Delar till bryggverksbyggen

Hej!

Lägger upp en tråd dedikerad till hur och var man hittar delar till sina bryggverkskonstruktioner. Frågorna kommer upp i allehanda trådar men tänkte att det vore trevligt att samla detta under en tråd. (Tycker ni att det är en dålig idé kommer tråden ändå att självdö, så det är ju så att säga självreglerande)

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Delar till bryggverksbyggen

Har beställt PT100 prob till min mäskvattenvärmare/vörtkokare. Det ska byggas ett temperaturkontrollsystem under julledigheten.

Har letat efter nåt ställe där man kan hitta en 1/4" NPT mutter med spår för o-ring i rostfritt. Allt jag hittade (förutom i USA) var en svensk online-shop och då kostade muttern 10:- och frakten 150:- och spår för o-ring hade den inte. Kändes som en relativt jättedålig affär..

Tips?

ebay! brukar finns billiga såna från asien. köpte nyligen en 1" för nästan ingenting och gratis frakt

4 Senast ändrad av cwahlin (2012-11-30 11:30:52)

Tycker över huvud taget det är dåligt med prisvärda kopplingar i sverige. Svårt att hitta någon som säljer till privatpersoner. Jag söker olika rostfria kopplingar för bryggeribygge samt så kallat "thermowell" som jag vill ha för att få in tempsensorer i jäshinkarna, specifikt för en DS18B20-sensor. Mycket av detta går ju att beställa från diverse säljare i USA men inom sverige eller i alla fall EU vore trevligt.

/Calle  W

Jag har beställt låda, kylfläns till SSR etc. på EBAY. Men Termowell har jag bara hittat på morebeer.com och då är det helt andra priser.

Köpte av nyfikenhet en rostfri PT-100 prob med 1/4" gänga (som jag nämnde ovan) öfr en spottstyver på Ebay, men den levererades med 1/2" gänga..  inget större problem då jag råkade ha en 1/2" mutter liggandes. Men insåg liksom att om jag borrar upp och monterar proben så är det en fast installation. Det blir inte roligt när man ska diska prylarna med en massa kablar hängades från kastrullen. Så termowell är att föredra, men har hitills bara sett dem på morebeer.com och då är det helt andra priser + tull + moms.

Skroten är det bästa stället jag kan komma på. Särskilt om det är en skrot nära mejerier eller större bryggerier.

Dompan skrev:

Jag har beställt låda, kylfläns till SSR etc. på EBAY. Men Termowell har jag bara hittat på morebeer.com och då är det helt andra priser.

Köpte av nyfikenhet en rostfri PT-100 prob med 1/4" gänga (som jag nämnde ovan) öfr en spottstyver på Ebay, men den levererades med 1/2" gänga..  inget större problem då jag råkade ha en 1/2" mutter liggandes. Men insåg liksom att om jag borrar upp och monterar proben så är det en fast installation. Det blir inte roligt när man ska diska prylarna med en massa kablar hängades från kastrullen. Så termowell är att föredra, men har hitills bara sett dem på morebeer.com och då är det helt andra priser + tull + moms.

det är ju en sån här du vill ha:
http://www.auberins.com/index.php?main_ … ucts_id=85

kostar lite mera men då är den garanterat snabbare på att mäta temperaturen än den från ebay. I allaall är det så i mitt fall.
Jäkligt skönt at kunna koppla loss alla kablar snabbt och smidigt från bryggkärlen.

8 Senast ändrad av svensson.lu (2012-12-04 17:24:57)

Dompan skrev:

Men Termowell har jag bara hittat på morebeer.com och då är det helt andra priser.

http://www.brewershardware.com/Thermowells/

Annars har ju Auberins gängade pt100 med en kontakt, så slipper du ha kabeln hängande  wink
Edit: Petern var snabbare där! Det är sådana jag själv har i min HLT.

9 Senast ändrad av svensson.lu (2012-12-04 17:27:02)

Edit igen. Det är något skummt med hur forumet hanterar postningar. Det är inte helt klockrent.

petern skrev:

det är ju en sån här du vill ha:
http://www.auberins.com/index.php?main_ … ucts_id=85
kostar lite mera men då är den garanterat snabbare på att mäta temperaturen än den från ebay. I allaall är det så i mitt fall.
Jäkligt skönt at kunna koppla loss alla kablar snabbt och smidigt från bryggkärlen.

Shit pommes, det såg ju himla smutt ut! Ska ta mig en allvarlig funderare på denna..  smile

Jag har den där PT-100-sensorn från auberins och kan bara säga bra saker om den smile  Skulle beställa några till om det skulle fungera, men nu behöver jag en som är kompatibel med Arduino och då kan jag inte använda PT-100 sad Skulle vilja ha en lika men med en DS18B20-sensor i istället wink

Finns DZ18B20 sensorer här https://www.brewershardware.com/BrewTro … t-Sensors/ men tyvärr inte lika "weldless" som auberins!

/Calle W

Jag antar att Auberins skickar till länder utanför USA.. då ni redan verkar köpt prylar därifrån?  (Vissa amerikanska onlineshoppar gör ju inte det)

En fråga till er som är insatta... vad är det egentligen man behöver för att köra en såndäringa PID i sitt bryggverk? En kontrollmodul, en sensor och ett relä? Vilka ska man ha? Kan någon som inte är tekniker plocka ihop något sånt där? Vilka är vinsterna, gentemot att köra en universaltermostat?

