Ett försök att rädda en lager - gissa utgången!

Bryggde en lager i början på december (jäst Wyeast Urquell). Efter primärjäsning och kallagring primade jag och tappade på flaska för 10 dagar sedan och har förvarat flaskorna i rumstemp. Jag funderade på att tillsätta lite jäst som jag sparat och hållt vid liv sedan primären men av outgrundlig anledning så skippade jag det.

Igår blev det provsmakning och kolsyrenivån var alldeles för låg och ölen var fortfarande söt av primingsocker. Så då tog jag till en lite drastisk åtgärd och hydrerade 2g safale s-23 i 1/2 dl kokat och kylt vatten. Därefter öppande jag flaskorna en och en och tillsatte jästlösning motsvarande en engångspipett i varje flaska och kapsylerade igen. C:a hälften av jästlösningen, dvs 1g jäst tillsattes till c:a 15L öl. Nu får flaskorna stå 2 veckor till i rumstemp och sedan blir det att prova igen. Eftersom det är lite riskabelt att tillsätta en annan jäststam en den som användes vid bryggningen så var jag medevetet återhållsam med jästmängden.

Vad tror ni om utgången av detta "experiment"?

1. Flaskbomber
2. Fontänöl
3. Perfekt kolsyrenivå
4. Ingen större skillnad mot tidigare

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Ett försök att rädda en lager - gissa utgången!

Jag tror du nojar i onödan, men är för otålig. 14 dagars primingperiod är bara en riktlinje, men med ett lagrat öl är det ju jättelite jäst kvar i lösning som kan ta dubbelt så lång tid på sig att mumsa i sig sockret. Så mitt svar blir 3. Fast om ca två veckor då så egentligen nr 4. smile

http://bistron.tumblr.com/

Hehe.. nog är man nojig alltid.. och otålig. Nu får flaskorna stå i minst 2veckor innan jag provar igen.. för jag vill hamna på 3:an smile

4 Senast ändrad av megen (2013-01-20 23:17:43)

Varför finns ettan och tvåan ens med? Varför skulle det bli fontäner eller flaskbomber? Enda anledningen till det är väl om du primat för hårt. Eller?
Nr: 3 är väl det enda logiska alternativet om primingen blev rätt.  Men jag antar att du gjort det ett antal ggr innan, så du vet vad du sysslar med.

Om den nya jästen jäster ut mer än den jäst som användes till primärjäsningen kan det bli för mkt kolsyra.

Ja fast med de två jäststammar han nämnde så ska det ju inte vara några problem. De lär väl ha samma utjäsningsgrad ungefär.
Jag fick fontänöl en gång, jag hade jäst en cider med sweet mead 4184, kolsyrejäsningen gick segt så jag gjorde som trådskaparen och tillsatte lite extra US-05 i flaskorna inte så smart. Men där finns det ju en viss skillnad i utjäsningsgrad, så det var ju inte så konstigt. I detta fall kan nog det omöjligt hända.

Ursäkta. Jag trodde att du faktiskt undrade över svaret. Retoriska krumbukter går ibland förlorade över nätet. Jag inser att jag svalde betet och ber att få gratulera big_smile

Klart att risken alltid finns att den nya jästen uppför sig på ett annat vis än den förra, även om det kanske inte är så stor risk om nu ölet hade jäst ut bra från början. Så därför har han väl med alternativ ett och två.

Jag tror på alternativ 3 smile

Det har bildats ett betydligt tjockare sediment i flaskorna nu. Vidare så är den klarhet som kallagringen lyckats med som bortblåst, så det blir att lagra flaskorna kallt så fort kolsyran säkrats.

Hej!

Vet inte om det kan vara relevant,
men jag ser inget om en eller flera referensflaskor av PET-plast?
Referens-PET tycker jag ger en fin möjlighet att följa carboneringens utveckling.
En tanke vid dagens början.

Mvh Raasken

Vanliga Halsningar fr.
Kv.Vikingens Pannrums-bryggeri:
Det är inte färdigt förrän det är klart...;)

Word! (Ord).

PET-flaskan har ju också den trevliga egenskapen att man kan klämma ur all den elaka syrebemängda luften innan man försluter.

Ja, måste deifinivt få in en PET-flaska i rutinerna vid flasktappning framöver.

10 dagar efter att ha tillsatt den extra jästen..  är kolsyran mycket bra! Kanske tillochmed aningen för hårt kolsyrad. Gränsar till att vara "spritsig".

För övrigt smakar ölen mycket bra... för att vara en lager! tongue

Alltså, det går troll i mina kolsyrejäsningar just nu. Drabbades av avsaknad av kolsyra i en Ale nu också. Lagern var väl mer förståelig eftersom den kallagrades innan flaskning. Har funderat på vad som skulle kunna vara orsaken med Ale'n. Har ju liksom inte ändrat något stort i processen tycker jag... men.. det är så att jag jäser i en kyl numera för att kunna ha jästemperaturer från +20C och nedåt. Dvs sedan införandet av kylen så har jag jäst ale i +18-19C, inte +23-24C (rumstemp) som tidigare och att detta i kombination med en relativt högflockande jäst är förklaringen till att det inte funnit jäst nog i suspension för att greja kolsyrejäsningen. Sedan är man lite flitigare med att att mäta FG och låter ölen jäsa ut ordenligt (dvs längre jästid) mot tidigare.

Lustigt det är att man tycker att man gör på samma sätt som tidigare, bara gör lite småjusteringar eftersom, och helt plötsligt blir det en stor skillnad i resultatet.

14 Senast ändrad av Dompan (2013-02-11 12:00:02)

Fortsätter min monolog här....

Nu fick jag rapport från en kompis som testat Ale'n jag nämnt ovan. Perfekt skumkrona och kolsyrenivå. Jag blir helt konfys.. det enda jag kan tänka mig nu är läckande kapsyler!? En dålig laddning kapsyler?  Använder den kraftiga FIW-kapsyleraren och är noggrann så det ska inte vara den. Aldrig haft problem med ojämn kolsyrenivå över en batch öl heller. Primar med sockerlag med rumstempererad lag och öl.

Har använt samma paket kapsyler för både lagern och Ale'n som diskuterats i denna tråd.

Blää...

Dompan skrev:

Fortsätter min monolog här....

Nu fick jag rapport från en kompis som testat Ale'n jag nämnt ovan. Perfekt skumkrona och kolsyrenivå. Jag blir helt konfys.. det enda jag kan tänka mig nu är läckande kapsyler!? En dålig laddning kapsyler?  Använder den kraftiga FIW-kapsyleraren och är noggrann så det ska inte vara den. Aldrig haft problem med ojämn kolsyrenivå över en batch öl heller. Primar med sockerlag med rumstempererad lag och öl.

Har använt samma paket kapsyler för både lagern och Ale'n som diskuterats i denna tråd.

Blää...

Skulle det kunna vara att du slarvat med omrörningen efter att du tillsatt primsockret?

Har på annat håll fått reda på att det är kapsyleringsapparaten FIW som ställer till det. Fler som haft problem med denna tydligen.