Termostat vid bryggning till projekt som skall bli kommersiellt!

Tjenare grabbar!

Bygger en liten bryggningsannordning till ett företag (som skolarbete) och skulle behöva lite tips på termostat som ni tycker passar! wink Har sett att många använder Universaltermostaten, men tänkte höra om ni hade några fler idéer? Borde man, då det ska säljas kommersiellt, kanske använda sig av dykrör? Eller är det bra att ha ett som är löstagbart? Har ni några positiva/negativa tankar om detta?

Alla tips mottages jättegärna!

Tack på förhand

Mvh
Anders

Sv: Termostat vid bryggning till projekt som skall bli kommersiellt!

Det är ett ganska omfattande arbete då åtagit dig som skolarbete. Jag kan tyvärr inte ge dig några tips i just den frågan.
Du måste i vart fall se till att all elektrisk utrustning är godkänd att användas enligt gällande förordningar och du som producent måste även CE märka utrustningen med all dokumentation det innebär.
Inte för att det är jättesvårt, men det skulle jag se som ett större problem än vad man ska använda för termostat.
Lycka till i vart fall!

svensson.lu skrev:

Det är ett ganska omfattande arbete då åtagit dig som skolarbete. Jag kan tyvärr inte ge dig några tips i just den frågan.
Du måste i vart fall se till att all elektrisk utrustning är godkänd att användas enligt gällande förordningar och du som producent måste även CE märka utrustningen med all dokumentation det innebär.
Inte för att det är jättesvårt, men det skulle jag se som ett större problem än vad man ska använda för termostat.
Lycka till i vart fall!

Hej!

Tack så mycket för svaret. Ja, det är ett rätt omfattande arbete, och vi inser med tiden att det är mer och mer grejer som behöver göras. Att bygga själva annordningen kanske inte är det svåraste trotsallt! Vet du någonting mer om CE-certifiering? Jag antar att man kan beställa någon besiktningsman som kollar på grejerna, kollar igenom lite dokumentation och sedan kan utfärda CE-certifikat?

Tack!

Hej,

snäppet över universaltermostaten är väl en PID-styrning, en sådan tillsammans med PT100-givare och solid state relais (SSR) funkar rätt bra. Ska det vara ännu mer automatiserad så kan en Siemens Logic hjälpa. Var det sådant du menade?

Notdavid skrev:

Hej,

snäppet över universaltermostaten är väl en PID-styrning, en sådan tillsammans med PT100-givare och solid state relais (SSR) funkar rätt bra. Ska det vara ännu mer automatiserad så kan en Siemens Logic hjälpa. Var det sådant du menade?

Hej!

Tack, jag har också kollat på PID, men det jag inte kan klura ut är vad fasiken SSR är för någonting sad Våran beställare av projektet valde att köpa doppvärmarna från Humle (http://shop.humle.se/utrustning/utrustn … itt-3-2-kw) då han tyckte att det är smidigt när man ska göra rent, och att man kan lägga i flera värmare på samma gång för att öka uppkokningen av vatten! Vi som jobbar med projektet föreslog dock en Elvärmepatron, men det avslogs! smile

Tack för svar!

PS. Nää, det kommer ej vara automatiserat. Vi förelsog magnetventiler och automatitionsteknik så det bara sjunger om det, men han kommer att ha någon där som sköter koket hela tiden så det blev ej automatiserat smile

SSR = Solid State Relay dvs ett relä. Man vill ju kunna slå av och på saker. smile

Bee skrev:

SSR = Solid State Relay dvs ett relä. Man vill ju kunna slå av och på saker. smile

Haha, vafan.. Plötsligt blev "Solid State Relay" väldigt logiskt när man läste det noggrant XD Tack så mycket!

Vill de att man sätter ett relä INNAN PID:en eller ska det sitta endast på värmekällan? wink

Arbu11 skrev:

Vill de att man sätter ett relä INNAN PID:en eller ska det sitta endast på värmekällan? wink

Mellan PIDen och värmeelementet. PIDen mäter värmen, ska vätskan värmas så skickar den en liten ström som öppnar relät som i sin tur öppnar för Den Stora Strömmen till whatever som värmer din vätska, patron, doppvärmare elr.likn.

9 Senast ändrad av Bee (2013-01-16 16:21:23)

Den ska kopplas till värmekällan. Dumt att strypa krämen till PID... då kan man ju inte slå på den igen. Min PID kan kontrollera både värma/kyla, så jag ska använda den till både mäskning och jäsning.

10 Senast ändrad av Arbu11 (2013-01-16 16:28:59)

Notdavid skrev:
Arbu11 skrev:

Mellan PIDen och värmeelementet. PIDen mäter värmen, ska vätskan värmas så skickar den en liten ström som öppnar relät som i sin tur öppnar för Den Stora Strömmen till whatever som värmer din vätska, patron, doppvärmare elr.likn.

