76 Senast ändrad av Antihero (2012-10-01 08:46:54)

Sv: Weissbiertråden

Jo jag syftade på att jäsa ut en gång och sedan jäsa en gång till.. jag gjorde det med en blonde trippel med gott resultat.. Menar du med efterboost med det jag just nämnde? Om det skulle vara en efterboost, varför inte isåfall?

Brygger på förtroenden.

Sv: Weissbiertråden

bjolu340 skrev:

Mycket trevlig jäst - bli inte rädd när det börjar lukta ruttet ägg från jästunnan efter en vecka eller så. Flaskade en hefe med denna jästen igår. Synd att du inte bor lite närmare annars hade du kunnat få en rejäl dos slurry till din bock.

Vilka temperatursintervall kan man tänka sig? I lägenheten är det över 20 grader och jag läste någon recension av jästen du rekommenderade att 17-18 kan vara bra tempintervall?

Brygger på förtroenden.

78 Senast ändrad av megen (2012-11-05 09:02:00)

Sv: Weissbiertråden

Jag brygde mig en weissbier för nån vecka sen. Jag hade ingen lämpllig jäst hemma så jag köpte mig två flaskorhttp://www.humle.se/punbb/images/upload/hefe.bmp och oldlade upp jäst. Meeen nu när den har jäst klart finns det inte någon banan eller nejlikasmak alls. Blev misstänksam tidigare då jag inte kände nån bananlukt under jäsningen heller. Körde även en beta-glucanrast under mäskningen. Så jag vetefan vad som hände riktigt. Min enda gissning måste vara att jästen i flaskorna måste ha varit i så dåligt skick så nån annan jäst (husjäst haha) fått övertag under jästuppodlingen, men det känns ju jäkligt skumt det med. Vad vet jag, jag kanske den ölen inte alls passar sig för att odla jäst från?

Men hursomhelst så vill jag ha ölet lite mer lik en klassisk weissbier. Gå det att krydda till det på något sätt med nejlika kanske? Även att kanske prima med riktiga skumbananer LOL smile

Sv: Weissbiertråden

Förklaringen är väl att de flesta bayerska veteöl flaskkonditioneras med lagerjäst för att få en renare smak.
Schneider som är en riktig fenolbomb sägs vara ett undantag då de konditioneras med pigg jäst från en befintlig veteölsjäsning.

http://www.olprovningar.se/

80 Senast ändrad av megen (2012-11-05 17:16:32)

Sv: Weissbiertråden

rickgordon skrev:

Förklaringen är väl att de flesta bayerska veteöl flaskkonditioneras med lagerjäst för att få en renare smak.
Schneider som är en riktig fenolbomb sägs vara ett undantag då de konditioneras med pigg jäst från en befintlig veteölsjäsning.

Ok det lustiga var att jästen i övrigt betedde sig exekt som weissbierjäst. Mycket aktiv toppjäsning. Men smaken påminner faktiskt mer om varmjäst lageröl.

Jag får koka ihop lite hubbabubba, skumbanan och nejlika och blanda i. hahaha

Sv: Weissbiertråden

Intressant. Det kan inte vara att du jäste för kallt så, då att fenolproduktionen blev för liten?

Hurra för humle, hurra för malt, de äro lifvets krydda och salt!

Sv: Weissbiertråden

Nej, svårt att tro det. Jäste strax under 20 grader. Det borde åtminstone varit en tydlig smak av nejlika då jag körde en beta-glucanrast. Mitt uppdrag nu är försöka trixa till den så den blir ok.

Sv: Weissbiertråden

Hupp - jag trodde att nejlikesmaken kommer från att weissbierjästerna gör kryddnejlikesmak av ferulsyran? Det brukar jag krångla med iallafall..

Sv: Weissbiertråden

Jag får betydligt mycket mer banan-smak om flaskan är lite varmare.
Kylskåp=ingen banan, rumstemp=chicita ringer och gratulerar. Varför blir det såhär? Smaken är den samma i övrigt.

85 Senast ändrad av megen (2012-11-06 11:27:21)

Sv: Weissbiertråden

bjolu340 skrev:

Hupp - jag trodde att nejlikesmaken kommer från att weissbierjästerna gör kryddnejlikesmak av ferulsyran? Det brukar jag krångla med iallafall..

Ähh, inte fan vet jag heller! Fråga 10 bryggare och få 11 svar. Jag bara babblar sånt jag hört nånstans förut. Men egenligen har jag ingen koll alls. smile

Sv: Weissbiertråden

En fråga: hur stor smakskillnad blir det av att köra 50% pale istället för 50% pilsnermalt i en Weizen?

Enligt beersmith går färgen från 9.8 EBC till 10.3 vilket kan justeras tillbaka genom att ändra vätskevolymen ca 2l...
Anledningen till att jag frågar är att jag vill få ner koktiden på mina weizen från 90 till 60min samt inte behöva ha så många stora säckar basmalt...

Sv: Weissbiertråden

Det funkar bra med pale ale malt också.
Angående smakskillnaden är ju allt relativt till hur känslig smak pallette man har.
Personligen tycker jag inte att det är en stor smakskillnad, dvs jag tänker inte på det. Nu har jag inte testat någon sida vida sida.

