Sekundärjäsning eller inte?

Halloj!

Tänkte kolla med ni kloka ölbryggarna vad ni har för åsikter om
sekundärjäsning. Jag har bryggt en väldigt besk öl (hoppas jag)
på 12 liter som har jäst i 10 dagar, bubblorna kommer med någon eller några minuters mellanrum. Tänkte kolla med er om ni tycker det är värt att
köra en sekundärjäsning eller är det fler nackdelar än fördelar med det?
Det jag tänkte först var att vänta två veckor och sedan tappa det på flaskor
men då tänkte jag inte på att det blir svårt att ha i en sockerlag när det fins jäst och grejer kvar i kärlet.

Vad tycker ni?

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Sv: Sekundärjäsning eller inte?

Det finns olika idéer om detta.
Det viktiga tycker jag är att man hittar en metod som passar en själv.
Jag tycker att det blir bättre om man tappar om och låter stå några dagar upp till en vecka innan själva flasktappningen. Dels får man bort en massa gammal jäst och annat som ligger på botten, dels blir det mindre mängd bottensats i flaskorna.

Prova dig fram och hitta det som passar dig bäst.

Akta ALLTID ölet från syre när det jäst klart.
Slaska och spill inte med ölet när du tappar om eller tappar upp.
Skaffa en vettig flaskfyllare.
Jag tycker en enkel flaskfyllare fungerar utmärkt.
Till exempel Humlegårdens: 8031  flaskfyllare (passar till tappkran 8037 eller hävert 8030)   29  kronor.
En del klagar på att den inte fungerar men jag har aldrig haft problem.

även om flaskfyllaren fungerar lite konstigt någon gång så tycker jag att den gör det processen bra mycket enklare ändå.

Det är sannolikt att något osannolikt kommer att hända. -Aristoteles

Om du tycker det är svårt att prima i primärjäsningskärlet (vilket det är) så kan du antingen prima direkt i flaskorna eller så kan du tappa över till en steril jäshink där du blandar i sockerlager, därifrån tappar du sedan om till flaskorna.

Så gör jag om jag inte haft plats för en sekundärjäsning. Lycka till!

Har funderat på en sak. Antar att de flesta återanvänder jästen till nästa sats istället för att betala för ny jäst hela tiden.
I primärjäsningen blir det ju en rejäl bottensats i hinken som innehåller allehanda 'skräp' som man nog inte vill ha med i nästa öl. Om man inte sekundärjäser, hur löser man det då? Plockar man bara lite slurry från ytan av bottensatsen?
Själv sekundärjäser jag alltid i ny hink och den bottensats som bildas där borde ju nästan bara vara jäst, den är ju helt klart lite finare än den i primärjäsningen. Borde inte denna slurry vara bättre att använda till nästa sats?

ps: jag tappar alltid över från sekundärjäsningen till ny steril hink där jag blandar i sockerlag (som kokats hårt) innan flasktappning. Då kan man lätt röra om med sterilt verktyg för att blanda det hela utan att röra upp bottensatsen.

Jag tog tillvara på min senaste jäst, och då tog jag jästkakan (hela rasket med humlerester och allt), detta tillsatte jag sedan till en svag sockerlösning och när det jäst ut och sedimenterade låg den mesta humlen i botten, då dekanterade jag på nytt och fick ett väldigt rent och fint sediment. Detta prepaerade jag sedan ytterligare en gång i kylskåp med lite svag syresättning och ny sockerlösning med lite näring. När detta sedan sedimenterad tappade jag upp det (flera dl jässlurry) på en liten glasflaska som jag sedan förvarar i kylen. Nästa gång jag ska brygga kommre jag ta en liten sked av detta och odla upp en ny förkultur.

/Fredrik

Dessutom anser jag inte att det är någon större katastrof alls om man råkar få med *lite* humlerester. Om den är hyfsat ren tycker jag det är ok. Det skulle aldrig falla mig in ändå att ta hela jästkakan i ett normalfall... jag tar bara en del... så några enorma mängder humle blir det ändå inte tal om.

Det vikigaste av allt är ju trots allt att framförallt hålla jästslurryn REN och fri från bakterier, samt att hålla den vid gott mod.

/Fredrik