Bee skrev:

Den ska kopplas till värmekällan. Dumt att strypa krämen till PID... då kan man ju inte slå på den igen. Min PID kan kontrollera både värma/kyla, så jag ska använda den till både mäskning och jäsning.

Jaha, det är alltså ett relä som har en styringång (som triggas av PID)? Ni får ursäkta att jag är lite seg såhär på morgonkvisten! ^^ Så det är alltså något relä liknande denna? wink http://www.ebay.de/itm/SSR-Solid-State- … 500wt_1414 (Fast en för 16A/32A, får leta lite senare)

här finner du pid och ssr till bra priser. visst hittar man billigare på ebay men kanske inte lika bra:

http://www.auberins.com/

petern skrev:

här finner du pid och ssr till bra priser. visst hittar man billigare på ebay men kanske inte lika bra:

http://www.auberins.com/

Man får tacka så hjärtligt smile

13 Senast ändrad av Notdavid (2013-01-16 21:08:27)

På vägen hem kom jag ihåg den här också, där slipper du reläna, den kan reglera upp till 4,5kW direkt.

Notdavid skrev:

På vägen hem kom jag ihåg den här också, där slipper du reläna, den kan reglera upp till 4,5kW direkt.

Hmm, den där såg riktigt intressant ut! Tack så jättemycket! smile Inställbar hysteres upp till 20grader, och om jag förstod min tyska rätt så var själva mätdelen gjord av rostfritt stål - och det är ju perfekt ur hälsosynpunkt och allting! smile Nu jäklar ska projektet få sig en kick igen! Fortfarande är det ju kvar att lösa det här med CE-certifieringen av det hela, men det tror jag att våran beställare fixar! smile

Man får inte Blanda ihop CE = China Export det skall vara med C E med mellanslag emellan C och E.

Arbu11 skrev:
svensson.lu skrev:

Lycka till i vart fall!

Hej!

Tack så mycket för svaret. Ja, det är ett rätt omfattande arbete, och vi inser med tiden att det är mer och mer grejer som behöver göras. Att bygga själva annordningen kanske inte är det svåraste trotsallt! Vet du någonting mer om CE-certifiering? Jag antar att man kan beställa någon besiktningsman som kollar på grejerna, kollar igenom lite dokumentation och sedan kan utfärda CE-certifikat?

Tack!

Varför köpa allt när man kan göra själv!

Om ni behöver elpatron så kan jag fixa det till billig peng men de är på ganska hög efekt 9,6 -10 KW.

Varför köpa allt när man kan göra själv!

oso1978 skrev:

Man får inte Blanda ihop CE = China Export det skall vara med C E med mellanslag emellan C och E.

Arbu11 skrev:
svensson.lu skrev:

Lycka till i vart fall!

Hej!

Tack!

Tack, det hade jag ingen aning om! yikes Jobbigt allting är... Hur som helst så lär det inte bli någon termostat, vi får la se! ^^

Tack för erbjudandet men våran beställare har redan köpt in värmekälla så! big_smile

Arbu11,

Var försiktig med vad du ger dig in i med CE märkning!

Om det är en komersiell maskin som skall användas profesionellt måste gällande CE direktiv upfyllas.

Maskindirektivet 2006/42/EG skall upfyllas
Lågspänningsdirektivet 2006/95/EG skall upfyllas
EMC direktivet 89/336/EEG skall upfyllas.

För att klara ovanstående direktiv måste en tekninsk dokumentation finnas.
-Den skall innehålla en riskanalys för att säkeställa att maskinen klarar arbetsmilölagstiftning samt miljölagstiftning.
-Mekaniska ritningar med tekniska beräkningar.
-Elekttriska beräkningar på elinstallationen.
-Elektrisk konstruktion (kretschema, layout på installationen)
-Användarmanual
-EMC provning eller deklaration från leverantör av komponenter.
-Kanske något mera som jag missat

Det fins knappast någon besiktningsman som kommer och tittar på en maskin och fixar ovanstående!
Ägaren till maskinen är ansvarig att maskinen uppfyller nämda EU direktiv. Om inga krav från ägare/brukare fins kan du kukla ihop vad som helst!
Det är ägaren som bär ansvarat eller den som sätter maskinen på marknaden som lagtexten säger.
Det fins konsultfirmor som CE certifierar men det kostar!!

Det fins en mängd olika standarder man kan tillämpa vid maskinbygget för att deklarera att man upfyller direktiven.
Men det kräver att man vet vad man ger sig in i. Tyvärr verkar det inte som ni vet det när ni åtagit er att bygga en kpmersiell maskin i ett skolarbete.

Sist och slutligen händer ingenting om inte eran maskin orsakar en olycke. Men om den orsakar skada kan ni råka illa ut.

Lycka till!!

/Rune