Beer king stigarrör

Jag lyckades dra sönder stigarröret när jag skulle skruva på det på tappkranen. Ingen vidare kvalitet på plasten verkar det. Vet ni om separata stigarrör går att få tag på?

Andreas

Sv: Beer king stigarrör

Har tyärr inget svar, men jag skulle ta tillfället i akt att försöka bygga om det med  restriktorslang eller dyligt.

Kan du utveckla? Vad är en restriktorslang? Är novis på detta...

Mina egna erfarenheter är att beerking ger för mycket skum. Ofta pga att jag har för hög kolsyrenivå.
Stigarröret med kranen ger ölet frittflöde ut och försöker man begränsa flödet med kranen får man ännu mer skum.

Restriktorslang även kallad sytråd http://shop.humle.se/utrustning/slang-o … -per-meter
Används för att bromsa ölet.
Därmed inte sagt att man ska peta ner två meter i sin 5L keg men man borde kunna använda principen på liknande sätt.
Finns en tråd här http://www.humle.se/punbb/viewtopic.php?id=5171 Inga byggtips, men lite mer info.

Eller egentligen varför inte peta ner tråden, man kan ju testa?
Säg att du hittar någon sorts nippel som passar gängan där det trasiga stigarröret satt.
Då kan man ta bort den och rengöra/byta slang när den blir sunkig.
Om man ska använda längre sytråd än orginala stigarröret borde man nog ha en tyngd i ändan(ett par rostfria M4 kanske skulle passa) som för ner den till botten av fatet.
I bästa fall får du en bättre servering än innan. I värsta fall får du dricka 5L avslagen öl direkt smile

5 Senast ändrad av Dompan (2012-12-25 16:29:58)

Lunds Teknik DK eller vad dom nu heter tror jag har lösa stigrör till oartyfat. Dom har även tappkranar med sytråd mellan fatanslutningen och tappkran.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Tack för svaren!

Håller med om att Beerking inte funkar nåt vidare att tappa upp med, ölen kommer ju ut som en hård stråle. Idén med sytråd låter intressant. Tror dock det kan bli svårt att ha den istället för stigarrör, en poäng med stigarröret är ju att det håller tätt mot gummiproppen så att inget tryck förloras när man applicerar mackapären. Om man kyler den tryckjästa ölen till 0 grader innan kanske... Vet inte heller var man hittar en passande nippel.

Men man kanske kan ha sytråden externt istället? Eller funkar den inte som broms om den sitter efter "kranen"?

På Lunds teknik verkar ju finnas en del användbara grejer. Hittar tyvärr inget stigarrör (eller så är min danska för dårlig...)

Är det här deras motsvarighet till Beerking (sorry, men det finns ingen bild och min danska som sagt....):
http://shop.lundteknik.dk/product_info. … s_id=14374

Jag har oxå lyckats dra sönder mitt stigrör och kan bara hålla med om att det känns som en klen komponent i en annars rätt bra kran (Beer King 2000).
Hos Lunds Teknik i Danmark så hittar jag heller inga stigrör som reservdel. Så ett förslag är att Humlegården tar in stigrör som reservdel så man kan ha några hemma - för det känns inte aktuellt att köpa en ny kran för 320:- för att kunna använda sina fat.

/Tomas Nielsen

På flaska och partyfat: Belgisk Blond, Belgisk mörk stark ale, Northern English Brown Ale, Witbier...

Jag har bollat frågan vidare till tillverkaren. Det borde inte vara omöjligt att få köpa reservdelar av dem också...

Tillsvidare kan vi skicka stigrör från vårt eget lager.
Kontakta oss på info@humle.se så löser vi det.