new castle extract clone?

halloj igen:-)

nu har jag bryggt en god ipa och en helt okej weisbier. skulle vilja göra en new castle clone på extract någon som har något tips?

jag hittade detta men fatta inte hur jag ska gå till väga.

•3.3 lbs Golden Light Liquid Malt Extract
• 2.45 lbs Golden Light Dry Malt Extract
• 2 oz 60°L Crystal Malt, 2 oz Chocolate Malt, 1 oz Black Malt
• 1 grain sock 4/5 oz. Target Hops (60 Mins)
• 1/2 oz. East Kent Goldings Hops (15 Mins)
• 1 tsp. Irish Moss
• Wyeast 1098 British Ale Yeast or Wyeast 1028 London Ale yeast

de står att jag ska köpa crystal malt, chocolate malt och black malt. vad ska jag göra med dom? ska man göra en mini vört med dom först då eller hur tänker dom?

har aldrig gjort en vört eller vad de kallas så är inte helt säker på hur de funkar.

tacksam för alla svar eller recept:-)

Sv: new castle extract clone?

Läs detta: http://www.humle.se/library/extraktbryggning.html

Du ska delmäska med crystal malt, chocolate malt och black malt. Hur man gör detta framgår också om du kollar länken ovan.

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

okej de va som jag tänkte då:-) men hur mycket vatten ska jag koka vörten i när jag delmäskar? spelar de ingen roll eller finns de nån bättre marginal när man tänker koka typ 23l.

va tror ni om receptet låter de bra i övrigt?

de stog även 5Oz socker till prime är de sockersattsen jag har i när jag sätter på flaska? kallas de primening?

förresten vad är irish moss?

finns de här på humlegården? sen angående jästen, läste ett annat recept där dom använde safale s-004 heter den va? är de nån skillnad, va tros bli bäst?

såg nu att irish moss fanns:-)

Hej!

Rekommenderar ölbryggningsfliken på forumet, där står de mesta man behöver veta. Både jäsning, tappning och primining kan du läsa om:

http://www.humle.se/bryggning.html

Dompan

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!