Fråga om avstannad jäsning

I onsdags så startade jag min karriär som hemmabryggare. Allt verkade gå finfint tills igår när det verkar som att jäsningen har avstannat. Till en början med så verkade det som att jäsningen gick riktigt bra och det bubblade till med 5-10 minuters mellanrum i några dagar men nu har jag suttit bredvid tunnan stora delar av dagen utan att det bubblar till alls. Locket verkar vara väl påsatt då vattnet i jäsröret rör på sig om jag trycker på locket lite lätt. Jag har använt mig utav de här råvarorna:

2.842kg Viking Pale Ale
0.219kg Viking Carapale
0.087kg Viking Crystal 100
15g Cascade Humle 60min från kok slut
25g Cascade Humle 30min från kok slut
20g Cascade Humle 10min från kok slut
30g Cascade Humle 0min från kok slut
1/2 kryddmått Protafloc 15 min från kok slut.
Safale US 05 Jäst

Enligt receptet så ska ölen jäsa i 2 veckor men nu har det bara gått fem dagar så det känns ju lite fel. Vad kan vara fel? Eller är det naturligt?

Sv: Fråga om avstannad jäsning

Fullt naturligt. Låt du det bara stå ytterligare 8-9 dagar innan du flaskar. Om du vill kan du skaka lite på hinken - men det är inte ovanligt att ett öl jäser ut på 3-4 dar.

Fast med 5-10 minuter mellan bubblor under de första dygnen skulle jag vara lite orolig. Jag skulle nog mäta gravitet om jag var du. Hoppas på det bästa!

Närkingen skrev:

Fast med 5-10 minuter mellan bubblor under de första dygnen skulle jag vara lite orolig. Jag skulle nog mäta gravitet om jag var du. Hoppas på det bästa!

Tack för svaren.

Men är inte gravity något man mäter före och efter starten av jäsningen? Eller hur kan jag se om den är påväg att bli dålig just nu eller vad är det som kan ha gått fel?

Om du mäter SG nu så kan du utgående från siffran bedöma om det verkligen var dags för jästen att stanna eller icke. Ett SG på 1.010-1.015 är rimligt slutvärde för den jästen (lite beroende på vilken mäsktemperatur). Om du tex får 1.030 så är allt inte ok!

6 Senast ändrad av megen (2013-01-22 08:35:44)

Vid villken temperatur tillsate du jästen?

Runt 20 grader var ölen när jag tillsatte jästen, kanske någon grad över.

Om jag öppnar upp locket för att ta SG riskerar jag ölets kvalité då (om det nu inte redan är dåligt)? Jag har ingen tappkran på jästunnan.