Läs om mina hembryggaräventyr på http://martinj.net

Sv: Weissbiertråden

Tveklöst ok. Weiss är ju en rätt smakrik öl. Förresten - är det inte schneider som använder pale?

Sv: Weissbiertråden

peps skrev:

Startar på begäran en ny tråd om weissbier, hittade ingen gammal tråd jag kunde återuppväcka som handlade uteslutande om denna öltypen. Vi kan ju ha den här tråden och byta erfarenheter och idéer om just weissbier, ungefär som scaryeyes' pilsnertråd.

Hursomhelst, här är receptet som bryggdes idag:

25 liter, OG 1,054, 12 IBU, planerad FG 1,013

3 kg pilsnermalt (Weyermann)
3 kg vetemalt (Weyermann)

30 g Hersbrucker @ 3.0% 60 minuter

WYeast Weihenstephan 3068. 1,5 liter förkultur.

Inga konstigheter här, mäskade vid 67°C, enkelinfusion. Tänkte jäsa i källaren vid 18°C. Det var länge sedan jag bryggde en riktig weissbier, så det här har jag sett fram emot ett tag. Ligger lite högt i OG för öltypen, men det är helt medvetet och inspirerat av Jamils recept på weissbier.

Hej jag är ganska ny på ölbryggning men har länge velat brygga en weisbier. Är de mer avancerat än något annat? Jag har än så länge bara bryggt med extrakt och torr malt.

Skulle någon vilja skriva en liten beskrivning på hur ja ska gå tillväga när ja gör detta recept?  Typ mäskningen, tider för givaren, osv.

Fattar om ingen orkar men vore kul:-)

Sv: Weissbiertråden

Weissbier är bra att brygga då den snabbt är drickförrdig. smile
Det snackas mycket om dekoration mäskning men det behövs inte.
Jag brukar köra med ca 55% vetemalt 40  paleale och 5% munic eller ljus karamellmalt.

Det man ska tänka på är att vetemalt lätt sätter stopp i lakningen så se till att din lakning har bra flöde och
inte strular.

/Micke

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

Kallkraschar ni inte hefen alls? Jag brukar inte göra det men jag tycker jag har fått lite väl mycket jäst i flaskorna...

Sv: Weissbiertråden

Jag gör inga kallkrachar på hefe, ca 10 dar jäsning och priming och flaskning.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

t_m_jansson skrev:

Jag gör inga kallkrachar på hefe, ca 10 dar jäsning och priming och flaskning.

Så du lagrar den i kärlet i 10Dagar hur länge lagrar du den på flaska innan du tar dig en kall rackare?

Sv: Weissbiertråden

Mitt svar skulle vara 2 veckor kolsyrejäsning i 20 grader + 1 vecka lagring vid 7. Detta är öl som funkar färskt. Fast det är som att det mår bra av att stå i jordkällaren en vecka. Kanske kommer det in i rätt stämning?

Sv: Weissbiertråden

bjolu340 skrev:

Mitt svar skulle vara 2 veckor kolsyrejäsning i 20 grader + 1 vecka lagring vid 7. Detta är öl som funkar färskt. Fast det är som att det mår bra av att stå i jordkällaren en vecka. Kanske kommer det in i rätt stämning?

Känns bra ibland har jag kylt redan efter en veckas kolsyra jäsning och det funkar rätt bra.
Det är nog oftast på vårkanten när man varit utan weissen ett tag. smile

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

okey bra då vet ja:-)

sen undrar ja, man ska ju snurra flaskan för att få med bottensubstansen när de gäller weisbiren (när man ska dricka den). har ja rätt?

funderara då om de gäller samma sak med botten lagret när de jäst klart i kärlet. ska jag röra runt så att allt följer med eller skipper jag dom sista litrarna som man gör annars när jag sätter ölet på flaska?

Sv: Weissbiertråden

Var försiktig vid omtappning för att få med så lite bottensats som möjligt det finns tillräckligt med jäst fritt i ölet.
Dessutom kommer du att få tillväxt av mer jäst vid omtappningen.
Personligen brukar jag låta bottensats bli kvar i flaskan när jag håller upp, är den färsk är den tillräckligt grumlig ändå.

Favorit på systemet förut: Hardcore IPA, Numera är det Belgare som gäller.
Ingår som ena halvan i "Munkjävlarna".
Instagram: @munkjavlarna och @t_m_jansson
Facebook: http://www.facebook.com/munkjavlarna

Sv: Weissbiertråden

Flaskade min senaste weiss idag. Kolsyrar ordentligt. Den ska nääästan skumma över när man öppnar den!

Sv: Weissbiertråden

Jag har läst någonstans att man ska kolsyra veteöl rätt högt, uppemot dryga 4 volymer Co2. Frågan är ifall våra gröna 50cl returflaskor tål så mycket kolsyra?

Sv: Weissbiertråden

Jag kör 200g socker i 2 dl vatten till ca 22 liter weiß när jag kolsyrar. Svenska 33cl/50cl, weißbierflaskor typ paulaner/erdinger/weihenstephaner samt vanliga 50cl patentkorksflaskor klarar samtliga det trycket. Flaskat över 500 flaskor utan någon bomb...