För mycket bottensats

För en månad sedan bryggde jag en pale ale men hyfsat stark humleton, När den hade jäst klart (ca2veckor) var det ca 5L bottensats på ett 10liters kok.
Jag blev sur och lät den stå lite till och hoppas på att det skulle bli mer kompakt. Men inget hände.

Tappa upp de kvarstående 5literna på flaska och lät de jäsa i tre dagar inomhus innan jag ställde ut dem i boden.

Kollade till ölet efter 5dagar ute och det var ca hälften av flaskan en bottensats. Inte jätte tjock men ganska kompakt.

Varför? Samma grund recept som innan (2kg paleale malt 100g caramel och 200g crystal) 

Det jag vet jag gjort skillnad är att jag använt Nottingham British Ale jäst istället för us05 som jag brukar.
Och jag använde Protafloc för först gången

Är det någon av dessa som har strulat till det för mig eller något annat ?

Sv: För mycket bottensats

Hur mycket jäst har du använt? Vilken temperatur har du jäst i? När tillsatte du protafloc och hur mycket? Fick du med mycket "bös" från koket ned i jäshinken?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Jag använde ett halvt paket som jag blandade upp med 0,5liter sötvört på morgonen av bryggdagen.
Prortafloc, 1/2 tesked de sista 15min i koket
Den jäste i 18c 

Och det var lite mer bös än vanligt men inte så mycket mer.

4 Senast ändrad av Dompan (2012-12-24 11:02:06)

När du tappar den kylda vörtten ned i jäshinken, använder du någon sil tex. saftsil eller låter böset sjunka till botten i kastrullen och använder en hävert när du för över vörten till hinken? Man vill ha en så "ren" vört som möjligt i jäshinken.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Brittisk jäst flockulerar ju mer än amerikansk, men 5 liter låter väldigt mycket!

http://www.beernakedblog.com - Recensioner, bryggerfarenheter, recept, brygglogg etc.

Hur kommer det sig du inte använder hela paketet jäst?

7 Senast ändrad av Ale Bundy (2012-12-24 13:39:43)

Jag använder 1/2 krm protafloc till 20-25L, ganska stor skillnad där!

8 Senast ändrad av vemsom (2012-12-24 12:17:36)

Protaflocen borde väll bara påverka proteinflockningen och inte jästen. Men 20 ggr för mycket kanske gör något med resultatet?

Silade genom en bärsil, tyckte den släpet i genom för mycket skit. Nu sist jag bryggde blev det jätte bra. Silade genom en dubbel vikt silduk (finare masker och inga sömmar) 

Kan varit att jag kört för mycket protafloc och dålig med silen.

Fick ett par flaskor öl som hade en slags toppig formation i flaskan. Formationen såg ljus ut och nådde upp till halsen på flaskan.
Den var relativt stabil. Om man rörde på flaskan återtog sedimentet snart sin form igen.

Detta var ett par glutenfria öl som var en del i ngt projekt.
I vanlig öl ska du inte behöva ha sådant sediment och inte heller behöva utsätta vörten/ölet för turer genom sildukar och grejer.
En knivudd protaflock till 20L och du ska vara på det torra om du inte använder 90% råg eller havre dvs.

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

På min burk med protafloc står det klart och tydligt "1level teaspoon per 25 litres wort"
Gjorde en sats apa i går, på 15L. tog 2krydmått protafloc och us05 som jäst.

Det ser bra ut nu ca 2L i botten och det ser fast ut.

Men kommer nog inte använda det mer så om någon är intresserad av en burk så kan ni få den! Mot lite utbyte av ideer och konstruktiv kritik av öl jag gjort!

reggaefisken skrev:

På min burk med protafloc står det klart och tydligt "1level teaspoon per 25 litres wort"

Det låter som doseringen av Irish Moss.
Om det nu verkligen är protafloc du har  wink så kan du nog fortsätta använda den, men som tidigare sagt 1/2krm per 20L.

Jag är dock dyslektiker, men jag kan läsa lite wink

http://www.goodlifehomebrew.com/images/ … oc_600.jpg
Exakt en sån burk jag har.
Känns som de skrivit fel på gallon och liter. (1ml på 40L, 200L till en tesked, 25gallon är ca 100L)

Det är inte konstigt att man blir förvirrad sad