren.

binx skrev:
nils-alf skrev:

Är aldrig för tidigt att börja lära sig brygga, min sexåring vill alltid vara med när jag brygger. Hon får lägga i humlen och så gillar hon kapsyleringen. Jag har stora planer på att hon ska få lära sig diska flaskor. wink

Min 1,5 åring är också mycket entusiastisk och ska vara med hela tiden. På dagis har de femlitersdunkar som är halvfulla med färgat vatten som barnen kånkar runt på, så hemma knallar hon omkring med mina tomma jäshinkar istället. Det gäller verkligen att gömma hinken väl när det är jäsning på gång. smile
//Henrik

Nja jag vet inte. Kokar på balkongen med gasol. Känns lite osäkert för en tvååring att hålla på med. smile

749 Senast ändrad av megen (2013-02-18 15:48:44)

nils-alf skrev:

Nja jag vet inte. Kokar på balkongen med gasol. Känns lite osäkert för en tvååring att hålla på med. smile

Haha ja det kan jag hålla med om. Shit vad tiden går fort, var ju inte längesen du blev papsen tycker jag. Själv ska jag ha min tredje till sommaren.

Min treåring tar allt som har med "pappas öl" att göra som en naturlig del i vardagen. Alla brygger väl öl? I fredags var brorsan och hans tjej över. Pojken min leker gärna att han plockar fram fika och liknande. Då bjöds det på "tårta med malt i". Det lät gott, tyckte jag.

Bryggning imorgon och på onsdag (sportlov). Det blir en Ordinary Bitter imorgon och en APA på onsdag. Hoppas allt går bra, har just byggt om bryggverket så det är lite nya rutiner som ska hittas...