[UNDERSÖKNING] Intressant läsning för dig?

Jag vill göra en liten undersökning där jag får reda på vad du som hembryggare och ölintresserad vill läsa eller se på internet.

Några exempel för att tydliggöra vad jag menar:
- Ölrecensioner, skrivna eller videoinspelning?
- Bryggloggar, mycket bilder, videoklipp, mycket text etc.?
- Experiment med ingredienser, tekniker eller utrustning?
- Bokrecensioner, skrivna eller videoinspelning?

Ni får gärna skriva vilka era primära källor för ert ölintresse är.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Sv: [UNDERSÖKNING] Intressant läsning för dig?

Mina källor för inspiration/kunskap är:

- Bloggar - (Den svenska 'bloggrullen', plus vissa amerikanska ex. themadfermentationist.com)
- Podcasts - Bryggradio, Brewing network, Final Gravity Podcast m.m.
- Forum - Humle, SHBF, Bryggforum och såklart de amerikanska giganterna.
- Youtube

Om jag skulle ranka ditt innehåll, plus några fler, efter mitt intresse:

- Mycket bilder
- Ingående förklaring av detaljer
- DIY, tekniker, utrustning
- Bryggloggar, spånande om recept
- Provsmakning IHOP med brygglogg
- Artikel om/av/med hembryggare, reportage
- Recensioner av specifik utrustning/ingrediens
- Recension av böcker/källor
- Ölrecension kommersiell öl.

Överlag kan ju tilläggas att det är bra mycket roligare att läsa ovanstående på svenska, med våra förutsättningar med ingredienser vi har lätt tillgång till.
När man började brygga kändes videos väldigt viktigt. Speciellt på vissa grundtankar om hink-i-hink, biab, mäskning, lakning etc. Efter ett tag blir det mer spännande med fördjupning text/bild, DIY, jästhantering etc.

/J

obrygd.blogspot.se

Inget just jag är speciellt intresserad av, hittar jag något spännande på bolaget köper jag det.

Som nybörjare är det såklart välkommet med mycket bilder eller en film, men också förklarande text.

Absolut, det borde intressera de flesta.

Skrivna. Mycket mer lättillgängligt. Att ögna igenom en skriven recension kan man göra på dass, men för att kolla på en film krävs med flera småbarn i hushållet också hörlurar och en förstående hustru.

-Hembyggen, smarta lösningar
Jag byggde ditten och datten. Jag konstruerade den så här på grund av det ena eller det andra. Jag lärde mig dock att "si" inte funkade, utan fick ändra till "så" för att få ordning på böpen.

//Henrik

Det är lite överflöd av ölrecensioner (kommersiell öl) så personligen har jag tappat intresset för att läsa dom.
Dock tycker jag det är väldigt trevligt att läsa en recension som uppföljning av en brygglog för att höra om resultatet.

Det är kul att se recept och höra tankarna bakom receptet och vad man vill uppnå med det.
Mestadels är bara text intressant, men en bild eller 2 gör det mer estetiskt tilltalande och läsa det.

Alltid kul att läsa om, speciellt när det är återkopplat till en brygglog.

Skrivna.
Jag tycker video mest fyller funktion när man skall illustrera något hur det går till men som recension är det tungt och långsamt att konsumera.
På video kan man inte skumma igenom det eller rent av gå tillbaka på ett snabbt sett eller konsumera det i sin egna takt.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Tack så jättemycket för responsen!
Fortsätt gärna att fylla på.

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Jag tycker om att läsa bryggbloggar som gör sig mödan att samla tankar bakom en bryggning, tillvägagångssätt, recept och utvärdering av resultatet på samma ställe. Det blir lätt stökigt när annars ypperliga bloggar delar upp det i olika inlägg.

Video är jag ganska ointresserad av för det mesta, av samma anledningar som plyschnallen Henke ovan tar upp.

http://foodheadbrewery.blogspot.se

Teknik, teori, experiment och tankar om det.

Ölrecensioner... usch. Det finns så många ölbloggar nuförtiden och jag tycker inte det är så intressant att läsa om vad folk dricker för öl och vad de tycker om den. Sånt använder jag hellre Ratebeer till.