Extatiskt Rasande skrev:

En fråga till er som är insatta... vad är det egentligen man behöver för att köra en såndäringa PID i sitt bryggverk? En kontrollmodul, en sensor och ett relä? Vilka ska man ha? Kan någon som inte är tekniker plocka ihop något sånt där? Vilka är vinsterna, gentemot att köra en universaltermostat?

Du behöver pidn, ett relä och en temperaturgivare. Det hela handlar om hur du känner för att koppla med elen. Är du det minsta osäker - köp universaltermostaten,  230V dödar på några hundra millisekunder.
Vinsterna är att pid är mer exakt och har egentligen inga begränsningar när det gäller last.

Precis som svensson säger: -högre precision och större flexibilitet, du kan styra allt från ett enkelt vattenkokarelement till stora 3-fas elpatroner för större bryggverk, allt genom att skala upp antal halvledarrelän etc. Men det gäller att ha respekt för att man hanterar potentiellt dödliga spänningar/strömmar. Det gäller att veta hur man jordar, kopplar in fasen etc så saker och ting inte blir strömförande.

Själv skulle jag nog klara mig med en universaltermostat, men har en bakgrund inom elektronikkonstruktion och tycker att själva byggandet nästan är roligare än resultatet.. smile

Hmm... Jag hade ju tänkt mig en långsam utdragen död till följd av leversvikt i samband med pensionen så det kanske är bäst jag avhåller mig från hemmakopplingar...

Nä, men isf får jag väl hitta någon som kan hjälpa mig. Jag har en universaltermostat nu i ett litet improviserat herms. Jag får ganska bra koll men jag leker med tanken att bygga ut till 40-60 liter (jag har en bra kokare som är _lite_ överdimensionerad för 20 liter). Jag föreställer mig att temp-svängningarna blir större med volymen så då tänkte jag att jag kanske behöver en pid med tillbehör?

Jag skulle kunna värma mitt bryggvatten kokaren som är 9kW på 70 l och sedan pumpa över till "MLT" och "HLT". När de väl har rätt temp behövs det väl inte så många vatt att hålla tempen, förutsatt ätt de är lite isolerade...

Extatiskt Rasande skrev:

Hmm... Jag hade ju tänkt mig en långsam utdragen död till följd av leversvikt i samband med pensionen så det kanske är bäst jag avhåller mig från hemmakopplingar...

Hehe, du har en poäng där helt klart!

Har gjort grovjobbet med med min mäskvatten - och vörtkokskontrollenhet idag.. borrat, limmat och filat. Bara det roliga kopplingsjobbet kvar. Dock har jag inte fått PT100-proben som jag beställde från Auberins den 6:e december... grrr... (I-landsproblem.. men ändå!)

Dompan skrev:

Har gjort grovjobbet med med min mäskvatten - och vörtkokskontrollenhet idag.. borrat, limmat och filat. Bara det roliga kopplingsjobbet kvar. Dock har jag inte fått PT100-proben som jag beställde från Auberins den 6:e december... grrr... (I-landsproblem.. men ändå!)

Va skönt när allt börjar bli klart. Själv gick luften ur mig när några av kontaktblocken glappade. Dum som man är mätte jag aldrig dem innan jag kopplade. Så jag nyttjar min gammla box än så länge.
Du är inte ensam att vänta. Usps är segt som sirap just nu. Jag har en beställning på en masa kopplingar från Brewers Hardware som verkar ha lämnat usa den 17:e men ännu inte synts till på den här sidan pölen.

Trist med kontaktblocken. Jag har lärt mig en sak av erfarenhet.. och det är att koppla upp och testa allt innan man monterar in i låda. Det är ju hur segt som helst.. för man vill bara vidare och blir klar snabbt (jag är ganska otålig). Men det lönar sig. Jag hade fick två PID'ar som blev över från gamla jobbet där jag tänkt använda den som hade större display och visade både är- och bör-värde samtidigt. Men när jag gjorde min testuppkoppling så ville den inte funka med PT100. Efter frenetiskt bläddrande i manualen så visade det sig att denna PID var förkalibrerad för "thermocoupler"-sensor, inte PT100. Och för att ändra till detta var man tvungen att konfigurera om och kalibrera om enheten. Så det fick bli den enklare PID'en istället, där kunde man ställa in rätt sensor med DIP-switchar.

OK, då är jag inte ensam om att vänta på prylar från USA. Prylen lämnade USA den 11/12.. suck!

Fick precis mina nya kontaktblock från Kina (ebay) 10st NO och 10st NC ($8 /10). Det var uppmärkta Schneider iaf och alla funkar som de ska. Ska nu byta ut alla kontaktblock som följde med kontakterna (pust...) så att jag får ordning på kontrollådan.

För att inte vara helt off-topic så kan jag rekomendera Brewers hardware som jag länkade till ovan. Beställde hem 3-vägs kranar och ett antal kg med tri-clamp kopplingar och anslutningar som ska svetsas in i min nya blänkande jästtank smile
Beställde även en 12" TC termowell med tillhörande pt100 givare till jästanken.

Perfekt! Ska ta och beställa lite ds18b20-givare därifrån till mitt bygge smile

/Calle W

Jag lyckas inte hitta en PT100 med 3/4" rörgänga, ungefär 100mm lång givare, rostfritt. Tipps någon? Mot förmodan hittade jag inget på ebay heller, eller så har jag sökt på fel begrepp…

Kan det vara denna du söker:

http://www.ebay.com/itm/Thermowell-Type … 1c1f7307f8

25 Senast ändrad av Notdavid (2013-02-01 19:16:26)

Tack Dompan. Ja, som kompromiss kanske. Hellre skulle jag vilja ha en sensor med gänga.

Edit: Tack Salle för sensor och dykrör!!!