Min första Lager, ser det OK ut?
http://img547.imageshack.us/img547/8509/namnlost.png
Kommer lagra i ca 10c, hur lång tid?
Behöver jag dekantera?
Lagra på flaska?
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Min första Lager, ser det OK ut?
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
http://img547.imageshack.us/img547/8509/namnlost.png
Kommer lagra i ca 10c, hur lång tid?
Behöver jag dekantera?
Lagra på flaska?
Hej, ändra koktiden till 90min och använd en hel påse jäst så blir det nog ett bra resultat. Lagring i alla fall en månad efter färdig kolsyrejäsning.
Är det inte väldigt mycket karamellmalt för en lager? Sen som Wienkeller skriver, kör med ett helt paket jäst!
Mer jäst, längre koktid och mindre karamellmalt blir det då.
Humlingen ser OK ut? Tänkte göra två batcher med olika mängd bitterhumle för att lära mig något.
En fråga till, varför en hel paket jäst? Det är bara en halv sats öl ju (10 liter)...
Vad jag läst är det svårt (dyrt) att få för mycket jäst. Särskilt till lager.
Du kommer få mindre stressad jäst, mindre estrar och ett renare öl. Så ju mer jäst du tillsätter desto mindre "jäst" kommer det smaka. Tillsätt den på ett bra vis så jästen är i gott skick.
Tack så mycket för svar!
Lagra sedan gärna ölet ett par veckor vid låg temperatur från ca -1C upp till +2-3C
Lagra sedan gärna ölet ett par veckor vid låg temperatur från ca -1C upp till +2-3C
Tack för tips, får se om det blir möjligt.
Thomas Fransson skrev:Lagra sedan gärna ölet ett par veckor vid låg temperatur från ca -1C upp till +2-3C
Tack för tips, får se om det blir möjligt.
pttf!
Finns billiga kylskåp på Blocket!! Svårast är väl att övertala sambon att man verkligen behöver ett ![]()
Sant, platsen är dock ett litet problem hos oss.
Bryggde igår men mitt SG blev tokhögt (andra gången i rad)??? Visar 70!!
Recept enligt bild.
Syrarast i 40 min
Försockring 75 min ca 66 grader
Sen höjde jag till ca 78 och tog ur malten
Sköljde den med 2 liter och lät den droppa ut medan jag höjde tempen för kokning.
Kokning 75 min.
Var väldigt noga med tempen, använde 2 stycken varav den ena är kalibrerad.
Kylning med min motströmskylare.
I botten på kokaren så det ut som algblommning, maler vi malten för fint? Vi maler så att det ser ut som färdigmalt.
Algblomningen är normal, det är proteiner som fälls ut i samband med uppkok och kylning. Och humlerester.
Om du får för högt SG efter mäskning kan det bero på två saker, din mäskningseffektivitet är högre än du räknat med eller du har mätt fel. Är det mätfel så märker man ju det senare, är det effektiviteten så är det bara att gratulera. Kör du BIAB är det inte ovanligt med hög effektivitet och det beror oftast på att man kan krossa malten finare. Vörten blir väldigt grumlig av det, men efter koket och whirlpool så brukar den bli klar.
Om du får för högt SG efter mäskning kan det bero på två saker, din mäskningseffektivitet är högre än du räknat med eller du har mätt fel. Är det mätfel så märker man ju det senare, är det effektiviteten så är det bara att gratulera. Kör du BIAB är det inte ovanligt med hög effektivitet och det beror oftast på att man kan krossa malten finare. Vörten blir väldigt grumlig av det, men efter koket och whirlpool så brukar den bli klar.
Hmm, men det är inte lite det skiljer.. estimerat SG är ca 50 och jag fick 70!
"Algblomningen är normal, det är proteiner som fälls ut i samband med uppkok och kylning. Och humlerester."
Vad bra.
Sitter och tittar efter fel i beersmith men har inte hittat något som påverkar SG tyvärr.
Ska gå igenom diverse felkällor för att se om jag hittar något.
Jag tror jag har knäckt problemet ![]()
Det Beersmith kallar "batch size" trodde jag var mängden som var i kokaren
efter avslutat kok, jag antar att det ska vara mängden färdigt öl?
Då stämmer det nämligen väldigt bra!!
Följdfråga; kan jag koka upp 2,5l vatten, låta det svalna och fylla i
jäshinken? Jag har inte hällt i jästen än.
Nästan. Batch size är den mängd du häller ner i jäshinken innan jäsning efter det att alla utfällda proteiner och humleskräp avlägsnats. Det försvinner ändå en liten mängd vätska under jäsningen. "Änglarnas andel". Det går bra att späda som du säger.
Nästan. Batch size är den mängd du häller ner i jäshinken innan jäsning efter det att alla utfällda proteiner och humleskräp avlägsnats. Det försvinner ändå en liten mängd vätska under jäsningen. "Änglarnas andel". Det går bra att späda som du säger.
Tack, känns som att jag har ganska bra koll på Beersmith nu, ett väldigt bra program om än lite klurigt att lära sig. För de som känner sig osäkra rekommenderar jag instruktionsvideosen som finns!
Vad bra att det går att späda ut för det gjorde jag igår :-)
Fråga: kan man spä ut en färdigjäst öl? Den är inte kolsyrad än.
Många säger att det går bra att späda ut färdigjäst öl, men när jag gjort det har skumstabiliteten ödelagts och ölet smakat vattnigt. Förmodligen måste man ta hänsyn till att man vill späda ut ölen senare genom att mäska på ett sätt som ger mycket dextriner. Den största nackdelen är nog ändå att man blandar i mer syre i ölet.
Många säger att det går bra att späda ut färdigjäst öl, men när jag gjort det har skumstabiliteten ödelagts och ölet smakat vattnigt. Förmodligen måste man ta hänsyn till att man vill späda ut ölen senare genom att mäska på ett sätt som ger mycket dextriner. Den största nackdelen är nog ändå att man blandar i mer syre i ölet.
Nå väl då får det bli en ale på 7,5% Blir väldigt välhumlad också. Den heter Sunburn, det kanske kommer att passa.
Bryggde igår men mitt SG blev tokhögt (andra gången i rad)??? Visar 70!!
Kolla så inte hydrometern visar fel. Happened to me.
sladdbarn skrev:Bryggde igår men mitt SG blev tokhögt (andra gången i rad)??? Visar 70!!
Kolla så inte hydrometern visar fel. Happened to me.
Nä den är OK, längre upp skrev jag att jag missuppfattat "batch size". Det var roten till felet :-)
Hydrometern visar bara rätt vid sin kalibrerade temperatur. Vanligtvis är det 20 grader. Mäter man på några grader varmare eller kallare vört blir det stora fel.
Fast högre blir det ju inte utan att man har vörten kallare än temperaturen den är kalibrerad till och det är väl sällan problemet antar jag. Jag brukar höfta med temperaturkorrigeringsskala; Om man är lite hetsig kan man kyla ned vörtprovet till drygt 50 grader och höfta påslaget med 10 Öeschle, dvs om man mäter upp 30 så är SG 40. Ibland vill man ju ha en fingervisning lite snabbt.
Fast stora fel vet jag inte om det blir - 1-2 ÖG på tio grader celcius kan man väl räkna med ungefär.
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Öltyper, recept och bryggloggar → Min första Lager, ser det OK ut?