Vad kan det vara som växer i min öl?
Då har jag stött på något nytt igen.
Har en Dunkel som jag gjort ett flertalet gånger tidigare men senaste omgången upplevde jag jäste mycket långsamt på karet den stannade också av vid en högre FG än tidigare (gjorde en extra jästtilsatts för att se om det var problemet men utan större effekt) men då jäsningen avstannat och ölet blivit klart så tappade jag upp den på flaska.
Provsmakade den då och den smakade som vanligt fast lite sötare (vilket inte är konstigt).
Nu när den stått på flaska i tre veckor (första veckan vid ca 17 grader och de andra två på 8 grader där jag lagrar) så har det blivit små klumpar och pluttar på väggarna i flaskorna som på bilden jag skickar med. Skakar man till lossnar de delvis och sjunker sakta ner till botten. Jag tänkte spontant fan mögel :-(. Öppnade en och luktade och smakade men inget konstigt där.
Tror fortfarande att det är mögel men ville fråga då jag inte är helt hundra. En bryggarvänn trodde på jästutfällning men de brukar väll inte sätta sig på sidorna? I en tom flaska ser jag även spår på väggarna kvar och de lossnar inte vid sköljning, vilket också jäst borde i mitt tycke. En tanke var att jag missat något efter flytt och årstid så att det blivit för ljust i rummet, men även de jag ställt ner i stängd kartong har samma pluttar.
Tacksam för tipps på vad detta är som fått denna batch att gå åt fanders.
Länk till bilden: https://picasaweb.google.com/lh/photo/P … directlink