Brett C utan pellicle

Hej!

Gör ett försök till historisk IPA, enorma mängder humle, engelsk primärjäst, bara pale ale malt. När den tickat ner från 1063 till 1016 på en vecka förde jag över till damejeane och tillsatte ett rör med brett c och medium toast ekkuber. Nu har den stått i 14 dagar och jag hade förväntat mig en pellicle men det ända som har hänt är att det stigit några bubblor från botten. Jag gjorde ingen förkultur på bretten eftersom jag tänkte att det historsikt sett måste ha varit brett i ganska dålig form bara i träfaten som alen lagrades i och den ska ju stå iaf 6 månader innan jag gör något mer men jag hade kanske förväntat mig lite mer aktivitet. Nu har jag plastfilm istället för jäsrör för att få lite genomsläpplighet av syre men det kanske inte är nog alls?
Någon van brettjäsare som har förslag eller input?
Mvh
Love

2 Senast ändrad av minke (2012-12-15 11:46:22)

Sv: Brett C utan pellicle

Jag har inte jäst med brett så många gånger så jag har inte någon stor erfarenhet på ämnet. I de öl jag har gjort har det nog tagit upp till en månad innan jag sett de första tecknen på att en pellicle har börjat bildas.

Det brukar börja med små seglivade bubblor och vita prickar på ytan som sedan växer i storlek för att till slut bilda en vit bubblig hinna av gegg.

Varför vill du ha in syre i ölen? Pelliclen är inte viktig för brettens jäsning utan ska, som jag har förstått det, mest ses som en reaktion som skyddar jäsningen från allt för mycket syre.

Grantorp Nanobryggeri - http://grantorp.blogspot.se samt http://www.facebook.com/grantorpnanobryggeri

Tack tack.
Jag hade fått för mig att brettkaraktären accentueras om den får hjälp av syre. Samtidigt ska brett c vara en rätt diskret stam så jag tänkte att karaktären kanske blir lite för klen i helt anaeroba förhållanden.

Syret gör bara att du får extra produktion av ättiksyra vilket ofta inte är önskvärt. Med tiden lär du få mer och mer brettkaraktär så det är inget att oroa sig för. Jag skulle nöja mig med hätta och jäsrör alla gånger. Clausenii ger en mycket fruktig karaktär som sedan drar mer åt läder, torkad frukt, hö och stall ju längre tiden går så den borde passa fint i en IPA.