flaked rice?

vad menas med flaked rice? har hittat ett lager recept som säger att man ska ha 1Lsb Falked rice.

en annan fråga vad är saaz för humle? kan jag använda någon annan liknande humle om den inte finns? och vilken i så fall:-)

2 Senast ändrad av Fjord's Brewery (2013-01-17 22:45:29)

Sv: flaked rice?

Flaked rice : http://www.northernbrewer.com/shop/flaked-rice.html
Om du ska använda ris så var medveten om att du kanske bör koka det innan mäskningen. I varje fall om du tänkt få ut något socker ifrån det. Ris innehåller inte det enzym (amylas) som används för att hydrolysera/bryta ner stärkelse till glukos men om du mäskar det ihop med malt efter att du kokat det så går det utmärkt att omvandla stärkelsen i riset till glukos också.

Saaz: http://shop.humle.se/humle/tjeckien/saa … alfa-100-g
Används ofta i tjeckisk pilsner. Finns gott om dem i lager smile

/ David

www.youtube.com/fjordsbrewery

Okej. De är med andra ord inte vanligt ris utan då får man specieal beställa de?

slonken skrev:

Okej. De är med andra ord inte vanligt ris utan då får man specieal beställa de?

Men räkna ut vad motsvarande mängd okokt vanligt ris blir koka det och tillsätt i mäsken. Lär nog funka minst lika bra. Eller kan du köpa majsflingor på humlegården, är vanligt att amerikansk laget innehåller majs.

Ett tips är "Pama Minutris" som finns i livsmedelsbutiken.

tack för tipsen då kör jag på vanligt ris eller majsris:-)

Hur bör man göra med mängden? jag har precis beställt 1hg som jag tänkte ha i  en bryggning med totalt 3,3kg övrig malt. Är 1hg för lite för att göra någon som helst skillnad? Stärkelsebidraget struntar jag i så jag hade tänkt att inte förkoka det utan köra så enkelt som möjligt och bara tillsätta det tillsammans med resten av malten.

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Jag brukar använda vanligt jasmineris - men det ger ett lätt smakbidrag dock. Nästan lite blommigt på något sätt.

Vad tror du om mängden?

Relax, don't worry... Have a homebrew!

Jag har nog haft så mycket som 30 % ris - men om man använder snabbris el dyl så är det ju egentligen inte ett smakbidrag utan snarare ett smakavdrag. Ris används ofta i asiatisk lager för att göra dem lättdruckna.