Sv: Wy1214
Hej Jörgen
Fick du min mail?
ALBA GU BRATH
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Wy1214
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Hej Jörgen
Fick du min mail?
Ja jädrar... dina inlägg är är klart stämningshöjande Jan
Det osar av skruvad energi ;-) Det är lysande tycker jag.
Jag garvade rätt hårt första gången jag läste när du berättade förra gånga om att "frugan spottat i brygden". Det lät bara så sanslöst komiskt
Du får väl ställa fram en hink med stärkelselösning som hon får avreagera sig i
... spott innhåller ju gott om enzymer så det vore fint om du kunde få någon utbyte av det hela också
Att spotta i jäshinken låter väldigt grovt tycker jag.
Får se vad jag hittar på... måste nog byta däck i helgen... igår var jag in på coop och sneglade på fritösen igen
... jag kan dock inte se vad materialet är i elementet... jag har pillat med mäskningsmodellen igen nu... jag kastar mig mellan projekten hela tiden så det blir ett himla hattande... men jag ska försöka få till någon förnklad variant...
En av de komplicerade delarna i försockrings modellen tycks vara amylopektinets grenade sturktur som blir lite som ett träd...... och ca 70% av maltens stärkelse är i denna form.... resten är linjära polymerer och det är enkelt att räkna på...
/Fredrik
Jupp, har fått och svarat på ditt email. Ser fram mot att testa ölet.
Ja jädrar... dina inlägg är är klart stämningshöjande Jan
Det osar av skruvad energi ;-) Det är lysande tycker jag.
Jag garvade rätt hårt första gången jag läste när du berättade förra gånga om att "frugan spottat i brygden". Det lät bara så sanslöst komiskt
![]()
Du får väl ställa fram en hink med stärkelselösning som hon får avreagera sig i
... spott innhåller ju gott om enzymer så det vore fint om du kunde få någon utbyte av det hela också
Att spotta i jäshinken låter väldigt grovt tycker jag.
Får se vad jag hittar på... måste nog byta däck i helgen... igår var jag in på coop och sneglade på fritösen igen
... jag kan dock inte se vad materialet är i elementet... jag har pillat med mäskningsmodellen igen nu... jag kastar mig mellan projekten hela tiden så det blir ett himla hattande... men jag ska försöka få till någon förnklad variant...
En av de komplicerade delarna i försockrings modellen tycks vara amylopektinets grenade sturktur som blir lite som ett träd...... och ca 70% av maltens stärkelse är i denna form.... resten är linjära polymerer och det är enkelt att räkna på...
/Fredrik
Jag garantera att jag var rasande när hon gjorde det och då kunde jag inte se det komiska i det - men det kan ju mer än ett år senare:-) Min Abbey slutade på 1018 (og var 1096 som nämnd - starka grejor det - får lagra det länge):-)
/Jan
Förresten jag undrar angående förklistring - varför gör man det egentligen?. Jag brukar aldrig förklistrar när jag användar omältad och det brukar gå kanon ändå med bra utbytte ändå, och en pass bra FG - kanske för att ger den en halv time extra eller något annat?
Å andra sidan Fredrik - vem har lyst att dricka sin frus saliv?;-) hehehehehehehehe - inte jag i allafall - det får hon göra själv:-). I så fall får hon väl brygga lite ryssk kvass (om hon någonsinne lär sig brygga) och påbörja jäsningen på det sättet:-)
Den galna dansken har igen talat med stor visdom;-)hehehehehehe
Det finns så många parametrar som påverkar mäskningen att nog kan man klara sig utan förklistring också... men eftersom förklistringen är första steget i processen... innan stärkelsen kan processas effektivt av enzymerna och brytas ned till dextriner och socker så måste stärkelsen lösas ut i vatten...
...och ingredienser som inte innhåller några enzymer... finns ingen större anledning att hålla på med låg temp raster... utan man kan förklistra det "med våld" och sedan hälla tillbaks till mäsken...
jag kan inte svara på effekterna i ditt fall.. men rent alltmänt kan förklistringen öka utbytet, minska lakningsproblem, och öka förjäsbarjeten! dessutom kan man i princip korta ned mäsktiden också...
Har man bara lite grand, kanske man inte märker sån står skillnad ändå men om man har mycket stora mängder omältade ingredienser så skulle jag tro att skillnaden kan bli stor...
Med allt hänger ihop med mäsktjockleken också.
Jag tänkte faktiskt försöka mig på ett experiment till under nästa bryggning... då ska jag köra ett väldigt, kort, och hett mäskschema med tunn mäsk, med extra god omrörning.
Hård omrörning under mäsken kan gör en enorm skillnad. Så de bryggare som har mäskkärlk med automatisk omrörare kan ju säkert utan problem använda lite modifierade mäskmetoder som inte är lika lämpliga om man använder en statisk mäsk, dvs häller i allt och serdan låter det stå.
/Fredrik
ok på det sättet. Idag förklistrade vi (jag och Tor)lite havregryn som vi hällde i våran (förhoppningsvis) Imperial Stout (rökt självklart och kryddat med lakritsrot). Blir spännande att se hur det kommer att bli. Det med att öka förjäsbarheten tror jag inte är något problem. T.ex. Bovetebocken som jag bryggde förreåret slutade på 1012 och min spontanjästa (med massor omältad vete, råg,havre och bovete) slutade på 1010. Berätta gärna hur det gick med ditt experiment:-) Nu ska jag tillbaka till koket. En på tors job har självframställd rökt malt och fan den är häftig - får Gotländsk r.malt att framstå som barngodis i jämförelse. Även om det liggar i påsan luktar/doftar det rök/brännt/tjära så det är små mängdar man lekar med. Vi bryggar 10 liter hemma hos mig och vi använde 3 msk rökmalt och ölen blir mjukt sagt hyfsat/mycket rökig - vörten doftar rök alltså:-) Fan vad gott:-) Ja - nu ska jag jobba:-) Ha det bäst så länge:-)
/Jan
Skjuter från höften här men... Hickory liquid smoke från ica eller coop, skulle inte någon tesked sådant funka? eller är det helt fel röksmak för öl kanske?
... .. .Vart tvungen att gå å lukta på flaskan, tror föresten inte den skulle passa bra alls. Antar ingen provat heller ; )
Har ingen aning - kännar inte till det:-) Bryggningen verkade annars gå bra - 36 grader fortfarande och 1078 OG:-) Man är inte missnöjd:-)
Nu är min belgiska sak på sekundärjäsning, har tyvärr jäst ner ända till 1006. Men förhoppningsvis var det lite vatten kvar i häverten.... Fast smaken lutar mot utjäst.
Både luktar och smakar konstigt men jag skulle tro att det till stor del beror på att jästen är lågflockulerande (även om wyeast säger medium), såg ut som mycket jäst kvar i ölen och smakade som det med. Sedan blev den kanske i beskaste laget, får se om det lägger sig lite. Men den kan helt klart bli intressant i alla fall.
Nu har ölen, så gott som i allafall, klarnat helt. Det känns också delvis på smaken. Jästen ger trots allt smak. Ölen ser mörkare ut än den är pga fotoblixten. Tyvärr blir det usla bilder utan blixt, antingen suddiga eller gryniga, så jag måste jag blixt inomhus för att få skärpan.

Nästa gång så ska jag dra ned jästgivan ännu mer och se.
/Fredrik
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Wy1214