värmeelemnt från brouwland

Hej

Sitter och kollar efter värmeelement till ett nytt mäskkärl på 50 liter.
Det ska var säkert och det ska gå att kontrollera med universaltermostaten. Det ska också gå att montera svetsfritt.

Har hittat detta:
http://www.brouwland.com/shop/product.a … &dt=24

Någon som har erfarenheter? Bra eller dåligt?

Om någon vet någon annan prodult som kan passa så tar jag gärna tips.

/Stefan

Sv: värmeelemnt från brouwland

Och just ja. Hur är det där elementet att montera i en rostfri gryta. Blir det tätt?

Svante har ju doppvärmaren på 3,2 kW, med den behöver du inte ens göra hål i kokkärlet.

Salle

Jag har det där elementet från brouland monterat i en jästunna för att värma vatten. Fungerar ok men den är i alla fall inte i rostfritt. Muttern är i plast och det känns inte som gängorna överlever allt för länge. Jag har dock haft mitt i ca 1 år utan problem.

/Calle W

Det elementet har avhandlats här http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=6&t=7212
I koksammanhang. Vi som har det verkar nöjda, men som tidigare påpekats är det lite plastigt.
Det skulle säkert fixa 50L för mäsknings temperaturer, men inte koka +35L.

Jag drog åt muttern, kokade vatten så att packningen mjukande och drog då åt lite till och litar nu på att det är/förblir tätt tills plastmuttern går sönder av någon anleding.

/Fredrik

Värma vatten och koka gör jag i ett annat kärl så det behöver bara hålla tempen uppe och ha krut nog att höja mäsktempen från mäsktemp till laktemp på en rimlig tid.

Jag har sett doppvärmaren. Min tanke är att ha elementet sitta under falskbotten och det blir lite lurigt med doppvärmaren. Annars vore det en bra lösning för jag vill att allt ska vara så enkelt att diska som möjligt. Alla eldelar monterade i kärlet försvårar ju det.

Och jag lägger hellre några hundringar extra och får något bra, så tips emotses som sagt...

Tack för länken till shbf-tråden smile

Hmm... satt å grunna lite över den där doppvärmaren som salle nämnde.

Jag skulle ju kunna köra på hermspincipen och ha doppvärmaren i hlt.

Då tänker jag att jag skulle värma vatten initialt i min kokare. Pumpa över hetvattnet till mäskkärl och HLT.
Totalvolymen i mäskkärlet lär väl vara runt 20-40 liter. HLT:n upp till 80liter.

Fråga 1:  Är doppvärmaren kraftig nog att värma så stora volymer från mäsktemp till laktemp på rimlig tid... HLT.n kommer jag nog isolera någotsånär men helst inte mäskkärlet...

Fråga 2: Kan man få rimlig styrsel på det med universaltermostaten?

9 Senast ändrad av svensson.lu (2012-12-20 13:09:01)

Jag har 2*1800w i min hlt. Den fyller jag med 50l 50gradigt vatten från kranen och jag har sedan ytterligare 25l i mäskgrytan. Detta värmer jag upp till 64C alltså totalt 75l från 50 till 64C (hermes system).
Jag bryggde utomhus för någon helg sedan i -8C och temperaturen steg väl med ungefär 1 grad var tredje till var femte minut skulle jag uppskatta. Det går snabbare i rumstemp kan jag väl tillägga.
Sen får du dra dina egna slutsatser om det räcker, men du kan ju alltid stödvärma din hlt med en induktionsplatta på 500w effektläge om du har möjlighet till det.

Utan att ha tittat efter så skulle jag gissa att universaltermostaten är specad till 10A och inte 16.
Det du riskerar är att reläet svetsar och då får du fullt ös hela tiden så att säga. Hur mycket den sen varierar vet jag inget om.

Använder du alltså varmvatten ur kranen som mäsk & lakvatten?

11 Senast ändrad av svensson.lu (2012-12-20 15:36:42)

Ja det är inte värre än att brygga i en sån här...

http://www.manufacturer.com/upload/product/6567360/500L+2+vessels+red+copper+mash-lauter+systemfor+hotel%2Cbrewpub_0_desc.jpg

Det går snabbt och fjärrvärmen är billig.
Jästen tuggar snabbt i sig det extra koppartillskottet.

Det har jag aldrig tänkt på.. Jag skulle vilja hävda att du i och med detta just förkortade mina bryggdagar med en halvtimme!

(Och: då kan jag ju börja tala om mitt vedeldade ölbryggeri!)

Ur termostatens manual:

"The maximum installed power (230V~/50Hz, max. 16A, 3680VA) must not be exceeded."

Det borde väl hålla för doppvärmaren?