Termisk decificering i HLT

Är det någon som har lite koll på vilka tider och temperaturer som behövs för att desinficera bryggutrustning?
Tanken är att recirulera vattnet i HLTn genom slangar och plattvärmeväxlare för att på så sätt desificera utrustningen.
I mitt fall blir det en temperaturramp från 50 till 66C, hålla temperaturen i ca 70 minuter, ramp upp till 75 och hålla den under 5-10 minuter pluss laktiden. Är det tillräckligt för bryggändamål?

Sv: Termisk decificering i HLT

Enligt den här artikeln kommer jag upp i ett A0 på ca 1000, men vad den innbär är jag nog inte fullt på det klara med.
http://www.wfhss.com/html/educ/articles … 009_en.pdf

3 Senast ändrad av Thomas Fransson (2012-12-14 15:30:38)

Tror Palmer har en tabell i HTB med tider och temp att utgå från.
Ur minnet vill jag ha det till att 70C kräver längre tid.

Använder/cirkulerar själv med 95C under 15-20 min med gott resultat.

Kan du inte koppla över och köra dec under kok med risk för att klogga pvv iofs...
Eller slå lite surt i HLT för att säkra upp. Bättre over kill än no kill

www.bryggradio.com
www.facebook.com/bryggradio

Ni ligger nog på en rejäl "over-kill" båda två, men marginal är aldrig fel wink se sannolikhetskalkylen nedan... ( och Tage Danielssons monolog om sannolikhet  http://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI )

För bryggeriändamål = vört som direkt skall till jäsning, och inte sparas eller användas för odling, så kan följande riktvärden användas:

D-värde = Slår ut 10% vid den indikerade temperaturen på 1 minut.
Z-värde = temperaturökning för 10x ökning av utslagning

för att minska från ett givet antal mikrober till 1 mikrob.
t=log(antal mikrober)*D/10^((aktuelltemp-Dvärdetemp)/Z)
... och vill man vara säker så anger man 10x den kontaminering man tror så blir det sannolikt 1/10 dels mikrob kvar...

Sporformande vildjäst:
D60 = 23 min
Z = 4,1 K
Värmetåliga mjölksyrabakterier:
D65,5 = 1 min
Z = 5,6 K

Exempel:
1 miljon (10^6) vildjästsporer (rätt grisigt):
70 grader
t= log(10^7)*23min/10^((70-60)/4,1) = 0,59 min = 35 sek
75 grader
t= log(10^7)*23min/10^((75-60)/4,1) = 0,035 min = 2 sek

1 miljon termofila lactobacillus:
70 grader
t= log(10^7)*1min/10^((70-65,5)/5,6) = 1,1 min
75 grader
t= log(10^7)*1min/10^((75-65,5)/5,6) = 0,14 min = 9 sek

... och skulle man vara så grisig att man har en miljard bakterier istället, så är det bara att multiplicera med 3 d.v.s  3*1,1 min eller 3*9 sek....

För mer hårdhudade bakterier, sporer (och virus) som inte är aktuella i jäsande vört/öl (d.v.s inte trivs anaerobt vid lägre pH och närvaro av alkohol), blir det dock helt andra tider som gäller. Därav AO-värdena som diskuterades ovan (för medicinska applikationer). Här kan D-värden (och temperaturer) samt Z-värden vara extremt höga (inte ens kokning är säkert). Att Palmer också diskuterar relativt höga värden är för att han avser framställning av vört för jästodling i lab-skala (= start från få celler = chans för bakterier + mögel med höga D+Z att slå rot som inte står ut i aktivt jäsande vört/öl).

Källor: Versuchs- und Lehranstalt für Brauerei in Berlin, "The Yeast in the Brewery", Annemüller G, Manger H-J, Lietz P, 2011, ISBN 978-3-921690-67-3

/CalleT

Ja då kan jag lätt lägga min växlare i HLT slingan.
Förra bryggningen så testade jag att recirkulera ca 10 min under kok innan jag tillsatt någon humle.
Dock så blev det rätt kladdigt när jag skulle lossa pumpen och koppla in min hopback. Nu har jag iof beställt 3-vägs ventiler så att jag ska kunna koppla om allt genom att ställa om två ventiler på pumparna, men det är alltid lättare att ha rent vatten i slangarna om man behöver lossa något.