Har inte använt några färdigköpta (konstigt ord eg. den är ju inte färdig köpt innan jag köpt den...)
Men enligt vad jag läst och hört så verkar alla vara överens om att man med fruktessenser med fördel
blandar två olika tillverkares essenser för bästa resultat. Grunden till detta enligt de erfarna är att man på så vis
kan få en mer komplex fruktsmak, något som ofta saknas när man använder extrakt och framför allt endast
en tillverkares "hallonextrakt"
Men de råd som alla ger är att experimentera.
Har själv tillsatt vissa smakgivare i ett sent stadie och då handlar det alltid om att tillsätta i en liten skala och sedan skala upp till befintlig mängd.
Du är nog så illa tvungen att göra så för att få ett reproducerbart resultat. Dessutom är man lite mer säker på att man inte ödelägger en
batch öl i all iver;)
Utöver detta så bör du försöka hitta äkta extrakt utan en massa tillsatser som ex. konserveringsmedel
som kan ställa till det om man har otur. Tror iofs inte att det i så utspädd form vållar någon skada om man skulle vilja flakjäsa.
Internet är bra till mycket
Du kan säkert hitta bra extrakt online, alt göra dina egna.
Med lite efterforskning kan man lätt ta reda på vilka arom/smakämnen som är vatten, alkohol eller fettlösliga är.
Vet man det så kan man göra sina egna tinkturer, avkok osv.
När det gäller kakao/choklad så kan jag rekomendera "Cocoa nibs"
Har använt själv och köpte nyligen ett kilo från chokladfabriken mitt över gatan.
De ger mycket kakaosmak och har lägre fetthalt än kakao.
Nyckeln är nog -
* Extrakt av bra kvalitet/från bra råvaror (skit in, skit ut)
* Att testa sig fram till rätt mängd i mindre skala och sedan räkna om mängden till hela batchen.
Ingen kan säga " tillsätt X-ml/L så blir det kalas. Det handlar ju om hur just din öl smakar.
Man måste justera för att få till dendär spot on-smaken.
* Kolla online, alt. med din lokala konditor om du kan få beställa extrakt via dem.
De har tillgång till riktigt bra grejer.
www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio