Sv: Lättdrucken öl till svensexa? :)

Hur blev ölen jämfört med Bedarö Bitter ?

Väldigt nyfiken smile

brandemannen skrev:

Jag har hittat rätt bra med fenoler alla de gånger jag smakat den, det finns en tråd ang. det där flera har samma upplevelse men dock under en kanske begränsad tid (talande för dålig batch). bryggarna vidtalades också ang. detta men det blev aldrig utrett om de uppfattade att någon batch jäst fel. Enligt dem  har de en alejäst i grunden som enl deras utsago ska vara "deras egen". Om det är en muterad engelsman eller inte kan man bara spekulera i.

Pratade igen med Nynäshamnsbryggarna på Örebro Öl och Whisky. Då sa killen som stog i deras monter att jästen ursprungligen är whitbreadjästen, men att de numera bankar den själva och odlar upp en cell i taget, eftersom den hade blivit svår att få tag på.

Om det stämmer eller inte men kanske värt ett försök...

xplo skrev:

Hur blev ölen jämfört med Bedarö Bitter ?

Väldigt nyfiken smile

Dom smakar ganska olika skulle jag vilja säga. Visst känner man igen humlekaraktär och grundsmak till viss del med det skiljer en hel del ändå. Lite mer bett i beskan i originalet och maltsötman har en annan karaktär, så jag har nog inte hittat rätt med proportionerna. Om det stämmer att Nynäs använder Whitbread så kan det förklara en del också. Det är stor skillnad på whitbread och California Ale..

Jag bryggde en dubbel-ipa med whitbread inför SM i våras. Den blev väldigt tung, fenolisk och nästan rökig.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!