100 % rökmalt. Synpunkter?

Jag bryggde en öl för ett litet tag sedan som jag tänkt mig skulle bli en rököl. Då hade jag ca 10 % rökmalt i men röksmaken uteblev. Istället fick jag en riktigt äcklig öl av någon anledning jag ännu inte listat ut. Jag gav den 1 månad på flaska innan jag dömde ut den, men nu är allt uthällt.

Jag hade tänkt ge mig på det här med rököl en gång till och det verkar som att rökmalten jag har hemma, har väldigt lite röksmak. Därför hade jag tänkt testa att brygga med 100 % rökmalt och German ale jäst.

Finns det några nackdelar med att bara använda rökmalt. Jag tänker på ph, och förjäsbara sockerarter osv.

Någon som har reckomendationer på humlesorter och humlegivor till en rököl? Kanske kan ha några procent svartmalt också för att få en trevlig färg.

Sv: 100 % rökmalt. Synpunkter?

Jag bryggde i mitt och andras tycke en mycket god rököl på 100% Weyermann rökmalt.
Det blev en nästan exakt kopia av Spezial lager.
Vill man ha en vad tyskarna kallar Märzen (typ Schlenkerla eller Spezial Märzen) kan man dutta i någon procent svartmalt och eller chokladmalt.
Vad jag gillar med Spezial Lager är att den är mycket friskare och lättare än Märzen-varianterna.

Här är receptet

26 liter. OG 1050, FG 1014 IBU 26
Malt
5,0 kg Rökmalt, Weyermann   

Humle
40 g Spalter Select 4,4 % pellets 60 minuter   
25 g Spalter Select 4,4 % pellets 20 minuter
En tablett 5 gram humlearom 0 minuter

Vattenbehandling
1 ml mjölksyra /12,5 liter mäskvatten
1 ml mjölksyra  20 liter lakvatten
1 krm Protafloc 20 minuter

Jäst
WYEAST 2206 Bavarian Lager, 1 liter förkultur

Instruktioner
Inmäskning med 10 liter vatten 40 ºC i 20 minuter
Tillsatte 2,5 liter kokande vatten och värmde till 50 ºC i 30 minuter
Värmde till 62°C i  60 minuter
Påbörjade dekoktion , 1/3 av mäsken 72°C i 20 minuter   
Kokade sedan det i 20 minuter. Återförde. Värmde hela till 72. i ytterligare 20 minuter
Utmäskning till 78 i 20 minuter
Lakade ur 26 liter.
Reducerad till 20 liter OG 1065  86,7 % utbyte Justerad till 1050 26 liter

Eller min Rökbock:

3300 Gram Rökmalt
200 Gram Havremalt
150 Gram Caramunich
100 Gram Vetemalt
50 Gram Pale Chocolate Malt

15 Gram Magnum
10 Gram Spalter Select
10 Gram Hellertauer Tradition

20 Minuter: 50 Grader
70 Minuter: 68 Grader
1/3 mäsk kokas 20 minuter och återföres till mäsken
1/3 mer kokas 20 minuter och återföres
15 Minuter: 75 Grader

Caramunich och Pale Chocolate tillsatta jag under lakningen - de var inte mäskat.

15 Gram Magnum: 60 Minuter
10 Gram Spalter Select: 15 Minuter
10 Gram Hellertauer Tradition: 5 Minuter

Vörten kokte jag i 3 timmar samt att jag vid två tillfälle gjorde Kenneths trick: Att ta en liter vört från lakningen, och koka ned det till ren sirap, och tillsätta under koket. Måste dock säga att kastrullen måste du göra ren på direkten annars sättar sirapen sig fast. Jästen jag använde var California Lager, men German Ale skulle gå likabra eftersom den skulle vara mycket ren sin profil?????????????? Men jeg tror snart att det är dags för mig att testa något liknande Kenneths recept. Skulle gärna testa en röklager n-n dag:-)

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

4 Senast ändrad av Kenneth (2006-04-16 11:42:19)

Vilken volym och vad fick du för OG och FG, och vilken beska siktade du på?

OG 1073, hade hoppats på FG 1015 men fick 1011, 10 liter och IBU 53 om man ska lita på brygladen.dk tabell med mäng humle gånga alfasyra gångat isomeringsgrad (som de sägar är 24, 12 & 9 för 1 timme, 15 minuter och 0-5 minuter) dividerat med volum.

Oh Flower of Scotland, when will we see your like again, that fought and died for, your wee bit hill and glen, and stood against him (England), Proud Edwards army, and sent him homewards tae think again.

ALBA GU BRATH

Tack för svaren!

Återstår då att se om jag provar någon av era recept men det lutar åt att jag experimenterar lite. Hur som helst så fick jag bra med inspiration så att det kliar i ölbryggarhänderna smile

akta dig - du kan bli lika beroende av bryggning som jag;-)

ALBA GU BRATH

Bryggdjävulen har redan bitit mig wink