Använda essenser?

Slänger ut en fråga huruvida det finns någon som använt sig av smak/aromessenser till öl? Åsyftar de essenser som används vid smaksättning av glass och godis tex. vanilj- och chokladessens? (Tänker stout och porter)

Någon som har erfarenhet av detta och vill dela med sig av resultatet? Vilken/vilka essenser har du använt med gott resultat?

Sv: Använda essenser?

Har inte använt några färdigköpta (konstigt ord eg. den är ju inte färdig köpt innan jag köpt den...)
Men enligt vad jag läst och hört så verkar alla vara överens om att man med fruktessenser med fördel
blandar två olika tillverkares essenser för bästa resultat. Grunden till detta enligt de erfarna är att man på så vis
kan få en mer komplex fruktsmak, något som ofta saknas när man använder extrakt och framför allt endast
en tillverkares "hallonextrakt"

Men de råd som alla ger är att experimentera.

Har själv tillsatt vissa smakgivare i ett sent stadie och då handlar det alltid om att tillsätta i en liten skala och sedan skala upp till befintlig mängd.
Du är nog så illa tvungen att göra så för att få ett reproducerbart resultat. Dessutom är man lite mer säker på att man inte ödelägger en
batch öl i all iver;)

Utöver detta så bör du försöka hitta äkta extrakt utan en massa tillsatser som ex. konserveringsmedel
som kan ställa till det om man har otur. Tror iofs inte att det i så utspädd form vållar någon skada om man skulle vilja flakjäsa.

Internet är bra till mycket
Du kan säkert hitta bra extrakt online, alt göra dina egna.
Med lite efterforskning kan man lätt ta reda på vilka arom/smakämnen som är vatten, alkohol eller fettlösliga är.
Vet man det så kan man göra sina egna tinkturer, avkok osv.

När det gäller kakao/choklad så kan jag rekomendera "Cocoa nibs"
Har använt själv och köpte nyligen ett kilo från chokladfabriken mitt över gatan.
De ger mycket kakaosmak och har lägre fetthalt än kakao.

Nyckeln är nog -

* Extrakt av bra kvalitet/från bra råvaror (skit in, skit ut)
* Att testa sig fram till rätt mängd i mindre skala och sedan räkna om mängden till hela batchen.
   Ingen kan säga " tillsätt X-ml/L så blir det kalas. Det handlar ju om hur just din öl smakar.
   Man måste justera för att få till dendär spot on-smaken.

* Kolla online, alt. med din lokala konditor om du kan få beställa extrakt via dem.
   De har tillgång till riktigt bra grejer.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Förra helgen köpte jag violextrakt inför buteljeringen av min lakritsstout. Jag tänkte att viol/lakrits-kombon funkar ju för godis så varför inte testa? Lyckligtvis köpte jag på mig en kommersiell öl, liknande den jag bryggde, för att testa på. Resultatet imponerade inte - violen gav en äckligt plastig smak och funkade inte alls ihop med stouten. Sen är väl viol i och för sig inte någon naturligt extrakt från bra råvaror, som Thomas skriver om ovan. Jag kan tvärtom tänka mig att det är fullproppat med kemikalier. Hursomhelst - viol rekommenderas inte!

4 Senast ändrad av limpan76 (2010-01-22 13:28:54)

De essenser jag har hemma är alkoholbaserade, egentligen är det ju estrar så min tanke var att dessa typer av essenser borde väl funka.
Tror väl helt enkelt jag får testa när jag kör nästa stoutbryggning.....choklad och vanilj lockar.

Thomas hur hantera du cocoa nibs, ska det rivas eller läggas i hela?

limpan76 skrev:

Thomas hur hantera du cocoa nibs, ska det rivas eller läggas i hela?

Har testat i kok (0min )och i sekundär.
Folk verkar föredra sekundär och jag tror jag också gör det.

Cocoa Nibs -
http://www.amanochocolate.com/images/cocoa_nibs.jpg

(chokladfabriken där jag köpte dem kallar dem - "bitar av kakaobönor" men jag tycker inte det låter så roligt så tills att ngn hittar ett
bättre namn så säger jag cocoa nibs)

www.bryggradio.com

Tack Thomas för ditt utförliga svar, får nog pröva nibs oxå!
Och tack Snej för ditt skräckexempel :-)

Gammal tråd men jag planerar att brygga en imperial  outmeal stout med kakao nibs och kaffe. Thomas rekommenderar att använda nibsen i sekundären men i vilka proportioner? Tar gärna emot tipps för hur kaffe tillsätts på bästa sätt.

Jag har gjort många saker med kaffe, problemet är att det ger en bitter/besk smak om det kokar för länge.

Jag har aldrig gjort öl med kaffe, men jag skulle öst i kaffet när det är 0min kvar på koket.

Annars kan du koka en kanna kaffe och slänga i med jästen.

Men skulle nog själv kört snabbkaffe pga det är lättare att dosera och beräkna smak. och kan med lätthet öka kaffesmaken efter hand man kollar densiteten och provsmakar.

9 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-01-12 10:30:23)

Ca 6-10g/L Nibs. Pastörisera dem

Kaffe skulle jag kallstöpa alternativt grovmala och hälla bönorna rakt i sekundären alt. köra dem i humlepåse.

Men hur mycket beror på hur kraftig ölen äroch vad du vill ska dominera.

www.bryggradio.com

Tack för svaren. Att pastörisera nibsen ska jag komma ihåg.

Det blir nog att köra stötta/grovmalda bönor och ha i dessa tillsammans med nibsen i sekundären. Bör bönorna ochså pastöriseras?

Det blir en relativt kraftig IS på runt 9% ABV med 18% specialmalt (rostat korn 5%, choklad 6,7%, black malt 3,4%, crystal 2,7%) och 10% havregryn. OG på 1,090, 64 IBUs.

Tanken är att få till en härligt mjuk IS med stor munkänsla och "stora smaker". Framförallt vill jag ha massor smak av kaffe och choklad men ingen av dessa ska ta över den andra.

Har du någon bra utgångspunkt för kaffemängd Thomas?

Det är första gången jag brygger med kaffe och nibs som tillsatser så chanserna att lyckas till 100% är ganska små. Jag försöker hitta rimliga mängder att utgå ifrån som jag senare kan brygga vidare på.

11 Senast ändrad av Thomas Fransson (2013-01-14 20:03:16)

Kör ca 1,5-2,5g/L 1-2 dygn. vill du ha mycket kaffe kan du kanske tom öka från 2,5g/L

Att kallextrahera kan ge en aning mjukare kaffetouch. Satsa på bra kaffe med låg syra.

www.bryggradio.com

12 Senast ändrad av berrys_b (2013-01-15 11:26:15)

I höstas bryggde jag en porter där halva batchen (10l) med kaffe, jag tillförde 9 dubbla espresso i sockerlagen när jag skulle flaska, det tyckte jag funkade riktigt bra. Men har ju inte provat något annat sätt.