Tahiti & Bourbon vanilj

Jag har problem att välja vilken av de två vaniljsorterna jag ska använda i min cider och skulle vara tacksam för lite hjälp.

Cidern består av 20 liter 100% hempressad äppeljuice och har i sekundären blivit torrhumlad med 15 gram Cascade under 4 dagar. Tanken är att även stoppa i två vaniljstänger samt ca. 25-30 gram mediumrostade franska ekkuber för att få en lite mer komplex smak.

Problemet är att jag inte vet vilken av de två vaniljsorterna som passar bäst till cidern, och det är den biten jag behöver hjälp med.

Så här skriver http://www.vanilla.com/index.php/TROPIC … eans.html.

Bourbon beans are long and slender, with a very rich taste and smell, have thick, oily skin, contain an abundance of tiny seeds and have a strong vanilla aroma. Bourbon beans from Madagascar and the Comoros are described as having a creamy, haylike, and sweet, with vanillin overtones.

Tahitian beans are usually shorter, plumper, and contain a higher oil and water content than Bourbon beans. The skin is thinner, they contain fewer seeds, and the aroma is fruity and floral. They are often described as smelling like licorice, cherry, prunes, or wine.

Sv: Tahiti & Bourbon vanilj

Hoppas du får ett bättre svar än mitt, men Bourbonvanilj är det som de flesta anser doftar mest vanilj-vanilj och kan lätt bli lite jolmigt i en kall, läskande dryck som cider, men jag har gjort flädersaft med bourbonvanilj som blev drickbar även om jag såhär i efterhand borde minskat på vaniljen.

Tahitisk låter mer spännande om du har tillgång till den.

http://bistron.tumblr.com/

Sv: Tahiti & Bourbon vanilj

macchiato skrev:

Hoppas du får ett bättre svar än mitt, men Bourbonvanilj är det som de flesta anser doftar mest vanilj-vanilj och kan lätt bli lite jolmigt i en kall, läskande dryck som cider, men jag har gjort flädersaft med bourbonvanilj som blev drickbar även om jag såhär i efterhand borde minskat på vaniljen.

Tahitisk låter mer spännande om du har tillgång till den.

Tack för ditt svar!

Jo det var faktiskt en av sakerna jag visste sen tidigare att Bourbon är den vanilj man tänker på när man tänker "vanilj" big_smile

Hur menar du med jolmigt och hur många vaniljstänger använde du och var det "specialare" (lite större, tjockare och saftigare) eller av den typ som säljs på ICA i flaska från Santa Maria? smile