Syrarast
En kort fråga.Vad är syrarast bra för och i vilka öltyper ska den användas??
Du är inte inloggad. För att använda forumet fullt ut bör du logga in eller registrera ett användarkonto.
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Syrarast
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
En kort fråga.Vad är syrarast bra för och i vilka öltyper ska den användas??
Syrarast sänkar PH i vattnet. Jag skulle dock bara använda det vid ljusa öltyper. Mörk malt sänkar PH också mycket effektivt. Du kan även tillsätta mjölksyra (1 ml pr 10 liter max) då behövar du inte syrarast. Jag brukar göra så.
Mange tak min danske ven:-)
Om man med syrarast avser det lägre temperaturområdena < 45C så kanske det kan vara värt att notera att det händer fler saker än att pH sjunker även om det med namnet "syrarast" är det man menar. Detta är normalt phytase enzymer. Men vissa effekt av mjölksyrabakterier kanske också finns om man låter det stå länge.
Andra effekter är glucanase enzym, som bryter ned beta glucaner i malten. Som gör lakning och förklistring effektivare.
Sen finns viss effekt av vissa proteaser/peptidaser också om man har långa raster.
Sen finns ytterligare en effekt vid lägre temperaturer där ett anna enzyme frigörs coumaric och ferulic syror från malten. Dessa ska finnas i både pilsner och vetemalt. En del av detta kan sedan under vörtkok, men främst under jäsning omvandlas till 4VG (beskrivs som nejlike-fenol) och 4VP (beskrivs ibland som medicin/vanilj-fenol).
I vissa öl kan man nog inte utsluta att en sk "syrarast" kan påverka fenolerna.
Jag tror alltså personligen att en lågtemp rast kan påverka på flera sätt.
/Fredrik
Veckans trådlyft men jag tyckte att det var onödigt att starta en ny tråd.
Där jag bor i Varberg har vi mjukt vatten, Varberg/centralorten pH 8,3 ºdH 4,0.
När jag brygger ljusa öl kan det vara en fördel för mig att använda mig av en syrarast?
Inget svar på din fråga, men det enklaste kanske bara är att mäta ditt pH i mäsken för att se om du behöver justera något. Humlegården har ju billiga pH strips.
Jag tror dock det är bättre att tillsätta mjölksyra eller syramalt än att krångla med tempraster.
Inget svar på din fråga, men det enklaste kanske bara är att mäta ditt pH i mäsken för att se om du behöver justera något. Humlegården har ju billiga pH strips.
Jag tror dock det är bättre att tillsätta mjölksyra eller syramalt än att krångla med tempraster.
När ska jag i så fall mäta, i slutet av försockringsrasten?
Efter 10-15 minuter när ph stabiliserat sig.
Efter 10-15 minuter när ph stabiliserat sig.
I syrarasten? Nåväl, jag beställde 80 ph-stickor på ebay för 22kr igår :-)
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera ett konto för att svara
Humlebladet → Bryggmetoder och råvaror → Syrarast